کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل «تشدید سرکوب هدفمند» زنان در ایران را محکوم کرد

قطعنامه پیشنهادی کانادا در محکومیت نقض گسترده حقوق بشر‌ در ایران، روز چهارشنبه ۲۴ آبان، در کمیته سوم هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

این قطعنامه با ۸۰ رای موافق در مقابل ۲۹ رای مخالف به تصویب رسید و ۶۵ کشور به آن رای ممتنع دادند.

در این قطعنامه «تشدید سرکوب هدفمند زنان و دختران» توسط جمهوری اسلامی محکوم شده و قویاً از این کشور خواسته شده است که به تبعیض سیستماتیک و آزار و اذیت کلامی و فیزیکی علیه زنان و دختران پایان دهد.

آبرام پیلی، معاون دفتر فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، در این زمینه در شبکه ایکس نوشت: «امروز ما به همراه ۷۹ کشور دیگر سازمان ملل نقض وحشتناک حقوق بشر توسط حکومت ایران را محکوم کردیم.»

او اضافه کرد: «در جریان مبارزه مردم ایران علیه سرکوب و خشونت و برای یک آینده آزاد و دمکراتیک، ما در کنار آنها می‌ایستیم.»

قطعنامه مصوب کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل همچنین تعداد بالا و «هشداردهنده» اجرای حکم اعدام توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرده و گفته است چنین اعدام‌هایی برخلاف تعهدات بین‌المللی ایران است.

در این قطعنامه تصریح شده است٬ که این اعدام‌ها بر اساس اعترافات اجباری و بدون برگزاری دادگاه عادلانه انجام شده‌اند.

این قطعنامه همچنین از ایران خواسته است به شکنجه و مجازات‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی و تحقیرآمیز پایان دهد و سرکوب سیستماتیک، دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه مخالفان از جمله عمل ناپدیدسازی اجباری مخالفان را متوقف کند.

قطعنامه مصوب مجمع سازمان ملل در ادامه از ایران خواسته است به وضعیت و شرایط بد زندان‌ها رسیدگی کند.

زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، این قطعنامه را «مغرضانه و با انگیزه سیاسی» خواند و آن را «به شدت رد» کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳