تد کروز لایحه‌ مسدود‌سازی دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران و تحریم حماس را به کنگره می‌برد

تد کروز، سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس در تدارک اقداماتی در جهت مسدود کردن دارایی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است. همچنین بر مبنای بخشی دیگر از این اقدامات، هر عضو حماس که هویت او برای وزارت خزانه‌داری ایالات متحده مسجل شود ظرف دو هفته تحریم می‌شود.
به گزارش فاکس نیوز، انتظار می‌رود کروز این لایحه را که «قانون تحریم حماس» نام دارد، دوشنبه بعد از ظهر ارائه کند. بر اساس این لایحه جریان مالی به نوار غزه تحت کنترل حماس قطع شده و هر یک از اعضای حماس، ۱۵ روز پس از آن‌که وزارت خزانه داری به هویت او پی‌ برد، تحریم می‌شود.
تد کروز به فاکس نیوز گفت: «دولت بایدن به صورت غیرمستقیم و حتی مستقیم حماس و حامیان و سرمایه‌گذاران آن در ایران را تامین مالی می‌کند. آن‌ها با این که می‌دانستند حماس از پول‌هایشان منتفع می‌شود، صدها میلیون دلار به نوار غزه سرازیر کردند.»

این لایحه نه تنها حماس و وابستگان آن را تحریم می‌کند، بلکه پناهگاه‌های این گروه شبه‌نظامی در قطر و ترکیه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و تحریم‌هایی را علیه هر هتل، مالک و یا بانکی که به رهبران حماس خدمات بدهند، وضع می‌کند.
این لایحه همچنین جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده را ملزم می‌کند به طور منظم به‌روز‌رسانی‌هایی را درباره این که آیا قطر و ترکیه که میزبان حماس‌اند، باید به عنوان «کشورهای حامی تروریسم» محسوب شوند یا خیر، ارائه دهد.
کروز افزود: «دولت بایدن با آزادسازی حساب‌ها و امتناع از اجرای تحریم‌های نفتی باعث سرازیر شدن ۱۰۰ میلیون دلار به ایران شده است. این پول را آیت‌الله‌ها به حماس انتقال دادند.»
او گفت: «دولت همچنین نه تنها از اجرای تحریم‌ علیه حماس به دلیل تروریسم و یا استفاده از سپر انسانی امتناع کرده بلکه از وضع تحریم علیه کسانی که پناهگاه‌هایی امن برای رهبران حماس در جهت نقض تحریم‌ها فراهم می‌کنند، خودداری می‌کند.»
لایحه کروز همچنین تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا درمی‌آورد و دارایی‌های خارجی آن را مسدود می‌کند.
دولت بایدن در ماه سپتامبر در ازای آزادی پنج زندانی دو تابعیتی ایرانی آمریکایی،‌ شش میلیارد دلار دارایی مسدود شده جمهوری اسلامی ایران را آزاد کرد.
این لایحه، این مبلغ را که در حسابی در بانکی در قطر است را دوباره مسدود می‌کند و ۱۰ میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران را نیز در حساب‌هایی در عمان، مسدود می‌کند. عراق پیش‌تر اعلام کرده بود که در حال رایزنی با عمان برای پرداخت ۱۰ میلیارد دلاری بدهی گازی به ایران است.
دولت بایدن درپی انتقادات نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات می‌گوید که «جمهوری اسلامی ایران هنوز از منابع مالی در قطر برداشت نکرده است».
کروز گفت: « ایالات متحده باید تا ریشه‌کن شدن کامل حماس، از هر جهت در کنار اسرائیل بایستد و قانون تحریم حماس بخشی ضروری از این تلاش است.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳