«اتحاد علیه ایران هسته‌ای» خواستار توضیح سنا و مجلس نمایندگان درباره حضور موسویان در نشست نظامیان آمریکایی شد

مارک والاس، مدیر سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، روز چهارشنبه، ۸ شهریور از دفتر بازرس کل وزارت دفاع آمریکا، کمیته نیروهای مسلح سنا و کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان خواست درباره حضور حسین موسویان، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در آلمان که ترور میکونوس در دوره او اتفاق افتاد، در سمپوزیوم «بازدارندگی ستاد فرماندهی راهبردی ایالات متحده آمریکا» در اوایل ماه جاری تحقیق کنند.

این نشست دو روزه سالانه، با حضور صدها مقام نظامی و چهره های دانشگاهی و رسانه‌ای درباره موضوع «بازدارندگی» در ایالت نبراسکا در آمریکا برگزار شد. این فرماندهی مسئولیت اموری همچون بازدارندگی استراتژیک، عملیات هسته‌ای و موشکی و جنگ‌های بین‌المللی را بر عهده دارد. موسویان در یکی از پنل‌های این نشست سخنرانی کرد و از آمریکا خواست به سیاست تغییر رژیم ایران پایان دهد با جمهوری اسلامی گفت‌و‌گو کند.

والاس در این بیانیه گفت: «این موضوع که به‌رغم تهدیدات جدی ایران مبنی بر ربودن و ترور مقامات پیشین و فعالان آمریکایی در خاک این کشور، ژنرال آنتونی کوتون و ستاد فرماندهی راهبردی ایالات متحده آمریکا میزبان حسین موسویان، مامور حکومت ایران به عنوان سخنران اصلی در سمپوزیم سالانه خود باشد، هشدار دهنده، نامناسب و غیرقابل توجیه است.»

حسین موسویان که اکنون در دانشگاه پرینستون ایالات متحده فعالیت می‌کند، بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ سفیر ایران در بن آلمان بود. ماجرای ترور میکونوس که در آن تعدادی از فعالان سیاسی از جمله صادق شرافکندی، دبیرکل حزب دموکرات کردستان کشته شدند و همچنین قتل فریدون فرخ‌زاد، هنرمند و فعال سیاسی ایرانی در آلمان در سال ۱۹۹۲ در دوره مسولیت موسویان در سفارت جمهوری اسلامی انجام شد.

مدیرعامل اتحاد علیه ایران هسته‌ای افزود: «دادگاهی در آلمان سفارت جمهوری اسلامی در بن به سرپرستی موسویان را مقر اصلی تروریست‌های مسئول بمب‌گذاری در رستوران میکونوس در سال ۱۹۹۲ که منجربه مرگ چهار ایرانی کرد شد، دانست. اخیرا نیز او در مستندی در رابطه با قاسم سلیمانی، مسئول کشته‌شدن صد‌ها سرباز آمریکایی، حاضر شده و با شعف به بازگویی تهدیدات جمهوری اسلامی علیه مقامات آمریکایی پرداخته است.»

موسویان که پیشتر عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بوده، اکنون به عنوان متخصص امنیت و سیاست هسته‌ای در خاورمیانه در دانشگاه پرینستون فعالیت می‌کند.
چندی پیش تهران تایمز گزارش داد که رابرت مالی، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران به دلیل نحوه مدیریت اسناد محرمانه احتمالا مرتبط با ایران از سمت خود تعلیق شد؛ قرار است کار خود را به عنوان استاد مهمان در همین دانشگاه آغاز کند.
مارک والاس با اشاره به نقش موسویان در توافق هسته‌ای افزود: «موسویان آن‌طور که در برابر حضار این سمپوزیوم وانمود می‌کند با حکومت ایران غریبه نیست. نزدیک به یک دهه پس از آن‌که او اعلام کرد که مجور بازنشستگی شده‌است، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین دولت جمهوری اسلامی گفت که موسویان در پیوندی کامل با حکومت ایران و کشور است و همیشه و همچنان به سختی برای همین پیوندش کار می‌کند.»
والاس افزود شکی نیست که موسویان با «حامی تراز اول تروریسم در جهان» پیوندهایی عمیق دارد.

مارک والاس از دفتر بازرس کل وزارت دفاع آمریکا، کمیته نیروهای مسلح سنا و کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان خواست، شرایطی را که منجر به دعوت ژنرال کوتون از موسویان برای سخنرانی شده است بررسی کند. او همچنین از این نهادها خواست تماس‌ها و تعاملات احتمالی بین پرسنل نظامی و موسویان و اینکه آیا بودجه‌ای که از مالیات‌دهندگان ایالات متحده تامین می‌شود از مشارکت موسویان در این سمپوزیم حمایت می‌کند یا خیر را مورد مطالعه قرار دهند.
مدیرعامل موسسه غیرانتفاعی اتحاد علیه ایران هسته‌ای در آخر گفت: «موسویان از تهدید آمریکایی‌ها به مرگ لذت می‌برد و با کسی که دستش به خون صدها جوان آمریکایی آلوده است، هم‌دست است. او نباید در پرینستون کار کند. نباید در رویدادی که ارتش ایالات متحده تدارک دیده دعوت شود. او نباید با استقبال آمریکایی‌ها روبرو شود.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۶ نوامبر ۲۰۲۳