دو عضو «سپاه قدس» در حمله اسرائیل به حومه دمشق کشته شدند

دو عضو نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله هوایی ارتش اسرائیل به حومه دمشق کشته شدند.

بر اساس اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه که روز شنبه ۱۱ آذرماه منتشر شد محمدعلی عطایی (شورچه) و پناه تقی‌زاده «حین انجام ماموریت مستشاری در جبهه مقاومت اسلامی سوریه» توسط اسرائیل کشته شدند.

در این اطلاعیه اشاره نشده آنها متعلق به کدام واحد سپاه پاسداران بودند. حتا مشخص نیست از چه زمانی به سوریه اعزام شدند اما تصاویری که در رسانه‌های حکومتی از این دو سپاهی منتشر شده، تقی‌زاده «سردار مهندس» و عطایی شورچه «سردار دکتر» معرفی شده‌اند.

در متن اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده «جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی» تحت حمایت آشکار آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی انجام شده و «شهادت» این دو نفر نشان داد «خط سرخ شهادت همچنان زنده» است.

خبرگزاری دولتی سوریه «سانا» گزارش داده بود که جنگنده‌های اسرائیل بامداد شنبه ۱۱ آذرماه نقاطی در اطراف شهر دمشق را هدف قرار دادند.

به گزارش «تایمز اسرائیل» رامی عبدالرحمان مسئول «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» مستقر در بریتانیا می‌گوید: «دو نظامی سوری که برای حزب‌الله کار می‌کردند در این حملات کشته شدند و هفت نفر دیگر از نیروهای حزب‌الله در نزدیکی سیده زینب زخمی شدند.»

در شبکه‌های اجتماعی برخی منابع غیررسمی تصاویری از حمله هواپیماهای اسرائیل به مقرّ سپاه پاسداران را منتشر کرده‌اند.

در یک ماه گذشته دست‌کم در دو نوبت باند و تأسیسات فرودگاه دمشق و همچنین فرودگاه حلب هدف حملات ارتش اسرائیل قرار گرفت. جمهوری اسلامی از طریق این فرودگاه‌ها در پوشش هواپیماهای تجاری از جمله هواپیماهای شرکت «ماهان ایر» اقدام به انتقال سلاح و مهمات به سوریه می‌کند.

چهار روز پیش از این رویداد، جسد هشت عضو سپاه قدس که در اوایل جنگ سوریه کشته شده بودند به ایران بازگردانده شد. منابع حکومتی اعلام کردند اجساد آنها مفقود بود اما با آزمایش DNA هویت آنها مشخص شده است.

آمار رسمی از تلفات سپاه پاسداران در سوریه و عراق طی ۱۲ سال گذشته موجود نیست اما تخمین زده می‌شود بین هفت تا هشت هزار نفر از اعضای آن تحت عنوان «مدافعان حرم» کشته شده‌اند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۳ دسامبر ۲۰۲۳