رب گوجه‌فرنگی و تن ماهی تا ۱۵۰ درصد گران‌تر می‌شوند

چند ساعت پس از اینکه محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، از احتمال افزایش ۱۵۰ درصدی بهای تن ماهی و رب گوجه‌فرنگی خبر داد، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، از قول محمد مختاریانی، نایب‌رئیس سندیکای صنایع کنسرو ملی ایران، نوشت که «چنین موضوعی به‌هیچ‌عنوان در ستاد تنظیم بازار مطرح نشده است».

در حالی‌ که قیمت تن ماهی طی یک ماه گذشته حدود دو برابر شده است و تولیدکنندگان از کاهش مصرف آن خبر می‌دهند، نایب‌رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران مدعی شد تولیدکنندگان بر اساس قدرت خرید مردم پیشنهاد‌های خود را برای قیمت‌های جدید ارائه می‌دهند و همچنان منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار برای تعیین قیمت‌اند.

مختاریانی ادعا کرد که موضوع حذف رب گوجه‌فرنگی و کنسرو ماهی از شمول قیمت‌گذاری پیشینی هنوز در ستاد تنظیم بازار مطرح نشده اما دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران روز یکشنبه ۲۸ خرداد به سایت اقتصادآنلاین گفت که این موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح شده است و با دستور محمد مخبر، معاون اول رئیس دولت سیزدهم، رب گوجه‌فرنگی و کنسرو ماهی از شمول قیمت‌گذاری پیشینی حذف می‌شوند.

میررضوی همچنین افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت تن ماهی و افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی بهای رب گوجه‌فرنگی پس از تغییرات جدید را تایید کرد و گفت این افزایش قیمت به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید است.

تن ماهی و رب گوجه‌فرنگی از سال ۱۴۰۱ با تصمیم ستاد تنظیم بازار مشمول قیمت‌گذاری دستوری شدند. تولیدکنندگان می‌گویند قیمت‌گذاری دستوری این دو کالا بر روی تولید مواد اولیه تاثیری نداشت و در نتیجه، افزایش هزینه تمام‌شده تولید به زیان تولیدکننده، از دست رفتن رقابت، کاهش کیفیت و افزایش تخلف‌ها منجر شد. ‌

دولت ابراهیم رئیسی با اعمال فشار بر تولیدکنندگان و تعیین قیمت‌های دستوری می‌کوشد بازار را کنترل کند اما تولیدکنندگان می‌گویند با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، جز گران‌تر کردن قیمت محصولات خود چاره‌ای ندارند.

اینک خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در حالی به نقل از نایب‌رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران خروج تن ماهی و رب گوجه‌فرنگی از فهرست کالاهای مشمول قیمت‌گذاری دستوری را تکذیب می‌کند که هفته گذشته رسانه‌های داخلی از جمله خبرگزاری ایسنا خبر دادند محمد مخبر روز ۲۳ خرداد در نامه‌ای به وزارت صمت، دستور خروج سریع این دو کالا از شمول قیمت‌گذاری پیشینی را صادر کرده‌ است.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز روز یکشنبه پیش‌بینی کرد حداکثر تا چند روز آینده کنسرو ماهی و رب گوجه‌فرنگی از شمول قیمت‌گذاری دستوری خارج می‌شوند و پس از آن، افزایش قیمت در هفته آینده اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

میررضوی همچنین گفت که طی چندماهه اخیر به‌رغم افزایش قابل‌توجه قیمت مواد اولیه، بهای کنسرو ماهی و رب گوجه‌فرنگی متناسب با هزینه‌های تولید اصلاح نشده است.

طبق تصمیم ستاد تنظیم بازار در نیمه اول سال گذشته، قیمت مصوب تن ماهی ۳۹ هزار تومان و قیمت مصوب رب گوجه‌فرنگی ۸۰۰ گرمی ۴۵ هزار تومان بود اما به‌رغم نگاه دستوری دولت رئیسی، این دو کالا جهش قیمت داشتند.

کنسرو ماهی در اردیبهشت‌ماه به‌شدت گران و کمیاب شد. برخی فروشگاه‌های یک قوطی تن ماهی را بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کردند و شماری دیگر نیز با افزودن گزینه «موجود نیست» و «در حال تامین» از فروش این محصول خودداری کردند تا آن را با قیمت جدید بفروشند.

عرضه یک قوطی تن ماهی به قیمت بالای ۷۰ هزار تومان در حالی است که همین محصول، پاییز ۱۴۰۱ حدود ۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود. اوایل پاییز ۱۴۰۰ نیز هر قوطی تن ماهی با متوسط قیمت ۱۶ هزار تومان فروخته می‌شد. در حالی که چهار سال پیش قیمت یک تن ماهی به‌طور متوسط هشت هزار تومان بود. به عبارت دیگر بهای این کالای خوراکی تنها در مدت چهار سال، حدودا ۱۰ برابر شده است.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در بهمن‌ ۱۴۰۱ از کاهش مصرف، تولید و فروش تن ماهی خبر داد و گفت سال ۱۴۰۰ تعداد تولید کنسرو ماهی در ایران ۶۰۰ میلیون قوطی بود اما این رقم در سال بعد از آن به ۳۰۰ میلیون قوطی کاهش یافت.

پیش‌تر محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، گفته بود تا پیش از این کنسرو تن ماهی را اقشاری می‌خریدند که نمی‌توانستند ماهی تازه تهیه کنند اما حالا با جهش قیمت تن ماهی، این اقشار هم دیگر از عهده خرید این کالا برنمی‌آیند و فروش تن ماهی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم کمتر شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳