گزارش محرمانه آژانس؛ ایران اورانیوم لازم برای سه بمب اتمی را دارد

این ميزان در صورت افزایش غلظت آن تا ۹۰ درصد، طبق استانداردهای آژانس بیش از سه برابر اورانیوم لازم برای تولید یک بمب هسته‌ای است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایران اکنون براساس استانداردهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اورانیوم کافی با غلظت ۶۰ درصد برای تولید سه بمب اتمی را در اختیار دارد و کماکان به سئوالات و ملاحظات کلیدی آژانس در مورد برنامه هسته‌ای خود پاسخ نداده است.

در بخشی از گزارش محرمانه جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه ۲۴ آبان در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت، آمده که از زمان تنظیم گزارش قبلی آژانس در ۱۳ شهریور امسال تاکنون، حجم اورانیوم با غلظت ۶۰ درصدی در ایران ۶.۷ کیلوگرم افزایش یافته و به حدود ۱۲۸ کیلوگرم رسیده است.

این ميزان در صورت افزایش غلظت آن تا ۹۰ درصد، طبق استانداردهای آژانس بیش از سه برابر اورانیوم لازم برای تولید یک بمب هسته‌ای است.

آژانس در گزارش جدید خود که به تاریخ ۲۳ آبان است خاطرنشان می‌کند که در مذاکرات با حکومت ایران در خصوص دو موضوع قدیمی و مهم هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. موضوع اول نصب تجهیزات کنترل و بازرسی بیشتر در تاسیسات هسته‌ای ایران پس از جمع‌آوری آن‌ها به درخواست دولت آن کشور در سال گذشته و موضوع دوم دریافت پاسخ‌های قانع‌کننده در مورد کشف آثار اورانیوم در دو تاسیسات هسته‌ای ایران است.

این دومین بار است که آژانس در گزارش‌های سه ماهه خود برعدم پیشرفت در مذاکرات مربوط به این دو موضوع تاکید می‌کند.

علاوه بر این، گزارش جدید آژانس یادآوری می‌کند که در مورد پذیرش چند بازرس آژانس که ماه سپتامبر دولت ایران با اعزام آن‌ها به آن کشور مخالفت کرده بود نیز پیشرفتی صورت نگرفته است.

چند بازرس تعیین‌شده از سوی آژانس که به گفته دیپلمات‌ها، فرانسوی و آلمانی هستند و آژانس می‌گوید از با تجربه‌ترین بازرسان این نهاد هستند تاکنون به دلیل مخالفت تهران نتوانسته‌اند به ايران بروند و کار خود را شروع کنند.

این اقدام ایران که آژانس آن را «نامتناسب و بی‌سابقه» توصیف کرده است واکنشی به درخواست دولت‌های آمریکا، فرانسه، بریتانیا و فرانسه در جلسه قبلی شورای حکام آژانس بود که از ایران خواستند هر چه سریع‌تر در مورد کشف آثار اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای خود پاسخ قانع‌کننده بدهد و نصب تجهیزات بیشتر کنترل و بازرسی را بپذیرد.

آژانس در گزارش جدید خود می‌گوید: «این اقدام هر چند به طور رسمی یا تشریفاتی مجاز است ولی حکومت ایران آن را به طريقی اجرا کرد که به شدت و به طور مستقیم روی کار آژانس برای راستی‌آزمایی برنامه‌های آن کشور به خصوص در مراکز غنی‌سازی تاثیر می‌گذارد.»

این گزارش می‌افزاید: «رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، عدم پذیرش چند بازرس با تجربه این نهاد از سوی ایران را قویا محکوم می‌کند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۶ نوامبر  ۲۰۲۳