فاکس‌نیوز: آمریکا به درخواست روسیه نام جمهوری اسلامی ایران را از پیش‌نویس قطعنامه حذف کرد

فاکس‌نیوز با اشاره به اینکه در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت درباره جنگ اسرائیل و حماس به نام جمهوری اسلامی ایران، به عنوان حامی اصلی حماس و حزب‌الله اشاره نشده بود، نوشت: «پیش‌نویس اصلی که رویترز درباره آن گزارش داده بود از ایران می‌خواست تامین مالی گروه‌های ترویستی را متوقف کند. پیش‌نویسی که به دست فاکس‌نیوز رسید نیز از ایران می‌خواست صادرات سلاح به گروه‌های تروریستی تهدید کننده صلح و امنیت منطقه را متوقف کند. اما نسخه روز سه‌شنبه شامل نام ایران نیست.»

فاکس‌نیوز با اشاره به نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل با حضور وزیر خارجه آمریکا درباره بحران اسرائیل و فلسطینی‌ها نوشت، نسخه‌ای که از پیش‌نویس جدید به دست فاکس‌نیوز رسیده است، از همه اعضای سازمان ملل می‌خواهد در پیروی از قوانین بین‌المللی تلاش برای جلوگیری از تامین مالی تروریسم شامل حماس را تشدید کنند.

فاکس‌نیوز می‌گوید که یک سخنگوی هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به این رسانه، روسیه را عامل حذف نام جمهوری اسلامی ایران از پیش‌نویس قطعنامه معرفی کرده است.

این سخنگو که نامی از او برده نشده است، گفت که «دولت بایدن متعهد به محکوم کردن حمایت دراز مدت تهران از گروه‌های تروریستی مانند حماس و حزب‌الله است و هیچگاه نسبت به پاسخگو کردن جمهوری اسلامی بابت فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش اکراه نداشته است».

او افزود: «اما درباره پیش‌نویس قطعنامه، هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل اصرار داشت نام ایران حذف شود». به گفته او، «هیات نمایندگی روسیه گفت که لحن قطعنامه خیلی تند است و به‌طور مستقیم به ایران اشاره دارد».

این درحالی است که مقامات دولت بایدن نیز می‌کوشند با احتیاط درباره نقش جمهوری اسلامی در بحران جاری صحبت کنند.

نخست، آنها هم‌سو با رهبر جمهوری اسلامی ایران نقش تهران در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل را تکذیب کردند و گفتند مدرکی در این زمینه ندارند.

سپس آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز سعی کرد با احتیاط بگوید که آمریکا در مقابل تهدید‌های ناشی از ایران و گروه‌های نیابتی‌اش ساکت نمی‌نشیند.

روسیه پیش‌تر قطعنامه پیشنهادی خود را به شورای امنیت ارایه داده بود اما این قطعنامه به دلیل محکوم نکردن حمله حماس به اسرائیل وتو شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳