جمهوری اسلامی در مدار انزوا

حسین امیرعبداللهیان از تلاش جمهوری اسلامی برای ایجاد یک اتحادیه از کشورهای تحت تحریم خبر داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی سه شنبه ۱۴ آذر ماه پس از پایان اجلاس کشورهای ساحلی حاشیه دریای خزر گفت: «بیش از ۲۶ کشور تحت تحریم‌های یکجانبه آمریکا یا غرب قرار دادند و جمهوری اسلامی از حدود سه سال قبل به دنبال ایجاد یک اتحادیه از کشورهای تحت تحریم‌ است.»

امیرعبداللهیان همچنین امضای اعلامیه مشترک ایران و روسیه برای همکاری در خصوص «مقابله با تحریم‌ها» میان ایران و روسیه را نیز گامی در چهارچوب این اتحادیه دانست.

ناظران بر این باورند این رویکرد جمهوری اسلامی نشان دهنده عدم تغییر سیاست‌های ماجراجویانه جمهوری اسلامی در داخل و خارج مرزهای ایران است و بر همین اساس در حال فراهم کردن زمینه حکمرانی زیر سایه تحریم‌های سنگین و ادامه دارد است. سیاستی که گرایش به شرق و «همراهی غیرعلنی» با روسیه در حمله به اوکراین نیز در راستای آن ارزیابی می‌شود.

روسیه نیز همچون جمهوری اسلامی ایران زیر تحریم‌های شدید غرب قرار دارد. دلیل این تحریم‌ها تجاوز نظامی روسیه به اوکراین است و در آخرین مورد وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد امروز چهارشنبه ۱۵ آذرماه تحریم‌های جدیدی را علیه افراد و نهادهایی اعمال خواهد کرد که به «ماشین جنگی روسیه در اوکراین» کمک می‌کنند.

چالش‌های ایجاد شده توسط جمهوری اسلامی در زمینه‌های حقوق بشری، نظامی، حمایت از گروه‌های تروریستی و «غرب‌ستیزی» باعث وضع تحریم‌های گسترده علیه ایران شده است؛ تحریم‌هایی که به باور برخی از کارشناسان یکی از عوامل به خطر افتادن معیشت مردم، در کنار ناکارآمدی و فساد سیستماتیک در حکومت ایران است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۶ دسامبر ۲۰۲۳