وال‌استریت ژورنال: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از پهپاد به کرانه باختری سلاح می‌فرستد

وال‌استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «سیل سلاح در کرانه باختری نگرانی‌ها را درباره باز شدن جبهه جدید جنگ افزایش داده است» نوشت: جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته با سرعت زیادی سلاح در اختیار گروه‌های تندروی جهادی قرار داده و برخی از آن‌ها را با استفاده از پهپاد به مقصد رسانده است.
به گزارش وال‌استریت ژورنال، جمهوری اسلامی ایران تسلیحات و موشک‌ها را گاهی «در قالب بسته‌های کمک‌های بشر دوستانه» به کرانه باختری در شرق و لبنان در شمال اسرائیل قاچاق می‌کند. این گزارش می‌گوید که مقصد این تسلیحات عمدتا گروه جهاد اسلامی فلسطین است.
مایکل هوروویتز، مدیر لو بک، مرکز مشاوره امنیتی اطلاعاتی و مدیریت خطر در خاورمیانه می‌گوید: «جریان ارسال تسلیحات به ویژه در سال گذشته با افزایش چشمگیری روبرو بوده است، به این دلیل که جمهوری اسلامی ایران اخیرا بیشتر بر کرانه باختری متمرکز شده و در تلاش است برخی گروه‌ها را در آن‌جا مسلح کند.»
به گزارش وال‌استریت ژورنال، ارسال تجهیزات ایران به کرانه باختری از مسیر عراق و سوریه و سپس از لبنان و یا اردن، یکی از شرکای ایالات متحده در منطقه صورت می‌گیرد.
عامر السبایله، بنیان‌گذار اندیشکده ضد تروریسم «زبان امنیت» در امان، پایتخت اردن می‌گوید: «ایران قصد دارد اردن را به گذرگاه انتقال تسلیحات تبدیل کند. اما هراس من از این است که این تسلیحات در اردن به کار گرفته شوند. زیرا بهترین مکان برای رویارویی با ایالات متحده در خاورمیانه اردن است.»
به گفته یکی از مقامات ارشد اردن، تسلیحاتی که از طریق این کشور به کرانه باختری قاچاق می‌شوند شامل نسخه‌های ایرانی مین‌های ضد نفر کلی‌مور آمریکای، تفنگ‌هایی به سبک ام۴ و مواد منفجره تی‌ان‌تی است.

بنابر گزارش موسسه تروجنس، شبکه اطلاعاتی مشاور پلیس اسرائیل، نیروهای‌ مرزبان این کشور که بخشی از کرانه باختری را در اشغال خود دارد، برخی از محموله‌های حاوی مین‌های ساخت ایران و روسیه را مصادره کرده‌اند.
تسلیحات عموما به وسیله کامیون از سوریه به اردن منتقل می‌شوند و شناسایی و ردیابی آن‌ها اگر از طریق صحرا و خارج از جاده از مرز عبور کنند، بسیار دشوار است.
به گزارش وال‌استریت ژورنال، جمهوری اسلامی ایران همچنین برخی از این تسلیحات را از به وسیله پهپاد قاچاق می‌کند. نیروهای اردنی در ماه فوریه یک پهپاد حامل چهار نارنجک دستی را که از سوریه آمده بود، سرنگون کردند.
یکی از ماموران امنیتی اردن می‌گوید: «حتی پهپاد‌های ارزان قیمت تجاری هم می‌توانند دو سلاح تهاجمی را حمل کنند و گیر انداختن آن‌ها نیز بسیار دشوار است. ما تنها به صورت اتفاقی ممکن است پهپادی را مشاهده کنیم.»
بنابر اظهارات برخی از ماموران سی‌آی‌ای، آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده هواپیمایی ماهان تسلیحات را در چارچوب کمک‌های بشردوستانه به سوریه قاچاق می‌کند. سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید: «ایرانی‌ها تلاش‌های بسیاری برای شعله‌ور کردن آتش درگیری‌ها در تمام عرصه‌ها در شمال و در کرانه باختری کرده‌اند. ارتش اسرائیل نیروهای خود را تقویت کرده و برای هر احتمالی آماده است.»
یک فروشنده اسلحه در مرکز شهر امان می‌گوید: «کشور پر از سلاح است.»
عماد العدوان، نماینده مجلس اردن در ماه مه به جرم تلاش برای قاچاق ۲۰۰ سلاح گرم به بخش اشغالی کرانه باختری، بازداشت شد.
او که از اسرائیل به اردن مسترد شد، با احتمال محکومیت به تحمل ۱۵ سال زندان مواجه است. همزمان دیگر مقامات اردن هم برای حل مشکل انتقال تسلیحات در خاورمیانه تحت فشار قرار دارند.
محمد عفیف، رئیس پیشین دادگاه امنیتی اردن می‌گوید: «اردن نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق سلاح در منطقه ایفا می‌کند. این موضوع برای ما بار عظیمی است.»
بخش‌هایی از کرانه باختری تحت نظر تشکیلات خودگردان فلسطینی است که مخالف جهاد اسلامی و حماس است. پلیس در این بخش‌ها در سال گذشته بین ۶۰۰ تا هزار سلاح را کشف و ضبط کرده که این تعداد دو برابر سال گذشته است.
از آغاز جنگ حماس و اسرائیل، نگرانی‌ها در رابطه با انبارهای سلاح در کرانه باختری افزایش یافته است. همزمان با این جنگ، تنش‌ها در کرانه باختری نیز شدت گرفته است. بنابر اعلام سازمان ملل متحد پس از حملات ۷ اکتبر دست‌کم ۵۵ نفر در این منطقه کشته شده‌اند که بالاترین تعداد از سال ۲۰۰۵ تا کنون است.
به گفته یک فروشنده سلاح در الرام، او در ماه صدها سلاح را عمدتا به افرادی می‌فروشد که «در غیاب نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین قصد دفاع از خانه و روستایشان را دارند».
او می‌گوید: «این‌ روزها درخواست بسیار زیاد است. اما بیشتر خریداران بسیار جوان‌اند.»
از آن‌جایی که به‌نظر نمی‌رسد جنگ میان حماس و اسرائیل به زودی خاتمه یابد، هوروویتز هشدار می‌دهد که جریان قاچاق تسلیحات به کرانه باختری می‌تواند «چرخه خشونت» را تداوم بخشد. زیرا ارتش اسرائیل نیروهای بیشتری را در این منطقه مستقر می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳