رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران می‌گوید صادرات روزانه یک و نیم میلیون بشکه‌ نفت محقق نشده است

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، روز دوشنبه در جریان یک نشست رسانه‌ای اعلام کرد که طی ٧ ماه نخست سال‌ جاری تنها «حدود ٧٠ درصد» درآمدهای پیش‌بینی شده دولت تحقق یافته که به معنای کسری شدید بودجه است.

این مقام دولتی همزمان گفت که دولت در تحقق «صادرات روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت» نیز ناکام مانده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت ابراهیم رئیسی روز دوشنبه اول آبان ماه در توضیح دلایل «عدم تحقق» بودجه پیش‌بینی شده برای سال جاری، اظهارات مقام‌های ارشد دولت در مورد عبور صادرات نفت ایران از مرز یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه را رد کرد و گفت که میزان صادرات نفت «با آنچه در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود، فاصله دارد.»

به گفته داود منظور، دلیل عدم تحقق ۳۰ درصد از منابع و درآمدهای پیش‌بینی شده در سال جاری این است که درآمدهای نفتی در قانون بودجه با «پیش‌برآورده‌» تعین شده است.

او از جمله با اشاره به اینکه «درآمدهای نفتی در بودجه سال جاری ۶٢٠ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود»، افزود: «فرض بر این بود که بتوانیم نفت را با قیمت ٨٠ دلار و صادرات روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بفروشیم» اما این ارقام با «بیش برآورد» تعیین شده بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در عمل طی «بیشتر ماه‌های سال جاری قیمت فروش نفت کمتر از ٨٠ دلار» بوده و همچنین «با توجه به نیاز بازار داخلی به ویژه در تابستان که شاهد رشد مصرف فرآورده‌های نفتی بودیم، صادرات روزانه نفت کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه» بوده است و در نتیجه «درآمدهای نفتی» تعیین شده در قانون بودجه تحقق پیدا نکرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یکی دیگر از موارد تعیین شده در قانون بودجه را که با گذشت ۷ ماه از سال تحقق پیدا نکرده است «درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌ها و مولدسازی دارایی‌ها» عنوان کرد که «١٠۴ هزار میلیارد تومان» تعیین شده بود.

داود منظور گفت که از ١٠۴ هزار میلیارد تومان در آمد پیش‌بینی شده از واگذاری‌ها و مولدسازی، در ٧ ماهه اول سال جاری درآمد محقق شده «کمتر از ١٠ هزار میلیارد تومان» است.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، ناکامی در تحقق پیش‌بینی انجام شده درباره صادرات نفت و عدم تحقق درآمد تعیین‌شده از محل «واگذاری‌ها و مولدسازی» منجر شده تا «سرجمع تحقق‌ درآمدها» فقط «۷۰ درصد» باشد.

اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه به معنای عدم تحقق ۳۰ درصد از درآمدهای تعیین‌شده در ۷ ماه نخست سال جاری و تأیید کسری بودجه شدید دولت در ۷ ماه نخست سال جاری است.

در حالی که «منابع و مصارف بودجه عمومی معادل ۲۰۸۲‌ هزار میلیارد تومان» در سال جاری تعیین شده و انتظار این بوده که در ۷ ماه نخست معادل ۱۲۱۴ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده باشد اما به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ۳۰ درصد از این رقم محقق نشده که به معنای کسری بودجه ۳۶۴ هزار میلیارد تومانی دولت رئیسی در ۷ ماه نخست سال است.

از سوی دیگر مقام‌های حکومتی و وزارت نفت میزان دقیق صادرات نفت ایران را اعلام نمی‌کنند اما جواد اوجی، وزیر نفت دولت رئیسی، چهارم فروردین ماه و در آغاز سال جاری با بیان اینکه ایران «در سال ۱۴۰۱ دست‌کم ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰» نفت صادر کرده است، گفته بود: «امسال رکوردی تازه در صادرات نفت ایران ثبت می‌شود.»

او همچنین در ۸ مهر ماه سال جاری از «افزایش صادرات نفت» ایران خبر داد و گفت: «با تلاش همکارانم در وزارت نفت آمار تولید و صادرات نفت خام، میعانات و فرآورده‌های نفتی هر روز رو به افزایش است.»

موسی موسوی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در ۲۱ مهر ماه گفت: «افزایش صادرات نفت و بازگشت پول آن به کشور در اوج تحریم‌ها یک معجزه است و در دو سال اخیر تولید نفت از بیش از ۲ میلیون بشکه به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در ۱۳ شهریور ماه گزارش داده بود که «ایران در ماه اوت، مرداد ماه، روزانه یک میلیون و ۷۰۰ میلیون بشکه نفت خام و ۱۵۲ هزار بشکه میعانات» صادر کرده و «کل صادرات نفت و میعانات گازی ایران در این ماه ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز» بوده است و این «رقم بالاترین میزان صادرات نفت ایران در پنج سال گذشته یعنی از زمان خروج آمریکا از برجام» است.

با این حال، داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت رئیسی میزان صادرات نفت ایران طی هفت ماه گذشته را «کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز» اعلام کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳