هفتمین اجلاس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده»؛ کارشناسان در ریاض آینده جهانی را بازتعریف می‌کنند

هفتمین اجلاس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» با حضور بیش از پنج هزار نماینده از کشورهای مختلف و ۵۰۰ سخنران، در پایتخت عربستان سعودی آغاز به کار کرد.

به گزارش عرب نیوز، رویداد امسال که از ۲۴ تا ۲۶ اکتبر در ریاض و با موضوع «قطب‌نمای جدید» برگزار خواهد شد، تبدیل ایده‌های نوآورانه به راه‌حل‌های عملی در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و رباتیک، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و محیط زیست پایدار را محور قرار می‌دهد.

به اعتقاد برخی کارشناسان، ابتکار سرمایه‌گذاری آینده (FII) که در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، با نشست‌ سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس رقابت می‌کند و به همین دلیل «داووس صحرا» نام گرفته است.

با اینکه این کنفرانس در سال‌های گذشته فرازونشیب‌هایی را پشت سر گذاشته است، مسئولان برگزاری آن توانسته‌اند به‌طور منظم تعدادی از رهبران جهانی، اقتصاددانان و متخصصان علوم سیاسی و شخصیت‌های رسانه‌ای را گرد هم جمع کنند.

در سال‌های اخیر، بسیاری از مدیران اجرایی کشورهای مختلف در ریاض حضور یافته‌اند تا از فرصت آشنایی و عقد قراردادهای پرسود با دولت سعودی بهره‌مند شوند.

کارشناسان معتقدند عربستان سعودی با برگزاری این اجلاس این پیام را به جهان انتقال می‌دهد که تغییرات روبه‌رشدی را رقم زده و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در این کشور یکی از نشانه‌های مهم تحولات ریاض و اعتماد به این کشور است.

صندوق بین‌المللی پول ۲۸ سپتامبر در گزارشی، اقتصاد عربستان سعودی را «در حال تغییر» توصیف و دلیل آن را اصلاحات در حال اجرا در آن کشور برای کاهش وابستگی به نفت، تنوع‌بخشی به منابع درآمدی و افزایش رقابت بیان کرد.

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲، میلیاردها دلار در شرکت‌های گوناگون از ورزش گرفته تا صنعت بازی‌های رایانه‌ای و حتی هوانوردی هزینه کرد. امسال نیز شرکت مخابرات عربستان سعودی نزدیک به ۱۰ درصد از سهام شرکت تلفنیکا اسپانیا را در اختیار گرفت.

در کنار طرح‌های اقتصادی، عربستان سعودی از توجه به مسائل زیست محیطی نیز غافل نمانده و از زمان آغاز چشم‌انداز ۲۰۳۰، با هدف دستیابی به سه هدف مندرج در طرح سبز سعودی ۷۷ ابتکار را آغاز کرده است. با توجه به اهمیت محیط زیست برای ریاض و کشورهای دیگر، در روز دوم رویداد امسال قرار است به اقتصادهای نوظهور، قدرت‌های متوسط جدید و راه‌حل‌های اقلیمی توجه شود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره تازه‌ترین اجلاس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده نوشت: «با وجود نگرانی‌های گسترده در مورد سفر به خاورمیانه به دلیل درگیری بین اسرائیل و حماس، سرمایه‌داران ارشد وال استریت روز سه‌شنبه در ریاض حضور یافتند.»

بنا بر این گزارش، دیوید سولومون از گلدمن ساکس (GS.N)، جیمی دیمون از جی پی مورگان (JPM.N) و جین فریزر از سیتی (C.N) از جمله بانکداران و مدیران مالی برجسته‌ای بودند که در کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده حضور یافتند و سخنرانی کردند.

جیمی دیمون، سرمایه‌دار شناخته‌شده، سال ۲۰۲۲ در این کنفرانس تاکید کرد: «عربستان سعودی و آمریکا ۷۵ سال است که متحدند. من نمی‌توانم تصور کنم که متحدها سر همه‌چیز توافق کنند و مشکلی نداشته باشند؛ به هر حال ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد اما خوشحال‌ام که اینجا حضور داریم. من به آینده روابط ایالات متحده و عربستان سعودی خوش‌بین‌ام.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳