جریمه چهار میلیون دلاری آمریکا به دلیل نقض تحریم‌ها علیه حکومت اسلامی ایران

بازار بورس نزدک (NASDAQ)، از بزرگ‌­ترین بازارهای مالی الکترونیک جهان، در توافقی با وزارت خزانه‌داری ایالات متحده پذیرفت که به‌دلیل نقض تحریم‌های ایران، چهار میلیون دلار جریمه بپردازد تا موضوع فیصله پیدا کند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری روز جمعه ۸ دسامبر (۱۷ آذر)، اعلام کرد که یکی از شعبه‌های سابق ارمنی نزدک، مبادلات تجاری و پرداخت‌های مربوط به یک بانک ایرانی تحریم‌شده را تسویه کرده است.

ماجرای این پرونده به همکاری یکی از زیرمجموعه‌های نزدک با بانک ملت ایران در ارمنستان بازمی‌گردد. نزدک، مستقر در نیویورک، در سال ۲۰۰۸ یک شرکت مالی سوئدی را خرید که مالک بورس ارمنستان بود. بورس ارمنستان هم به شعبه ارمنستانی بانک ملت ایران که تحریم شده بود خدمات ارائه می‌کرد.

به موجب قانون مصوب ۲۰۱۲ ایالات متحده، شرکت‌های آمریکایی از هرگونه معامله و تبادل مالی حتی غیرمستقیم با دولت ایران منع شدند.

بنا به اعلام دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، یکی از نهادهای زیر نظر خزانه‌داری آمریکا، نزدک، با وجود آگاهی از تحریم بودن بانک ملت شعبه ارمنستان و همکاری آن با بورس ارمنستان، «احتیاط لازم» را پیشه نکرد.

این نهاد آمریکایی افزود نزدک در سال ۲۰۱۴ پس از درک موضوع، پا پیش گذاشت و مسئله را به مقام‌های ایالات متحده اطلاع داد.

به گفته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، نزدک در تحقیقات این نهاد همکاری کاملی داشته و داوطلبانه تخلفات خود را گزارش کرده است. این نهاد ناظر بر دارایی‌های خارجی ایالات متحده افزود که نزدک تلاش‌هایی را برای بهبود پای‌بندی خود به برنامه‌ تحریم‌های آمریکا انجام داده است.

نزدک با ابراز خرسندی از حل و فصل این پرونده، اعلام کرد «انطباق جدی با برنامه [تحریم‌های آمریکا] را ادامه می‌دهد و خود را متعهد می‌داند که در بالاترین سطوح اخلاق و صداقت بدان پای‌بند بماند.»

گفته می‌شود زیرمجموعه ارمنی نزدک از تراکنش‌های ممنوعی که انجام داده در مجموع ۱۶ هزار دلار عایدی داشت.

کمتر از سه ماه پیش نیز شرکت تری‌ام (۳M) در دبی با پرداخت نزدیک به ۱۰ میلیون دلار برای حل‌وفصل پرونده نقض تحریم‌های ایران موافقت کرد. تری‌ام در ۵۴ مورد، تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا علیه ایران را نقض کرده است.

ایالات متحده آمریکا در سال‌های گذشته تحریم‌های گسترده‌ای را علیه افراد و نهادهای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا وضع کرده است. در آخرین مورد، واشنگتن هفته گذشته ۲۰ فرد و شرکت مرتبط با فروش نفت ایران را تحریم کرد. تحریم‌هایی که شبکه‌ای از دلالان و تسهیل‌کنندگان وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح حکومت اسلامی ایران و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار داد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳