جمهوری اسلامی بالاترین نرخ اعدام در هفت سال گذشته را به ثبت رساند

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی اعلام کرد که در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی، تعداد اعدام‌ها در ایران از مرز ۶۰۰ نفر گذر کرده است. بر اساس این گزارش، در میان آخرین احکام اعدام اجراشده در سال جاری، حکم اعدام هفت زندانی دیگر که عمدتا با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند، روز چهارشنبه دهم آبان‌ماه، در زندان قزل‌حصار کرج به اجرا درآمد.

پیش‌تر نیز اخباری از اعدام دو زندانی، ازجمله یک تبعه کشور افغانستان، در این روز در زندان قزل‌حصار اعلام شده بود. با اعدام‌های روز چهارشنبه، برای اولین بار در هفت سال گذشته، تعداد اعدام‌های سالانه در ایران از مرز ۶۰۰ تن عبور کرد. این در حالی‌ است که هنوز دو ماه به پایان سال میلادی جاری باقی مانده است.

سازمان حقوق بشر ایران با اشاره به این‌که گذر از مرز ۶۰۰ اعدام تنها در ۱۰ ماه نخست ۲۰۲۳، نسبت به آمار کل سالانه در هشت سال اخیر بی‌سابقه است، از جامعه جهانی خواست تا اعدام‌های بی‌رویه جمهوری اسلامی را «با قوی‌ترین لحن» محکوم کند. به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، از سال ۲۰۱۶ میلادی تا‌کنون تعداد سالانه اعدام‌شدگان در ایران مرز ۶۰۰ قربانی را رد نکرده بود.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این رابطه اعلام کرد: «جامعه جهانی باید به بیش از ۶۰۰ اعدام در ۱۰ ماه، یعنی دو قتل حکومتی در روز، توسط یک دولت عضو سازمان ملل که ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق‌ بشر این سازمان را هم بر عهده دارد، واکنش نشان دهد. سکوت به معنای تایید ضمنی این جنایات است.»

هم‌زمان با این گزارش، مجموعه فعالان حقوق بشر روز جمعه در گزارش‌هایی جداگانه از اجرای حکم اعدام شش تن دیگر از شهروندان خبر داد. بر اساس این گزارش، حکم یک زندانی که پیش‌تر بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، روز یکشنبه هفتم آبان ماه، در زندان اهر به اجرا درآمد. شمس‌‌الله بنابی، ۴۲ ساله و اهل تاکستان قزوین، پیش‌تر بابت اتهام قتل بازداشت و سپس در مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بود.

همچنین پنج زندانی در زندان دستگرد اصفهان نیز، روز پنجشنبه یازدهم آبان ۱۴۰۲، اعدام شدند. هویت سه تن از این زندانیان، ابراهیم نارویی ۴۲ ساله، نصیر کریمی ۳۲ ساله و اهل فومن و علی هادئی، حدودا ۳۰ ساله و اهل صفادشت، گزارش شده است. این سه زندانی پیش‌تر در پرونده‌هایی جداگانه بابت اتهام‌هایی مرتبط با مواد مخدر، در مرجع قضایی به اعدام محکوم شده بودند.

از سوی دیگر، روز یکشنبه هفتم آبان ماه نیز اعلام شد که قاسم آبسته، زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام، به دلایل نامعلومی به یکی از سلول انفرادی زندان قزلحصار منتقل شده است. هرانا اعلام کرد که انتقال این زندان محکوم به اعدام، باعث افزایش نگرانی خانواده و نزدیکانش در‌خصوص وضعیت او شده است. قاسم آبسته در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. او پس از ۱۴‌ماه بلاتکلیفی در زندان‌‌های اوین و ارومیه، در سال ۹۱ به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد. او مرداد سال جاری به زندان قزلحصار کرج انتقال یافت.

اتهام این زندانی محاربه عنوان شده و عضویت در «گروه‌های سلفی» عنوان اتهامی اوست. این زندانی با نگاشتن نامه‌ای سرگشاده، اتهام مطرح‌شده را رد و بر بی‌اساس بودن آن تاکید کرده است. قاسم آبسته به همراه شش زندانی سنی مذهب دیگر، اسفندماه ۹۴، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اعدام محکوم شدند. این حکم را قاضی علی رازینی در دیوان‌عالی کشور نقض کرد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، حکم اعدام ۹ مرد در زندان قزل‌حصار کرج، صبح روز چهارشنبه ۱۰ آبان ماه، به اجرا درآمد. پیش‌تر خبر اعدام دو زندانی ازجمله صادق تاجیک تبعه کشور افغانستان و یدالله فرخی اهل کوهدشت، در این روز در زندان قزل‌حصار اعلام شده بود. اطلاعات جدید نشان می‌دهد که محمد قبادی، فردی با نام کوچک مانی و فردی با نام کوچک ابوالفضل، با اتهام «قتل عمد» و محکوم به قصاص نفس، جزو اعدام‌شدگان بودند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز اعلام کرد که طی روزهای گذشته حکم اعدام دست‌کم سه زندانی به نام‌های حیدر سالخورد، شهاب صادق‌زاده و منصور تقوایی که پیش‌تر بابت جرایم مرتبط با مواد مخدر و قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی شیراز اجرا شده است.

حکم اعدام دو زندانی به نام‌های شهاب صادق‌زاده ۳۱ ساله و منصور تقوایی ۳۵ ساله و هر دو اهل ارسنجان که پیش‌تر بابت جرایم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در محوطه زندان مرکزی شیراز اجرا شده است. هم‌زمان حکم اعدام یک زندانی به نام حیدر سالخورد‌، اهل شیراز که سه سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت وبه اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی شیراز اجرا شده است.

خبرگزاری هرانا که اعدام پنج تن از این زندانیان را اعلام کرده بود، هویت سه تن از ایشان را احسان حداد، عباس انارکی و فردی با نام کوچک بهروز، اهل ورامین اعلام کرده بود. بر اساس این گزارش، احسان حدادی و عباس انارکی با اتهام «قتل عمد» و بهروز با اتهام «تجاوز به عنف و قتل عمد»، به قصاص نفس یا اعدام محکوم شده بودند. هویت و اتهام نهمین زندانی اعدام شده، تا لحظه تنظیم این گزارش احراز نشده است.

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «این زندانیان در یک گروه ۱۵ نفره، غالبا از واحد ۳، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند. حکم شش نفر از این گروه اجرا نشد و به بندهای خود بازگشتند. زندانیان محکوم به اعدام این واحد با اتهام قتل عمد یا تجاوز به عنف محکوم شده‌اند و پس از تعطیلی زندان رجایی‌شهر به زندان قزل‌حصار منتقل شدند.»

اعدام‌های مرتبط با «مواد مخدر» در سه سال گذشته به‌طور مستمر افزایش شدیدی داشته‌ است. از ابتدای سال جاری میلادی تا‌کنون، دست‌کم ۳۴۲ تن با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر اعدام شدند. پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرده بود که اعدام زندانیان با جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران، از ابتدای سال جاری میلادی سه برابر شده است.

اعدام زندانیان با جرایم مربوط به مواد مخدر، دو‌ سوم آمار اعدام‌ها در پنج ماه اول سال ۲۰۲۳ را شامل می‌شد و بسیاری از اعدام‌شدگان از اقلیت‌های به حاشیه رانده شده و اقشار فقیر جامعه‌اند. بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، حدود ۲۰ درصد از اعدام‌های ثبت شده در ایران شامل بلوچ‌ها می‌شود که تنها ۵ درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۴ نوامبر  ۲۰۲۳