واکنش آمریکا و اسرائیل به گزارش‌‌ها در مورد «توافق» برای «توقف پنج‌روزه» درگیری‌ها؛ توافقی حاصل نشده است

در حالی شنبه‌شب روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از برخی از منابع خبر از «توافق» بین اسرائیل، آمریکا و حماس برای آزادی تعدادی از گروگان‌ها در ازای «توقف پنج‌روزه» درگیری‌ها داده بود، نخست وزیر اسرائیل و مقامات آمریکایی گفتند که «هنوز» توافقی حاصل نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شنبه‌شب، روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه گزارش داد که اسرائیل، ایالات متحده و حماس به توافقی آزمایشی برای آزادی ده‌ها زن و کودکی که در غزه گروگان گرفته شده بودند، در ازای توقف پنج روزه درگیری‌ها دست یافتند. با این حال، هم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و هم مقامات آمریکایی گفتند که «هنوز توافقی حاصل نشده است.»

این روزنامه روز شنبه نوشته بود که به گفته افرادی که با این «توافقنامه مفصل شش صفحه‌ای» آشنا هستند، آزادی گروگان می‌تواند «ظرف چند روز آینده آغاز شود، بدون اینکه هیچ مشکلی در لحظه آخر ایجاد شود.» این گزارش در حالی منتشر شده بود که به نظر می‌رسد اسرائیل در حال آماده شدن برای گسترش حملات خود علیه شبه نظامیان حماس به جنوب غزه است.

وزیر کابینه جنگ اسرائیل: جنگ تنها زمانی به پایان می‌رسد که ما دختران و پسرانمان با به خانه بازگردانیم
بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل، شامگاه شنبه در سخنانی از تل آویو گفت که هدف اصلی دولت و کابینه جنگ، بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی از غزه است. گانتز گفت که دولت و کابینه، فارغ از گرایش سیاسی، متعهد به انجام هر کاری برای بازگرداندن گروگان‌ها هستند.

گانتز گفت که در این جنگ حق با اسرائیل است، اما باید با ملاحظه و عاقل عمل کرد. وی همچنین خاطرنشان کرد که جنگ ممکن است ادامه داشته باشد، اما اسرائیل مصمم است که پس از جنگ، به آرامش و امنیت دست یابد.
تحریم‌های جدید استرالیا علیه حامیان حماس؛ استرالیا از سال ۲۰۰۱ حماس و منابع تامین مالی این گروه را هدف قرار داده است

تیم‌های ملی فوتبال فوتبال زیر ۲۱ سال اسرائیل و لهستان روز جمعه ۲۶ آبان، در چهارچوب رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های اروپا به مصاف هم رفتند.

هنگامی که داور سوت آغاز بازی را در ورزشگاه «لودز» به صدا درآورد، بازیکنان دو تیم به مدت یک دقیقه بر جای خود ایستادند و با سکوت‌شان، به ۱۲۰۰ قربانی حمله ۱۵ مهر شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل ادای احترام کردند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که به درخواست مدیر بیمارستان شفا در غزه، شماری از بیماران، کارکنان و آوارگان روز شنبه ۲۷ آبان، این مرکز درمانی را ترک کردند. به نوشته این بیانیه، اسرائیل اجازه داده است تا گروهی از پزشکان و کارکنان برای مداوا و مراقبت از بیمارانی که در وضعیت وخیمی هستند، در بیمارستان شفا بمانند.

مقام‌های حکومت غزه که کنترل آن در دست گروه حماس است، اعلام کردند که دست‌کم ٣٢ فلسطینی ساکن مناطق مسکونی جنوب غزه روز شنبه ٢٧ آبان، در پی حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.

در واکنش به انتشار خبر دستور تخلیه بیمارستان شفا ظرف «یک‌ساعت»، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «در هیچ نقطه‌ای، ارتش اسرائیل دستور تخلیه بیماران یا تیم‌های پزشکی را نداده و در واقع پیشنهاد کرده که هرگونه درخواست تخلیه پزشکی توسط ارتش اسرائیل تسهیل شود.»
در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که «پرسنل پزشکی برای حمایت از بیمارانی که قادر به تخلیه نیستند در بیمارستان خواهند ماند.»
در بیانیه ارتش اسرائیل که حوالی ظهر به وقت محلی منتشر شد، آمده است: «صبح امروز، ارتش اسرائیل با درخواست رئیس بیمارستان شفا موافقت کرد تا ساکنان غزه که در بیمارستان بستری بودند و مایل به تخلیه هستند، از طریق مسیر امن انجام دهند.»
ساعتی پیش از این بیانیه خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگارش در محل حادثه گزارش داده بود که سربازان اسرائیلی دستور تخلیه بیمارستان شفا «در یک ساعت آینده» را از طریق بلندگو می‌دهند.
بیمارستان شفا – بزرگ‌ترین بیمارستان غزه – در چند روز گذشته به کانون جنگ اسرائیل و حماس تبدیل شده است. جنگی که اکنون وارد هفتمین هفته خود پس از حمله تروریستی شبه‌نظامیان فلسطینی وابسته به حماس در ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل، شده است.
اسرائیل می‌گوید که «سازمان تروریستی حماس» یک مرکز فرماندهی و هزار تویی از تونل‌ها را در زیر این بیمارستان اداره می‌کند.
دیروز، ارتش اسرائیل تصاویر جدیدی را منتشر کرد که حفره تونلی پیدا شده در مجتمع بیمارستانی را نشان می‌داد.
علاوه بر این، ارتش گفته است که اجساد دو گروگان اسرائیلی را که در ۷ اکتبر توسط حماس ربوده شده بودند از منطقه بیمارستان شفا پیدا کرده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳