تداوم حمایت‌ها از نرگس محمدی؛ ۷ همبندی نرگس در اعتصاب

به دنبال تداوم اعتصاب غذای نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل، در اعتراض به خودداری مقامات از ارائه خدمات پزشکی به او در زندان، چندین سازمان‌ بین‌المللی و خواستار رسیدگی به وضع او شدند.

امروز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ هفت تن از زنان هم‌بند با نرگس محمدی در زندان اوین از لحظه اعلام اعتصاب غذای او دست به اعتصاب زدند.

تقی رحمانی، فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی گفته است مقامات زندان اوین به رغم «گرفتگی پنجاه‌ درصدی دو رگ قلب» و دستور پزشک زندان برای «اعزام فوری» نرگس به بیمارستان، به دلیل مقاومت این زندانی سیاسی برای تن ندادن به حجاب اجباری، از اعزام او به بیمارستان ممانعت به عمل آورده‌اند.

خانواده نرگس محمدی روز چهارشنبه ۱۰ آبان خبر داده بودند که طی روزهای هشتم و نهم آبان، شماری از هم‌بندی‌های این فعال حقوق بشر به همراه او در حیاط زندان اوین تحصن کردند.

خانم محمدی روز سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ اعلام کرد در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب غذا می‌زند و خانواده‌اش حال جسمی او را «نامساعد» توصیف کرده‌اند.

کمیته صلح نوبل که چندی قبل جایزه صلح سال ۲۰۲۳ خود را به نرگس محمدی تقدیم کرد بعد از انتشار خبرها در خصوص اعتصاب غذای او به شدت نسبت به وضعیت سلامت او ابراز نگرانی کرده و از حکومت ایران خواسته است اقدامات لازم برای تأمین کمک‌های پزشکی مورد نیاز نرگس محمدی و دیگر زنان زندانی را بدون قید و شرط انجام بدهند.

رئیس کمیته نوبل نروژ در پیامی نوشته است: «اینکه حکومت ایران زنان زندانی را جهت انتقال به بیمارستان، مجبور به پوشیدن حجاب اجباری می‌کند به شدت غیر انسانی، بی‌رحمانه و غیر اخلاقی است.»علاوه بر این انجمن قلم آمریکا نیز فراخوانی منتشر کرده و ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی خانم محمدی، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که او را بدون قید و شرط و فوری آزاد کنند.

اعضای هیئت مدیره بنیاد اولاف پالمه نیز روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۲ از حکومت جمهوری اسلامی خواستند فوراً برای نجات جان این برنده جایزه صلح نوبل اقدام کند.

خانم محمدی اوایل سال ۲۰۲۳ برنده جایزه بنیاد اولاف پالمه شده بود. این بنیاد نامه‌ای با امضای استفان لوفون و یوآکین پالمه رییس و نایب رییس هیات مدیره خود به احمد معصومی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی در سوئد نوشته و خواهان آن شده است که نرگس محمدی، از مراقبت‌های پزشکی ضروری برخوردار شود.

آن‌ها در این نامه نرگس محمدی را به دلیل مبارزه او برای حقوق بشر «محترم‌ترین شهروند ایران در سراسر جهان» توصیف کردند.

به دنبال انتشار خبر اعتصاب غذای نرگس محمدی در زندان عالیه مطلب‌زاده، فعال حقوق زنان، از ضعف و بی‌حالی او خبر داد و نوشت «مسئولین زندان و دادیاری در رابطه با اعزام او به بیمارستان موضع واحدی ندارند و تاکنون اقدامی انجام نداده‌اند.»

خانواده سپیده قلیان نیز در پیامی که متن کامل آن در صفحه اینستاگرام نرگس محمدی منتشر شده است با او اعلام همبستگی کرده و نوشتند «در صورت موافقت نکردن با اعزام نرگس محمدی به بیمارستان «ممکن است کل بند اعتصاب غذا کنند»

نرگس محمدی در یک دهه اخیر بارها بازداشت شده و مرداد امسال اعلام شد که به‌دلیل انتشار بیانیه از داخل زندان به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شده و مجموع دوره زندان او به ده سال و ۹ ماه همراه با ۱۵۴ ضربه شلاق افزایش یافته است.

در پیام خانواده نرگس محمدی که پس از اعتصاب غذای او منتشر شده، آمده که «جهان و مردم ایران شاهدند که حکومت جمهوری اسلامی به طرق گوناگون زنان معترض و مخالف روسری اجباری را در موقعیت ترسناک و نگران‌کننده یا «روسری اجباری» با «مرگ» قرار داده است.»

برگرفته از سایت ایران وایر، ۸ نوامبر ۲۰۲۳