شیلان میرزایی: کارمندان سفارت ایران می‌خواستند مرا بدزدند

بر اساس اطلاعات رسیده به «ایران‌وایر»، «شیلان میرزایی»، فعال حقوق‌بشر و پناهنده ایرانی در ترکیه که روز دوم آبان ۱۴۰۲ بازداشت و به یک کمپ دیپورت منتقل شده، از ماموران پلیس کمپ شنیده که کنسولگری ایران از ترکیه خواسته او را تحویل ایران دهد.

خانم میرازیی که از فعالان مدنی و حقوق‌بشری است، در دو فایل صوتی که به دست ایران‌وایر رسیده می‌گوید که دو تن از کارمندان سفارت جمهوری اسلامی در آنکارا که پیش از این نیز بارها قصد «ربودن» و انتقال او به ایران را داشتند، در این بازداشت نقش داشته‌اند.

او در این فایل صوتی می‌گوید که بعد از بازداشت توسط پلیس امنیت این کشور بازداشت شده بود، به کمپ دیپورت «باندیرما» در شمال ترکیه منتقل شده و در این کمپ نگهداری می‌شود.

بر اساس این اطلاعات، شیلان میرزایی تحت فشار است تا برگه‌های دیپورت و بازگردانده شدن به ایران را امضا کند ولی هیچ برگه‌ای را تابه‌حال امضا نکرده است.

به گفته این فعال حقوق‌بشر، پلیس ترکیه هیچ دلیلی برای بازداشت او اعلام نکرده ولی از گفته‌های پلیس‌ها بین خودشان متوجه شده که کنسولگری جمهوری اسلامی او را از دولت ترکیه درخواست کرده است.

ماموران پلیس همچنین به او گفته‌اند که با دستور اداره پلیس مهاجرت مرکز در آنکارا، از پلیس امنیت خواسته‌ شده، او را بازداشت و به کمپ باندیرما منتقل کنند تا «درباره جزییات پرونده‌اش صحبت شده» و تصمیم‌گیری شود.

شیلان میرزایی همچنین تاکید کرده که فعالیت او تمام «فعالیت حقوق‌بشری برای مردم ایران» بوده و علیه دولت ترکیه هیچ فعالیتی نکرده است.

به گفته او، این بازداشت در حالی صورت گرفته که او هیچ پرونده‌ای در دستگاه قضایی و پلیس ترکیه ندارد و در پرونده‌اش اسمی هم از شکایت خصوصی برده نشده است.

او همچنین از تهدیدهای اخیر علیه خود و خانواده‌اش از سوی دولت ایران خبر داده و می‌گوید: «من بیشتر از یک سال است که به سازمان ملل و پلیس امنیت شکایت کرده‌ام که دو کارمند سفارت ایران در ترکیه تلاش داشتند من را بدزدند. اما شکایت من را جدی نگرفتند.»

او درباره تهدید فرزندش نیز می‌گوید: «همین یک هفته پیش بچه من را تهدید کردند که بچه من را جلوی مدرسه خواهند کشت و من شکایت کردم ولی سازمان ملل توجهی نکرد.»

در سال‌های گذشته دیپورت پناهجویان، پناهندگان و فعالان سیاسی و مدنی ساکن ترکیه به ایران افزایش یافته است.

پیش از این دولت ترکیه، «شهریار براتی‌نیا»، فعال سیاسی را به ایران دیپورت کرد. آقای براتی‌نیا از ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ که به ایران دیپورت شد، در زندان اوین، محبوس است.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳