نظرسنجی «شرق» و مخالفت ۸۴ درصدی با الزام زنان به رعایت حجاب؛ قوه قضاییه خواستار ارائه مستندات شد

در پی انتشار نتایج یک نظرسنجی از سوی روزنامه «شرق»، مدیرمسئول این روزنامه برای ارائه اسناد و مدارک مرتبط با این نظرسنجی احضار شد.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های داخلی مدیر مسئول روزنامه «شرق» به خاطر انتشار نتیجه یک نظرسنجی در مورد «حجاب» با عنوان «مخالفت ۸۴ درصدی با الزام زنان به رعایت حجاب» احضار شد. این احضار برای «ارائه اسناد، مدارک و توضیحات در مورد چرایی و چگونگی برگزاری نظرسنجی» صورت گرفته است. در حالی که گفته شده بود قوه قضاییه خواستار حذف مطلب نشده است، اما گزارش این نظرسنجی روز پنجشنبه ۴ آبان از وبسایت «شرق» حذف شد.

خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضائیه نیز روز پنجشنبه در خبری نوشت که در پی انتشار مطلبی از سوی پایگاه اینترنتی یکی از روزنامه ها در رابطه با نظرسنجی در موضوع یکی از آسیب‌های اجتماعی در کشور، مدیرمسئول این رسانه برای ارائه اسناد و مدارک و توضیحات در مورد سندیت و مرجع‌ نظرسنجی مربوطه احضار شد.

پس از حذف گزارش از وبسایت «شرق»، خبرگزاری «میزان» در گزارش دیگری بدون اشاره به نام مهدی رحمانیان و روزنامه «شرق» نوشت: «برخلاف ادعای رسانه‌های معاند مدیرمسئول این رسانه به دلیل انتشار نتایج نظرسنجی احضار نشده است بلکه مرجع قضایی بعد از انتشار نتایج نظرسنجی، مدیرمسئول را احضار کرده است تا مستندات نظرسنجی را ارائه دهد.»

در این گزارش هم تأکید شده که «هیچ توصیه و تاکیدی از سوی مرجع قضایی در رابطه با حذف مطلب به مدیر مسئول این روزنامه نشده است و این رسانه بعد از درخواست برای ارائه مستندات اقدام به حذف مطلب خود کرده است و اگر رسانه چنین مستنداتی دارد به مرجع قضایی ارائه کند.»

خبرگزاری قوه قضائیه تاکید کرد که «در صورت عدم ارائه مستندات و مدارک لازم»، از سوی دادستانی تهران علیه این رسانه اعلام جرم خواهد شد.

«شبکه شرق»، متعلق به روزنامه «شرق»، روز سه‌شنبه دوم آبان با استناد به نظرسنجی خود که با شرکت بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن انجام شده بود، از مخالفت ۸۴ درصدی مردم با الزام زنان به رعایت حجاب خبر داد.

بر اساس اعلام «شبکه شرق» این نظرسنجی به مدت یک ماه انجام شد و ۸۴/۲ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند اجرای «قانون عفاف و حجاب» منجر به با حجاب شدن زنان نمی‌شود.

به نوشته «شبکه شرق»، از میان ۱۲ هزار و ۳۳۴ نفر شرکت‌کننده در این نظرسنجی، ۱۱ هزار و ۳۸۷ نفر در پاسخ به این پرسش که «در صورت تبدیل لایحه عفاف و حجاب به قانون، اجرای آن می‌تواند به رعایت حجاب منجر شود؟» پاسخ منفی داده‌اند و فقط ۱۹۷۴ نفر پاسخ مثبت داده‌اند.

بر اساس این گزارش، این نظرسنجی تا سی‌ام مهرماه در وبسایت مربوطه فعال و شرکت در آن امکان‌پذیر بوده است.

«حجاب اجباری» چهار دهه است از سوی جمهوری اسلامی به مردم ایران تحمیل شده و در برابر حق برخورداری از «پوشش اختیاری» قرار گرفته است.

در نخستین روزهای اجباری شدن پوشش اسلامی در ایران، زنان نخستین تظاهرات اعتراضی علیه جمهوری اسلامی را در ۱۷ اسفندماه ۵۷ مصادف با هشتم مارس روز جهانی زن برگزار کردند. مبارزه با حجاب اجباری در مقاطع مختلف در ۴۴ سال گذشته ادامه داشته اما این موضوع از سال گذشته و همزمان با اعتراضات جنبش ملّی به شکلی فراگیر از سوی زنان و دختران مورد مخالفت صریح و آشکار قرار گرفت. آتش زدن روسری‌ها یکی از نمادهای اعتراضات سال ۱۴۰۱ بود و در حالی که موج اعتراضات خیابانی، با سرکوب گسترده و در فرایندی طبیعی مختص همه جنبش‌های انقلابی، پس از چند ماه فروکش کرد اما مبارزه مدنی با استفاده از پوشش اختیاری از سوی زنان و دختران همچنان ادامه دارد.

در مقابل، حکومت تلاش کرده با اجرای قوانین و تصویب عجولانه‌ی لایحه «حجاب و عفاف» در مجلس شورای اسلامی راهکارهای مجازات سنگین شهروندانی را که از پوشش اختیاری استفاده می‌کنند فراهم کند اما زنان ایران همچنان شجاعانه در برابر برخوردهای امنیتی و قضایی، و مزاحمت نیروهای «آتش به اختیار» حکومتی ایستادگی می‌کنند.

حکومت تلاش کرده در نظرسنجی‌هایی که نتایجی کاملا برعکس نتایج نظرسنجی اخیر «شرق» را داشته، استقبال زنان ایران از «حجاب اجباری» را به نمایش بگذارد؛ نمایشی که با واقعیت آنچه در جامعه و خیابان‌های ایران در جریان است نیز در تضاد است.

برای نمونه نتایج یک نظرسنجی که در شهریور امسال منتشر و مدعی شده بود از سوی یک انجمن دانشگاه تهران صورت گرفته، ادعا می‌کرد که ۸۴/۲ درصد بانوان، حجاب را به عنوان یک حکم اسلامی قبول دارند.

در توضیح این نظرسنجی آمده بود که انجمن دانش‌آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران برای «درک واقعی مسئله حجاب» در «ابعاد اعتقادی، بینشی، اخلاقی و رفتاری به بررسی حقایق جاری حجاب در جامعه ایران پرداخته است و آنچه می‌خوانید، می‌آید نتایج تجمیعی ۶ پیمایش و مطالعه کلان ملی از ۶ ماه قبل از حوادث پاییز سال گذشته تا خرداد ۱۴۰۲ است.»

این نظرسنجی مدعی بود که درباره «اعتقاد به حجاب»، ۸۱/۷ درصد پاسخگویان (اعم از زن و مرد) به حجاب به عنوان یک حکم اسلامی، اعتقاد خود را ابراز داشته‌اند و ۸۴/۲ درصد بانوان، حجاب را به عنوان یک حکم اسلامی قبول دارند.

درباره «گزاره‌های اخلاقی تأثیر حجاب»، توافق جامعه درباره مقیاس اخلاقی حجاب وزن بالایی دارد و دارای مقبولیت حداکثری است. به طوری که اکثریت افکارعمومی مسأله حجاب را به عفت و پاکدامنی مرتبط می‌دانند. در این باره ۷۳ درصد جامعه معتقدند «حجاب باعث افزایش عفت و پاکدامنی زنان می‌شود».

در بخش دیگری از نتایج این نظرسنجی آمده بود که ۸۶/۲ درصد بانوان در انتخاب رنگ لباس خود طوری دست به انتخاب می‌زنند که رنگ لباس برای دیگران جلب توجه نکند. ۹۱ درصد طوری لباس می‌پوشند که تحریک کننده نباشد و ۹۴/۹ درصد پوشش خود را طوری انتخاب می‌کنند که در امنیت باشند.

این نظرسنجی همچنین مدعی شده بود که ۷۷/۸ درصد مردم با این گزاره که «یکی از عوامل موثر بر تحکیم خانواده، رعایت حجاب است» موافق بوده‌اند. درباره اعتقاد بانوان به این گزاره، ۸۲/۴ درصد بانوان حجاب را در تحکیم خانواده موثر قلمداد می‌کنند.

همچنین روزنامه «همشهری»، ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران نیز در یک نظرسنجی که تیرماه امسال منتشر کرد مدعی شد که ۷۹ درصد زنان در صورت لغو قانون حجاب، حجاب خود را نگه می‌دارند.

«همشهری» نوشته بود که ۸۴۷ نفر از زنان ساکن اصفهان، مشهد، تبریز، رشت، اهواز، کرج، همدان، شیراز و قم در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳