ارتش اسرائیل می‌گوید وارد غزه شد، اما این یک عملیات زمینی محدود است. اسرائیل: قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل «نفرت‌انگیز» بود.

ارتش اسرائیل می گوید که همزمان با ادامه عملیات زمینی در غزه، دو فرمانده گروه شبه نظامی حماس را در غزه کشته است. ارتش اسراییل همچنین اعلام کرد که در جریان حمله به غزه در شبانه روز گذشته، ۱۵۰ تونل حماس را هدف قرار داده است.

به گزارش آرش سیگارچی، خبرنگار اعزامی صدای آمریکا، ارتش اسرائیل با همکاری «شین بت»، «عصام ابو رکبه»، رئیس تشکیلات هوایی حماس، را با استفاده از جت های جنگنده به قتل رسانده است.

وزیر خارجه اسرائیل جمعه شب پنجم آبان، قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با درخواست برای برقراری آتش‌بس در غزه را رد کرد و آن را «نفرت‌انگیز» خواند.
الی کوهن در شبکه پیام رسان ایکس نوشت: «به صراحت، درخواست نفرت انگیز مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش بس را رد می کنیم» و تاکید کرد که «اسرائیل قصد دارد حماس را همانطور که دنیا با نازی ها و داعش برخورد کرد، نابود کند.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه پنجم آبان، در دیدار با دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به «احتمال گسترش دامنه جنگ و گشودن جبهه های جدید در منطقه» علیه اسرائیل هشدار داد.

دبیر کل سازمان ملل متحد در این دیدار خواستار «تلاش‌های دیپلماتیک و سازنده سیاسی» از سوی جمهوری اسلامی شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه گفت که سیستم امدادرسانی بشردوستانه در نوار غزه در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد. گوترش در بیانیه‌ای گفت که این وضعیت «عواقبی غیرقابل‌تصور» برای بیش از ۲ میلیون غیرنظامی در غزه خواهد داشت.

او خواستار تغییر نظارت بر کمک‌های غزه شد تا کمک‌رسانی بیشتری امکان‌پذیر شود.

گذرگاه رفح، تنها گذرگاه کلیدی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، به دلیل درگیری‌های اخیر بین اسرائیل و حماس، بسته شده است. گوترش گفت که «کامیون‌های بیشتری باید بدون تاخیر وارد غزه شوند.»

او همچنین از همه طرف‌ها خواست که آتش‌بس فوری برقرار کنند تا کمک‌های بشردوستانه بتواند به مردم غزه برسد.

همزمان با ورود نظامیان اسرائیلی به بخش شمالی نوار غزه، حملات هوایی گسترده اسرائیل به این باریکه ادامه دارد. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که این حمله یک عملیات گسترده است، اما نه عملیات زمینی در مقیاس بزرگ که پیش‌بینی می‌شد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص شامگاه جمعه گزارش داد که نیروهای اسرائیلی وارد بخش شمالی نوار غزه شده‌اند.

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی، با اشاره به قطع اینترنت در نوار غزه گفته است: «قطع ارتباطات و اینترنت هدفی ندارد جز تلاش برای ایجاد (یک وضعیت) تاریک، تا بتوانند دست به جنایت بزنند».

روزنامه نیویورک‌تایمز روز جمعه گزارش داد عربستان سعودی به دولت بایدن هشدار داده که ورود ارتش اسرائیل به نوار غزه می‌تواند «فاجعه‌آمیز» باشد.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، شامگاه روز جمعه پنجم آبان گفت نیروهای زمینی ارتش این کشور در حال گسترش تلاش‌های خود در داخل غزه برای از بین بردن زیرساخت‌های حماس هستند.

سخنگوی ارتش اسرائیل دقایقی پیش اعلام کرد ارتش اسرائیل امشب عملیات زمینی خود در غزه را گسترش می‌دهد.

به گزارش آرش سیگارچی، خبرنگار اعزامی صدای آمریکا به اسرائیل، او از ساکنان باقی‌مانده در منطقه شمال غزه خواست به سمت جنوب نوار غزه بروند.

یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت که قطر به ایالات متحده گفت که آماده است پس از حل بحران برای آزادی گروگان‌هایی که توسط گروه شبه‌نظامی حماس به غزه ربوده شدند، در مورد حضور حماس در قطر تجدید نظر کند.

لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز جمعه پنجم آبان در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای رسیدگی به درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان گفت قطعنامه‌های سازمان ملل نباید «یکطرفه» باشند.

برگرفته ای از سایت صدا امریکا بخش فارسی، ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳