گزارش دیده‌بان حقوق بشر از انفجار بیمارستان الاهلی غزه؛ شواهدی از پرتاب ناموفق راکت گروه‌های فلسطینی موجود است

سازمان دیدبان حقوق بشر روز یکشنبه در گزارشی از وجود «شواهدی مبنی بر این که پرتاب ناموفق راکت مشابه آنهایی که شبه‌نظامیان فلسطینی استفاده می‌کنند» منجر به انفجار ۱۷ اکتبر در بیمارستان الاهلی غزه شده است، خبر داد.

به گزارش نیویورک‌پست، گزارش این سازمان حقوق بشری که سابقه طولانی در بیانیه‌های «ضد اسرائيلی» دارد، سکوت تنها نمایندگان چپ‌گرای حامی فلسطینیان کنگره ایالات متحده را در پی داشت. این نمایندگان پیشتر بارها اسرائيل را به مقصر این انفجار خوانده بودند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است: «اگرچه پرتاب ناموفق راکت‌ها به دفعات مشاهده شده است، اما به تحقیقات بیشتری برای تعیین این که کدام طرف این راکت را پرتاب کرده و آیا قوانین جنگ نقض شده، نیاز است.»

به گزارش نیویورک پست، الهان عمر و رشیدا طلیب، نمایندگان عضو گروه موسوم به اسکواد (جوخه) مجلس نمایندگان ایالات متحده پس از این انفجار به سرعت اسرائیل را متهم کردند و با اشاره به شماره کشته‌هایی که وزارت بهداشت حماس اعلام کرده بود، خواستار آتش‌بس فوری شدند.

تعدادی از رسانه‌های جریان اصلی نیز در ساعات اولیه اسرائیل را عامل این انفجار معرفی کرده و آمار کشته‌ها را ۵۰۰ نفر تخمین زده بودند.

اما سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل اندکی پس از این اتفاق پرتاب ناموفق راکت شبه‌نظامیان جهاد اسلامی را عامل این انفجار در شهر غزه دانستند و تعداد کشته‌ها را ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر تخمین زدند.

به گزارش نیویورک‌پست، طلیب و عمر هیچ‌گاه پیام‌های شبکه اجتماعی اکس خود را مبنی بر متهم دانستن اسرائیل در این انفجار، حذف نکردند.

دیدبان حقوق بشر با اذعان بر این که «قادر به تایید آمار کشته شده‌ها نیست» از کمیته حقیقت یاب سازمان ملل خواست علت این انفجار را مشخص کند.

در گزارش این سازمان حقوق بشری آمده است: «وزارت بهداشت غزه تعداد کشته‌های این انفجار را ۴۷۱ و زخمی‌ها را ۳۴۲ نفر اعلام کرده است. دیدبان حقوق بشر قادر به تایید این آمار که به وضوح بالاتر دیگر تخمین‌ها و دارای نسبت غیرعادی تعداد کشته‌ها به زخمی‌ها است، نیست. این آمار همچنین با خسارات مشهود وارد آمده به بیمارستان تناسبی ندارد.»

این درحالی است که دیدبان حقوق بشر تنها چند ساعت پس از حادثه آمار وزارت بهداشت غزه را به عنوان منبع معتبر روی حساب خود در شبکه اجتماعی اکس منتشر کرده بود.

دیدبان حقوق بشر با اشاره به اظهارات مقامات غزه مبنی بر این که به زودی مدارکی را مبنی بر آن‌که چه کسی در این انفجار مقصر بوده است به دنیا ارائه خواهند کرد، نوشت: «به نظر می‌رسد مقامات غزه شواهدی در اختیار دارند که به تعیین قطعی مهماتی که منجر به انفجار در بیمارستان الاهلی غزه شده‌اند، کمک می‌کند.»

در این گزارش آمده است: «صدای پیش از انفجار، اندازه دهانه به‌وجود آمده پس از انفجار، نوع پخش‌شدن ترکش‌ها و شکل تخریب همگی با برخورد راکت مطابقت دارد.»

این سازمان حقوق بشری با استناد به عکس‌ها، ویدیوها، تصاویر هوایی موجود از صحنه حادثه، تحلیل‌های مستقل و گفتگو با پنج شاهد عینی در گزارش خود آورده است: «بر اساس شواهد این که انفجار در پی پرتاب بمب‌های عظیم اسرائيل باشد، بسیار نامحتمل است.»

باسم نعیم، یکی از مقامات ارشد حماس در واکنش به گزارش دیده‌بان حقوق بشر اسرائیل را مسئول این انفجار دانست و گفت: «تا آنجا که ما می‌دانیم، هیچ‌یک از جناح‌های مقاومت فلسطینی پرتابه یا راکتی ندارد که بتواند این تعداد زیاد انسان را به قتل برساند.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳