آمریکا گروهی از مقام‌های سپاه پاسداران و حماس در ایران را تحریم کرد

سه نفر از فرماندهان سپاه پاسداران و دو تن از مسئولان حماس و جهاد اسلامی در ایران به‌همراه بنیاد شهید در فهرست جدید تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند. آن‌ها در حمایت‌های مالی به حماس نقش دارند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، جمعه ۵ آبان / ۲۷ اکتبر تحریم‌های تازه‌ای را علیه مقام‌های کلیدی سپاه پاسداران مرتبط با حماس و شبکه‌های مالی این گروه و «جهاد اسلامی فلسطین» اعمال کرد.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «اقدام امروز بر تعهد ایالات متحده برای از بین بردن شبکه‌های تأمین مالی حماس از طریق برقراری تحریم‌های ضد تروریسم و همکاری با شرکای جهانی خود برای محروم ساختن حماس از دسترسی به سامانه مالی بین‌المللی، تأکید دارد.»

آدیمو افزود: «ما در انجام هر اقدامی برای تضعیف بیشتر توانایی حماس در انجام حملات تروریستی وحشتناک، با هدف قرار دادن بی‌امان فعالیت‌های مالی آن تردید نخواهیم کرد.»

در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا علی مرشد شیرازی و مصطفی محمد خانی، از مسئولان نیروی قدس سپاه پاسداران قرار دارند که به‌گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا در آموزش و کمک به جهاد اسلامی فلسطین، حماس و حزب‌الله لبنان دست دارند.

همچنین علی‌احمد فیض‌اللهی فرمانده ایرانی نیروی ویژه تیپ «صابرین» سپاه نیز در فهرست تحریم‌ها قرار دارد. تیپ «صابرین» در سوریه مستقر است و به حماس و حزب‌الله آموزش می‌دهد. این واحد نظامی در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات داخلی در ایران نیز نقش داشته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا «بنیاد شهید انقلاب اسلامی» را هم تحریم کرد و در بیانیه خود گفت این بنیاد از سال ۲۰۰۷ تاکنون میلیون‌ها دلار از طریق انجمن خیریه الانصار مستقر در غزه، به خانواده‌های افراد حماس و جهاد اسلامی فلسطین کمک کرده است.

ناصر الشیخ علی، مسئول گروه الانصار که جوایز اعطایی از سوی بنیاد شهید را به خانواده‌های وابسته به گروه‌های فلسطینی ارسال می‌کند نیز در لیست تحریم‌های جدید قرار دارد.

خالد قدومی، تبعه اردنی و عضو قدیمی حماس که در حال حاضر در تهران به‌عنوان نماینده این گروه در ایران زندگی می‌کند و رابط حماس و دولت ایران است نیز تحریم شده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که خالد قدومی با شرکت در نشست‌هایی با مقام‌های بلندپایه ایران برای تهیه تسلیحات و حفظ روابط قوی با جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند.

عبدالباسط حمزه سرمایه‌دار وابسته به حماس که در سودان مستقر است و چند شرکت زیر نظر آن‌ها، انجمن خیریه الانصار، شرکت Trend GYO مستقر در ترکیه، علاءالدین سنگولر، گلساه ییگید اوغلو، و اروا منگوش در ترکیه به دلیل حمایت مالی و تکنولوژیکی از حماس نیز تحریم شده‌اند.

بر این اساس، کلیه اموال و دارایی‌های افراد و شرکت‌های مزبور مسدود و کلیه معاملات افراد آمریکایی با آن‌ها ممنوع می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر نیز ۱۱ فرد، هشت نهاد و یک کشتی را که در ایران، هنگ‌کنگ، چین و ونزوئلا مستقر هستند به دلیل همکاری در تولید و تکثیر موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی تحریم کرده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳