آتش‌بس موقت در نوار غزه دو روز دیگر تمدید شد؛ اسرائیل به خانواده ۱۰ گروگانی که قرار است روز سه شنبه آزاد شوند، اطلاع داده است

بستگان و یکی از دوستان اسرائیلی‌هایی که توسط حماس گروگان گرفته شده و یا کشته شده‌اند، از پارلمان استرالیا بازدید کردند و داستان‌های شخصی خود را در تلاش به منظور جلب حمایت بین‌المللی برای آزادی همه گروگان‌ها – و حمایت از تلاش‌های جنگی اسرائیل به اشتراک گذاشتند.
این گروه پنج نفره طی یک سفر دو روزه در «کانبرا» با رهبران سیاسی دیدار خواهد کرد.
الاد لوی به خبرنگاران حاضر در خارج از پارلمان گفت: «هدف ما اولاً بازگرداندن گروگان‌ها است، همه آنها.» خواهرزاده لوی، رونی اشل، یک سرباز ۱۹ ساله بود که در ابتدا تصور می‌شد در جریان تهاجم حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ربوده شده، اما چند هفته بعد تایید شد که کشته شده است.
لوی می‌گوید: «هدف دوم ما جلب حمایت مردم استرالیا و دولت استرالیا برای حمایت از اقدامات اسرائیل در نابودی و ریشه‌کن کردن حماس است.»
احزاب سیاسی اصلی استرالیا از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کرده‌اند، اما از اسرائیل خواسته‌اند با مهار تلفات غیرنظامی در غزه، قوانین بین‌المللی را رعایت کند.
یکی از اعضای خانواده یکی از گروگان‌ها به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که مقامات اسرائیلی به خانواده‌هایی که بستگانشان در لیست گروگان‌هایی هستند که قرار است روز سه شنبه آزاد شوند اطلاع داده‌اند.
سخنگوی نخست وزیر اسرائیل نیز در مصاحبه‌ با سی‌ان‌ان تایید کرد که ۱۰ نام در این لیست وجود دارد.
تال هاینریش به سی‌ان‌ان گفت: «اسرائیل فهرست دیگری از گروگان‌ها دریافت کرد، ده گروگان، که به‌طور بالقوه، امیدواریم شاهد آزادی آنها توسط حماس باشیم.»
هاینریش گفت که اسرائیل همچنین فهرستی از زندانیان فلسطینی را دارد که با آزادی آنها موافقت کرده‌اند و به ازای هر گروه ده نفری از گروگان‌های آزاد شده حماس، اسرائیل آتش‌بس را برای یک روز دیگر تمدید می‌کند.
در پی توافق تبادل اسرا بین اسرائیل و حماس، روز دوشنبه ۳۳ فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد شدند. بر اساس اعلام سرویس زندان اسرائیل، این افراد از زندان‌های دیمون، مگیدو، اوفر، کتزیوت، رامون و نافه آزاد شدند.

با آزادی روز دوشنبه، تعداد فلسطینی‌هایی که در چارچوب این توافق از زندان‌های اسرائیل آزاد شده‌اند به ۱۵۰ نفر رسید. این افراد عمدتاً زنان، کودکان و افرادی هستند که به اتهاماتی مانند تظاهرات یا مشارکت در اعتراضات علیه «اشغالگری اسرائیل» بازداشت شده بودند.
حماس نیز در چارچوب این توافق تاکنون ۵۹ گروگان اسرائیلی و خارجی را آزاد کرده است. این گروگان‌ها عمدتاً زنان و کودکان بودند.
اسرائیل روز دوشنبه ویدیویی از اعترافات چند تن از اعضای حماس را منتشر کرد که در سخنانشان ضمن تشریح چگونگی عملیات تروریستی ۱۵ مهر و نحوه ورودشان به خاک اسرائیل، انتقال گروگانها از طریق بیمارستان شفا را نیز تایید می‌کنند.

این اعضای حماس با شرح کامل، ضمن بیان جزئیات عملیات «تروریستی» ۱۵ مهر و ربایش زنان، کودکان و مردان از خاک اسرائیل، انتقال شماری از آنها به غزه با استفاده از آمبولانس را تایید کرده و اعتراف کردند که با همکاری نیروهای «قسام» این گروگانها را از طریق بیمارستان شفا و تونل‌های زیرزمینی به مناطق دیگری انتقال داده‌اند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۱ گروگان اسرائیلی آزاد شده به خاک اسرائیل بازگشته‌اند و توسط نیروهای دفاعی اسرائیل همراهی می‌شوند تا پس از ارزیابی اولیه پزشکی و اطمینان از وضعیت سلامتی آنها، به خانواده‌هایشان ملحق شوند.‌

مشاور ارشد نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید تمدید دو روزه آتش‌بس میان اسرائیل و حماس تا زمان آزادی گروگان‌هایی که حماس که قرار است روز دوشنبه ۶ آذر آزاد کند، اجرایی نخواهد شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، مارک رِگِو،‌ مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو، تایید کرد که توافق تمدید آتش‌بس حاصل شده است و حماس قرار است هر روز ۱۰ گروگان را آزاد کند.

رِگِو گفت: «ما آماده‌ایم به ازای هر ۱۰ گروگانی که آزاد شوند، یک روز دیگر [وقفه در جنگ را] تمدید کنیم و اگر حماس گروگان‌های اسرائیلی را مطابق توافق آزاد کند، ما هم تمدید خواهیم کرد.»

ایلان ماسک، کارآفرین و بنیانگذار شرکت‌های اسپیس-ایکس استارلینک و مالک شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، روز دوشنبه در اورشلیم در یک گفتگوی آنلاین با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از جنگ آن کشور علیه حماس حمایت کرد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۸ نوامبر  ۲۰۲۳