عفو بین‌الملل خواستار لغو حکم اعدام رضا رسایی شد

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، خواستار «لغو فوری» حکم اعدام رضا (غلامرضا) رسایی شد.

آقای رسایی، ۳۴ ساله از اقلیت یارسان (اهل حق) در شهر صحنه کرمانشاه، در ارتباط با اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شده است.

شعبه دو دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه، او را به اتهام دست داشتن در «قتل» مأموری که رسانه‌های دولتی او را عضو سپاه پاسداران معرفی کرده‌اند، به اعدام محکوم کرده است.

رضا رسایی بارها دست داشتن در قتل این مأمور را رد کرده است.

دادگاه همچنین او را به «اخلال در نظم عمومی» به یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

آقای رسایی در جلسات محاکمه خود گفته بود که اعترافاتش تحت شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها در بازجویی‌ها و بدون انجام تحقیق به دست آمده است.

رضا رسایی در شهریار در استان تهران به دست ماموران پلیس آگاهی بازداشت شد.

این نامه به نقل از یک منبع آگاه می‌گوید: ماموران آگاهی در بازجویی‌ها رضا رسایی را تحت شکنجه از جمله شوک الکتریکی، خفگی با گذاشتن کیسه پلاستیکی روی سر و ضرب و شتم شدید برای وادار کردنش به اعتراف قرار داده بودند.

رضا رسایی سپس به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شد و برای اولین بار در دادگاه که طی سه جلسه برگزار شد، با وکیل خود ملاقات کرد.

عفو بین‌الملل می‌گوید اطلاعی در مورد اینکه آیا درخواست تجدیدنظر برای این حکم شده است یا خیر، ندارد.

این سازمان می‌گوید حق رضا رسایی برای محاکمه عادلانه، از جمله دسترسی به وکیل انتخابی از زمان بازداشتش، «به وضوح» نقض شد و همچنین محاکمه او توسط یک دادگاه مستقل، صالح و بی‌طرف محاکمه انجام نشده است.

پیشتر، یک منبع آگاه از پرونده رضا رسایی به صدای آمریکا گفته بود که با وجود شهادت شاهد عینی و تناقض اظهارات سایر متهمان، دادگاه بر اساس «علم قاضی» برای او حکم «اعدام» صادر کرده است.

به گفته این منبع آگاه، مطابق «اعتراف اجباری» که از رضا رسایی گرفته‌اند، به او «گفته‌ شد بنویس از پشت زده‌ام» و «به نظر می‌آید مأموران در روزهای اول خودشان نمی‌دانستند که این مأمور چطوری کشته شده که این اعتراف را گرفته‌اند و بعدا مشخص شده که ضربه جلو کشنده بوده» است.

همچنین «بازداشت‌شدگان دیگر را مجبور» کرده‌اند که «اعتراف کنید» رضا رسایی «از پشت ضربه زده» است.

عفو بین‌الملل می‌گوید بارها موضوع اخذ اعترافات اجباری توسط مقامات جمهوری اسلامی و استناد دادگاه‌ها به چنین اعترافاتی برای صدور حکم اعدام از جمله در رابطه با شماری از بازداشت‌شده‌های اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» را مستند کرده است.

عفو بین‌الملل از اژه‌ای خواست تا حکم اعدام رضا رسایی را فوراً لغو کند و در صورتی که جرم کیفری مشخصی برای او تشخیص داده شود، باید مطابق با استانداردهای بین المللی تحت دادرسی عادلانه بدون توسل به مجازات اعدام و یا اخذ اعترافات اجباری قرار گیرد.

این سازمان حقوق بشری همچنین خواستار اجازه دسترسی رضا رسایی به وکیل مستقل و مراقبت‌های پزشکی مناسب شده است.

عفو بین‌الملل از رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواست تا به ناظران مستقل اجازه دسترسی به پرونده‌های مربوط به اعتراضات سراسری ایران را بدهد.

افزایش اعدام‌ها توسط جمهوری اسلامی پس از اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، با نگرانی شدید و انتقاد نهادها و فعالان حقوق بشر در جهان همراه شده است،

پیشتر، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی جدید اعلام کرد که جمهوری اسلامی «با سرعتی نگران‌کننده» اعدام می‌کند و میزان اعدام‌ها در هفت ماه نخست سال
جاری نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته افزایشی ۳۰ درصدی داشته است.

سازمان حقوق بشر ایران نیز اعلام کرده که در سال جاری تاکنون بیش از ۶۰۰ تن توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند که بالاترین رقم در هشت سال گذشته بوده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۸ نوامبر  ۲۰۲۳