محاصره دومین شهر بزرگ غزه؛ بایدن خشونت‌های جنسی گزارش‌شده حماس در حمله به اسرائیل را محکوم کرد

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از چندین مقام ارشد دولت ایالات متحده گزارش داد که واشینگتن تصور می‌کند مرحله فعلی عملیات زمینی اسرائیل در غزه که شامل جنوب این منطقه می‌شود چندین هفته دیگر، احتمالا تا ماه ژانویه، به طول بینجامد.

این گزارش می‌گوید که اسرائیل پس از این مرحله با کاهش شدت حملات خود تغییر استراتژی می‌دهد و به طور محدودتر مواضع شبه‌نظامیان و رهبران حماس را هدف می‌گیرد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت، اما تا مادامی که این مرحله جدید جنگ آغاز نشود، کاخ سفید عمیقا نگران است که عملیات اسرائیل طی چند هفته آینده چگونه پیش خواهد رفت.

به گفته مقامات آمریکایی، ایالات متحده در گفتگوهای «رک و بی‌پرده» خود به اسرائیل قاطعانه هشدار داده است که نیروهای دفاعی اسرائیل نمی‌توانند همان تاکتیک‌های ویرانگری را که در شمال به کار می‌برند تکرار کنند و باید برای محدود کردن تلفات غیرنظامیان تلاش بیشتری به خرج دهند.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، ایالات متحده به اسرائیل گفته است که افکار عمومی در جهان به طور فزاینده‌ای علیه عملیات زمینی این کشور در غزه شده است و اسرائیل دیگر خیلی نمی‌تواند عملیات خود را به شکنونی ادامه بدهد و همچنان از حمایت بین‌المللی برخوردار باشد.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، شمار کشته‌شدگان حملات اسرائیل به این منطقه به حدود ۱۶ هزار نفر رسیده است.

وزیر خارجه اسرائیل با متهم کردن سازمان ملل به «سوگیری» اعلام کرد که این کشور ویزای هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل را لغو کرده است.

الی کوهن در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، نوشت: «ما دیگر در برابر سوگیری‌های سازمان ملل ساکت نمی‌مانیم.»

وزیر خارجه اسرائیل گفت که لین هستینگز، معاون هماهنگ کننده ویژه روند صلح خاورمیانه و هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، اقداماتی را که حماس در حمله روز هفتم اکتبر مرتکب شد، محکوم نکرده است.

وی عنوان کرد: «کسی که حماس را به خاطر قتل‌عام وحشیانه هزار و دویست اسرائیلی، به خاطر ربودن نوزادان و افراد مسن، به خاطر اقدامات وحشتناک تجاوز و سوءاستفاده‌ جنسی و به خاطر استفاده از ساکنان غزه به عنوان سپر انسانی محکوم نکرده و در عوض اسرائیل را که یک کشور دموکراتیک است و از شهروندان خود محافظت می‌کند، محکوم کرده است، نمی‌تواند در سازمان ملل خدمت کند یا وارد اسرائیل شود.»

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته است که ویزای هستینگز هفته گذشته لغو شد. آقای دوجاریک تاکید کرده که دبیرکل سازمان ملل به هستینگز «اعتماد کامل» دارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۴ آذر، موارد تجاوز جنسی‌ را که گفته شده است حماس در جریان حمله به اسرائیل مرتکب شده، تقبیح کرد و از همه خواست آن را محکوم کنند.

آقای بایدن در اظهارات خود، حماس را به سر باز زدن از آزاد کردن بقیه زنان گروگان گرفته شده و پایان دادن به آتش‌بس موقت، متهم کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده اظهار داشت: «تروریست‌های حماس تا جایی که توانسته‌اند، به زنان و دختران درد و رنج تحمیل کرده‌اند.»

او افزود: «جهان نمی‌تواند فقط بایستد و از راه دور به آن‌چه دارد رخ می‌دهد نگاه کند. این وظیفه همه ماست که خشونت جنسی تروریست‌های حماس را به شدت و بدون هیچ گونه طفره رفتنی محکوم کنیم.»

حماس اتهام‌های تجاوز اعضای شبه‌نظامی خود در جریان حمله روز هفتم اکتبر را تکذیب کرده است.

نخست وزیر موقت لبنان با در نظر گرفتن این احتمال که جنگ میان اسرائیل و حماس به تنش‌هایی در منطقه منجر شود، گفت که قصد دارد کشور خود را «از هر جنگ بزرگ احتمالی» دور نگه دارد.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان گفت که با شرکای بین‌المللی این کشور از جمله ایالات متحده و سازمان ملل متحد در تلاشند تا اطمینان حاصل کنند که لبنان درگیر «هیچ جنگی» که نمی‌دانند به کجا خواهد انجامید، نشود.

آقای میقاتی اضافه کرد که لبنان همچنان به حمایت از آرمان فلسطین ادامه می‌دهد و تاکید کرد که تضمین این‌که جنگ کنونی از آن‌چه هست گسترده‌تر نشود، وظیفه اسرائیل است.

کریستوفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، گفت که این اداره «شبانه‌روز» درگیر شناسایی و خنثی کردن حملات احتمالی افرادِ تحت تاثیر حمله روز هفتم اکتبر حماس به اسرائیل است.

ری روز سه‌شنبه ۱۴ آذر در جلسه کمیته قضایی سنا گفت: «با در نظر گرفتن فراخوان‌هایی که سازمان‌های تروریستی خارجی از هفتم اکتبر امسال به دفعات برای حمله انتشار داده‌اند، ما شبانه‌روز درگیر شناسایی و خنثی کردن حملات احتمالی تحت تاثیر حملات تروریستی وحشتناک حماس به اسرائیل هستیم.»

ری در بیانیه‌ای مجزا نیز نوشت، در حال حاضر، اطلاعاتی که نشان دهد حماس «قصد یا توانایی دست زدن به عملیاتی در خاک آمریکا را دارد»، در دست نیست.

او در عین حال، درباره افزایش جرائمی که با انگیزه نفرت رخ می‌دهد، از جمله افزایش «نگران کننده» تهدیدهایی که انگیزه ضدیهود در پشت آن وجود دارد، در روزهای پس از هفتم اکتبر، هشدار داد.

رئیس ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که ارتش این کشور شهر خان یونس در جنوب نوار غزه را محاصره می‌کند.

ژنرال هرتزی هالوی گفت: «نیروهای ما پس از گذشت شصت روز اکنون در حال محاصره منطقه خان یونس در جنوب نوار غزه هستند.»

ساعاتی قبل از این اظهارات، ارتش اسرائیل گفته بود که نیروهای آن هم‌اکنون در حال عملیات در مرکز خان یونس هستند، منطقه‌ای که دومین شهر بزرگ نوار غزه محسوب می‌شود. ارتش اسرائیل در روز سه‌شنبه همچنین عنوان کرد که سربازانش اردوگاه پناهندگان جبالیا در شمال غزه را «تحت محاصره کامل خود قرار داده‌اند»،

ژنرال هالوی در ادامه سخنان خود بدون اشاره به جزییات گفت که نیروهای دفاعی اسرائیل اکنون وارد «سومین مرحله عملیات‌های زمینی» شده‌اند.

وی افزود: «ما بسیاری از قرارگاه‌های حماس در شمال نوار غزه را تصرف کرده‌ایم و اکنون عملیات‌هایمان متوجه مواضع آنها در جنوب نوار غزه است.»

این مقام نظامی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره شرایط انسانی در غزه با اشاره به ورود کامیون‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه گفت که «ما بنا به تصمیم دولت و همچنین بر اساس قوانین بین‌المللی تلاش بسیاری می‌کنیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه گفت ارتش این کشور باید کنترل امنیتی نوار غزه را تا مدت زیادی بعد از پایان جنگ با گروه افراطی حماس به شکل «نامحدود» حفظ کند.

بنیامین نتانیاهو در یک کنفرانس خبری همچنین گفت غزه بعد از جنگ باید «غیرنظامی» شود و افزود هیچ نیروی بین‌المللی نمی‌تواند مسئولیت این کار را برعهده بگیرد.

او درباره امدادرسانی به غیرنظامیان ساکن غزه تأکید کرد که بین اقدامات جنگی و کمک‌های بشردوستانه تناقضی نمی‌بیند و اگر لازم باشد تغییری در جریان کمک‌رسانی انجام شود «ما تصمیم خواهیم گرفت».

این در حالی است که ساعتی پیش‌تر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود میزان سوخت و دیگر کمک‌های انسانی که بعد از وقفه بشردوستانه وارد نوار غزه می‌شود، کافی نیست.

متیو میلر گفت اسرائیل برای بالا بردن سوخت و سایر اقلام مورد نیاز باید اقدامات بیشتری انجام دهد و دولت آمریکا این نکته را با شفافیت به مقام‌های اسرائیلی گوشزد کرده است.

دفتر مطبوعاتی گروه افراطی حماس روز سه‌شنبه گفت از ابتدای جنگ در نوار غزه، دست‌کم ۱۶ هزار و ۲۴۸ شهروند فلسطینی بر اثر حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

بر اساس این آمار، این تلفات شامل ۷ هزار و ۱۱۲ کودک و ۴ هزار و ۸۸۵ زن می‌شود و در این مدت بیش از ۴۳ هزار تن مجروح شده‌اند.

بیانیه این گروه همچنین ادعا کرده که دست‌کم ۷ هزار و ۶۰۰ شهروند ساکن غزه مفقود شده‌اند و بیش از ۵۰ هزار تن مواد منفجره از طرف اسرائیل در نوار غزه استفاده شده است.

حماس همچنین گفته است تا به حال ۵۲ هزار واحد مسکونی، ۶۹ مدرسه، ۱۲۱ ساختمان دولتی و ۱۰۰ مسجد در نوار غزه به شکل کامل از بین رفته‌اند.

این آمار به شکل مستقل قابل راستی‌آزمایی نیست.

آمریکا در اقدامی کم‌سابقه علیه اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت که «ممنوعیت صدور ویزا» برای شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل که در کرانه باختری به شهروندان فلسطینی حمله کنند، درنظر می‌گیرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد این سیاست محدودیت ویزا اشخاصی را هدف می‌گیرد که «صلح، امنیت و ثبات» در کرانه باختری را با اقدامات خشونت‌آمیز خود به خطر انداخته‌اند.

او اقدامات این شهرک‌نشینان را «غیرقابل قبول» خوانده و گفته است آمریکا برای هر اقدام خشونت‌بار علیه غیرنظامیان ساکن در کرانه باختری «صرف‌نظر از آن که چه کسی مرتکب است و چه کسی قربانی» پاسخگویی و مسئولیت طلب خواهد کرد.

آقای بلینکن همچین خبر داده که آمریکا به دولت اسرائیل تأکید کرده که باید اقدامات بیشتری برای پاسخگو کردن شهرک‌نشینان افراطی که حملات خشونت‌آمیزی علیه شهروندان فلسطینی در کرانه باختری می‌کنند، انجام دهد.

در این بیانیه تأکید شده که حکومت خودگردان فلسطین و اسرائیل هردو برای حفظ ثبات در کرانه باختری مسئولیت دارند و هرگونه بی‌ثباتی در این منطقه به مردم دو کشور آسیب می‌زند و منافع امنیتی اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته درباره این اقدام دولت جو بایدن وعده داده بود و خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده که اکنون با اجرای این ممنوعیت، «ده‌ها شهرک‌نشین اسرائیلی و خانواده‌های آنها» تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

واشنگیتن از روز ۱۵ مهر و به دنبال حمله گروه افراطی حماس از نوار غزه به خاک اسرائیل به‌شدت از عملیات نظامی اسرائیل حمایت کرده است. اما در هفته‌های اخیر، دولت آمریکا در چند نوبت از اسرائیل خواسته تمهیدات بیشتری برای کاهش تلفات غیرنظامیان فلسطینی ساکن نوار غزه درنظر بگیرد.

اقدام روز سه‌شنبه دولت آمریکا تنها یک ماه پس از آن صورت گرفته که واشینگتن به شهروندان اسرائیلی اجازه داد بدون ویزا به آمریکا سفر کنند و حالا می‌تواند ویزای اسرائیلی‌هایی را که قبلا اجازه ورود یافته‌اند، باطل کند.

شماری از زندانیان سابق فلسطینی که در جریان تبادل زندانیان و گروگان‌ها بین اسرائیل و حماس آزاد شدند، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها، از «ضرب و شتم، محرومیت و وخامت شدید شرایط در زندان‌های اسرائیل» پس از حملات خونین گروه افراطی حماس در روز هفتم اکتبر سخن می‌گویند.

یکی از این زندانیان، روبا عسی، فعال ۲۳ ساله، هفته گذشته پس از آزادی به خبرنگاران گفت که مقامات زندان اسرائیل، پس از حمله گروه حماس به شهرک‌های اسرائیلی، «همه چیز» را از زندانیان فلسطینی گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او گفته از روز هفتم اکتبر، آنها تحت «وضعیت اضطراری» اعلام شده توسط مقامات زندان قرار داشتند.

این فلسطینی آزادشده گفته زندانبانان، دیگر به آنها اجازه «خروج» از سلول‌های خود حتی برای خرید مواد غذایی یا ملاقات نمی‌دادند و به صورت «مکرر و غافلگیرکننده»، سلول‌های آنها مورد بازبینی قرار می‌گرفت.

گروه‌های مدافع حقوق زندانیان فلسطینی همچنین از توقف بازدید نمایندگان صلیب سرخ از محل نگهداری زندانیان فلسطینی خبر می‌دهند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بر اساس دستورالعمل‌های خود در مورد مسائل محرمانه، در مورد این ادعای مطرح‌شده از سوی گروه‌های فلسطینی اظهار نظر نکرده است.

خبرگزاری فرانسه در عین حال به نقل از زندانیان دیگری نوشته که برخی زندانیان در زندان‌ها به شدت مورد «ضرب و شتم» و «تحقیر» قرار گرفته و از آنها خواسته شده اسرائیل را «ستایش» و حماس را «لعن و نفرین» کنند و حتی پس از این اقدام نیز از شدت «ضرب و جرح» آنها کم نشده است.

برخی زندانیان پیشین از شرایط زندان‌های اسرائیل بعد از حملهٔ حماس به شهرک‌های این کشور با عنوان «قبرستان زندگان» یاد کرده و از «انتقام‌جویی» زندانبانان از زندانیان به‌خاطر این حمله سخن گفته‌اند.

مقامات اسرائیلی حاضر به اظهارنظر و واکنش نسبت به این ادعاها نشده‌اند.

مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل اوایل این ماه در بیانیه‌ای گفته بود: «شهادت‌ها و شواهد ویدئویی حاکی از موارد متعدد شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها توسط نیروهای اسرائیلی از جمله ضرب و شتم شدید و تحقیر عمدی فلسطینی‌هایی است که در شرایط وخیم بازداشت به سر می‌برند.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۶ دسامبر ۲۰۲۳