واردات خودرو در حد وعده باقی ماند

وعده مسئولان حکومت اسلامی برای واردات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو سواری نو تا پایان بهار امسال به ایران هنوز بی‌نتیجه مانده است. با وجود وعده وزیر صمت مبنی‌بر تعیین تکلیف همه ۳۰هزار متقاضی خودروهای وارداتی تا آذر ۱۴۰۲، هنوز بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای وارداتی در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

خبرگزاری فارس با ارائه گزارشی اعلام کرد که تنها حدود شش‌هزار و ۴۵۲ دستگاه خودرو وارد ایران شده است. آبان‌ماه گذشته علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که تاکنون ۲۵۰میلیون دلار برای واردات خودرو‌های نو تخصیص داده شده و ۲۰۰ میلیون دلار نیز در مرحله تخصیص است و بانک مرکزی موافقتش را با آن اعلام کرده است.

مهدی ضیغمی، ‌معاون وزیر صمت و مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، نیز اعلام کرد که در ابتدا، ۱۲۰هزار نفر در سامانه عرضه خودروهای وارداتی برای خرید خودرو ثبت‌نام کردند اما بعد از پایش‌های انجام‌شده، ۳۴هزار نفر شرایط لازم را برای خرید خودروهای وارداتی کسب کردند که در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند. در ادامه، از این تعداد چهار هزار نفر از خرید انصراف دادند و به این ترتیب ۳۰ هزار نفر در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند که فقط تعداد محدودی از این ۳۰ هزار نفر موفق شده‌اند خودروهایشان را تحویل بگیرند.

به گزارش فارس، اخیرا گمرک حکومت اسلامی اعلام کرده که در هشت ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲، سه هزار و ۴۸۸ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۶۹ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار به ایران وارد شده است. براساس اعلام گمرک، در هشت ماهه سال قبل از آن، تعداد ۱۸۵ دستگاه خودروی سواری به ارزش پنج میلیون و ۳۱۰ هزار دلار وارد شده بود.

خبرگزاری ایسنا نیز هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که در واردات خودروهای کارکرده تغییری اتفاق نیفتاده است. سازمان ملی استاندارد در شهریور دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده و فهرست مارک‌های تجاری مجاز را که می‌توانند وارد ایران شوند، منتشر کرد. بر اساس آن، بنز، بی‌ام‌دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگ‌یانگ امکان واردات خودرو به ایران را خواهند داشت.

حدود یک ماه بعد، رئیس مجلس شورای اسلامی قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده را برای اجرا ابلاغ کرد. در نهایت، وزارت صمت هم آیین‌نامه پیشنهادی در خصوص واردات خودروهای کارکرده را به هیئت وزیران فرستاد، اما هیئت دولت هنوز این آیین‌نامه را ابلاغ نکرده است. در کل، سرنوشت خودروهای وارداتی برای بسیاری از این‌ ۳۰ هزار متقاضی نیز هنوز روشن نشده است و در عین حال پنج هزار دستگاه خودرو نیز در مسیر ورود به بندرهای ایران‌اند.

با این شرایط، واردات خودرو در ایران در حد وعده‌ووعید باقی ماند و صدمات جبران‌ناپذیری هم به همراه داشت. از افزایش آلودگی هوا گرفته تا تلفات بالا در تصادفات جاده‌ای هزینه‌هایی‌اند که مردم هر روز به علت ممانعت از واردات خودروهای باکیفیت با آن‌ها روبرو می‌شوند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳ دسامبر ۲۰۲۳