۱۰ سال حبس تعزیری برای سروه پورمحمدی و ادریس منبری

سروه پورمحمدی و ادریس منبری، هر کدام به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. این دو، از اعضای هیات‌مدیره «انجمن فرهنگی نوژین» هستند. پورمحمدی در ۹ بهمن ۱۴۰۱ وقتی برای پیگیری وضعیت چند زندانی به دادگاه انقلاب سنندج مراجعه کرده بود، بازداشت شد.

ادریس منبری هم ۲۷ آذر ۱۴۰۱ در خانه‌اش بازداشت و وسایل شخصی او مانند لپ‌تاپ ضبط شدند. منبری پیش‌تر در ۲۰ مهر ماه امسال «به‌صورت غیابی» به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یکسال حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. احکام تازه این دو را قاضی کرمی، در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج صادر کرده است.

منبری به اتهام «تشکیل گروه و دسته‌جات با هدف برهم زدن امنیت کشور» به این حبس محکوم شده است. انجمن فرهنگی-اجتماعی نوژین در سال ۱۳۹۰ با اخذ مجوز رسمی از استانداری کردستان، فعالیتش را رسما آغاز کرد. فعالیت‌‌های انجمن نوژین بر آموزش زبان کُردی و اقدامات محیط‌ زیستی تمرکز دارد و کلاس‌‌های گوناگونی را در سطوح مختلف، از کودکان گرفته تا افراد بزرگسال، برای آموزش زبان کُردی برگزار می‌‌کند. این انجمن علاوه بر سنندج در دیگر شهرهای استان کردستان مانند سقز، بانه، دهگلان و کامیاران و بسیاری از روستاهای این شهرها شعبه دارد و کلاس‌‌های آموزشی برگزار کرده است. انجمن نوژین همچنین در کمک‌‌رسانی به مردم مناطق سیل‌‌زده در استان لرستان نقش پررنگی داشته و بسیار فعال بوده است.

به‌رغم مجوز قانونی فعالیت این انجمن، اعضای آن در سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف بازداشت شده‌اند. به‌نام‌ترین زندانی این انجمن تاکنون، زهرا (زارا) محمدی، معلم زبان کُردی است که در ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ برای اجرای حکم ۵ سال حبس تعزیری خود به زندان رفت.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳