اسرائیل خواستار تخلیه فوری شش منطقه در خان یونس شد؛ ناو فرانسوی «دو پهپاد حوثی‌ها» را منهدم کرد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، بامداد روز یکشنبه اعلام کرد، یک ناو نیروی دریایی فرانسه در دریای سرخ دو پهپاد شبه نظامیان حوثی را رهگیری ومنهدم کرد.

سنتکام می‌گوید ناو فرانسوی لانگودوک در سواحل یمن این دو پهپاد را که از داخل خاک یمن به پرواز درآمده بودند هدف قرار داد.

از زمان آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهرماه، حوثی‌های مورد حمایت ایران چندین کشتی‌ در دریای سرخ را هدف قرار داده‌اند. حوثی‌ها در حمایت از فلسطینی‌ها همچنین چندین حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل انجام داده‌اند که ناکام مانده است.

در آخرین موارد از حملات، حوثی‌ها یکشنبه گذشته سه کشتی تجاری در آب‌های بین‌المللی را مورد هدف قرار داده و مدعی شدند که به دو کشتی اسرائیلی شلیک کرده‌اند. اسرائیل هرگونه ارتباط با این کشتی‌ها را تکذیب کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هم ۱۶ آذرماه گفت٬ حملات پهپادی و موشکی شبه نظامیان حوثی با حمایت و کمک‌های نظامی ایران صورت می‌گیرد.

یک مقام ارشد امدادرسانی سازمان ملل روز شنبه هشدار داد در حالی که جنگ در غزه همچنان ادامه دارد، نیمی از جمعیت بیش دو میلیونی این منطقه از گرسنگی رنج می‌برند.

کارل اسکائو، معاون مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل، به سی‌ان‌ان گفت:« در جریان وقفه هفت روزه ما نظر سنجی انجام دادیم که نشان می‌داد نیمی از مردم غزه از گرسنگی رنج می‌برند.»

او اضافه کرد، تنها بخشی از مواد مورد نیاز مردم غزه توانسته است وارد این منطقه شود و در حدود ۹۰ درصد مردم نمی‌توانند روزانه غذا برای خوردن پیدا کنند.

آقای اسکائو گفت که وضعیت جنگ در غزه تقریبا ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این منطقه را «غیرممکن» کرده است.

او تصریح کرد، وضعیت آنچنان در غزه بغرنج است که کارکنان امداد رسانی سازمان ملل دیگر قادر به ادامه فعالیت خود نیستند.

اسرائیل می‌گوید برای از بین بردن حماس و نجات گروگان‌های اسرائیلی باید به حملات خود به غزه ادامه دهد.

الیزابت مگیل٬ رئیس دانشگاه پنسیلوانیا٬ چند روز پس از حضور در جلسه استماع کنگره و خودداری از محکوم کردن فراخوان به «نابودی قوم یهود» در دانشگاه خود، استعفا کرد.

رئیس هیئت امنای دانشگاه پنسیلوانیا در بیاینه‌ای اعلام کرد، الیزابت مگیل«به‌طور داوطلبانه استعفای خود را اعلام کرده است» اما به عنوان عضو هیئت علمی در دانشکده حقوق باقی خواهد ماند.

این استعفا در حالی صورت گرفت که روز جمعه ۷۴ تن از نمایندگان کنگره روز جمعه ۱۷ آذر خواهان کناره‌گیری روسای سه دانشگاه مهم این کشور شدند.

رؤسای دانشگاه‌های هاروارد، ام‌آی‌تی و پنسیلوانیا در جلسه استماع هفته گذشته پاسخ مستقیم ندادند که آیا فراخوان به نابودی قوم یهود، نقض اساسنامه این نهادهای آکادمیک است یا نه.

به گزارش سایت دِهیل و فاکس نیوز، ۷۴ عضو کنگره در نامه خود خواهان کناره‌گیری «فوری» رؤسای سه دانشگاه شده و نوشتند این مراکز آکادمیک باید «طرح عملی» ارائه دهند تا «اطمینان حاصل شود که دانشجویان و استادان یهودی و اسرائیلی در محوطه دانشگاه شما امن هستند».

اکثر امضاکنندگان درخواست استعفای رؤسای سه دانشگاه پرآوازه آمریکایی، اعضای جمهوری‌خواه کنگره هستند.

کمیته آموزش مجلس نمایندگان آمریکا نیز که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت دارند، روز ۱۶ آذر در بیانیه‎‌ای اعلام کرده بود که در باره عملکرد سه دانشگاه یادشده از آغاز جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس، تحقیق خواهد کرد.

آن بیانیه حاکی بود که این مراکز دانشگاهی «به اندازه کافی برای رسیدگی به یهودستیزی افسارگسیخته» که پس از حمله حماس به اسرائیل تشدید شده، اقدام نکرده‌اند.

به گزارش رویترز، الیزابت مگیل رئیس دانشگاه پنسیلوانیا، سالی کورن‎بلوث رئیس ام‌آی‌تی و کلودین گی رئیس هاروارد در نشست استماع کنگره در روز ۱۴ آذر از دادن پاسخ آری یا خیر به پرسش‌های الیز استفانیک، یک نماینده جمهوری‌خواه، در خصوص نقض اساسنامه دانشگاه‌ها از راه «فراخوان به نسل‌کشی یهودیان» خودداری کرده و گفتند که طیف گسترده‌ای از سخنان مطرح شده در دانشگاه که ممکن است تنفرآمیز باشد، تحت حمایت متمم اول قانون اساسی آمریکا و سیاست‌های دانشگاه است.

شماری از دانشجویان و استادان یهودی و دانشجویان و استادان اسرائیلی در این مراکز به رسانه‌های اسرائیلی گفته‌اند با افزایش فعالیت‌های حمایت از فلسطینیان و شعارهایی مانند «از نهر تا بحر» که هم‌راستا با شعارهای اساسی حماس در نابودی اسرائیل است، از جان خود نگران شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت جو بایدن، با فروش اضطراری نزدیک به ۱۴ هزار گلوله تانک به ارزش بیش از ۱۰۶ میلیون دلار به اسرائیل موافقت کرده است.

طبق این گزارش، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ، عصر جمعه به خاطر «وضعیت اضطراری»، فروش فوری مهمات را در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده دانست و کنگره را از این فروش مطلع کرده است.

وزارت خارجه آمریکا با استفاده از اختیارات «اضطراری»، فروش این مهمات برای بررسی و گرفتن تائیدیه به کنگره نخواهد رفت. چنین تصمیماتی بی‌سابقه نیست، و دولت‌های آمریکا زمانی که نیاز فوری به تحویل تسلیحات باشد با استفاده از چنین گزینه‌ای تاییدیه کنگره را دور می‌زنند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود تصریح کرده است: «ایالات متحده به امنیت اسرائیل متعهد است و کمک به اسرائیل برای توسعه، آمادگی و حفظ قابلیت دفاع قدرتمند از خود این کشور برای منافع ملی آمریکا حیاتی است».

صدها نفر در دبی با برپایی تجمعات اعتراضی، خواهان پایان دادن به کاربرد سوخت‌های فسیلی و همین طور جنگ غزه شدند.

مدافعان محیط زیست روز شنبه ۱۸ آذرماه در بزرگ‌ترین تجمع اعتراضی که تاکنون در دبی مشاهده شده، با حمل پلاکاردهایی به رنگ پرچم فلسطین، شعار «عدالت اقلیمی» و «آتش‌بس هم‌اکنون» سر دادند.

جنگ غزه در نشست مبارزه با تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، موسوم به «کاپ ۲۸» که در دوبی با حضور نمایندگانی از کل جهان برگزار می‌شود همواره در مرکز توجه بوده است.

ایزاولا لوپز، فعال محیط زیست مکزیکی که در تظاهرات روز شنبه دوبی مشارکت داشته، می‌گوید «این دو موضوع، مبارزه و چالشی یکسان است؛ استعمار و نسل‌کشی».

او گفت آن‌ها آنچه را که حق ما و منابع ما است را می‌برند؛ سرزمین، تنوع زیستی ما را می‌برند و از همه این‌ها برای استفاده شخصی و ثروتمندتر کردن خود استفاده می‌کنند.

تجمعات اعتراضی در امارات اتفاق نادری است و برای چنین کاری نیاز به مجوز رسمی دولت هست.

اواخر هفته گذشته نیز ده‌ها فعال محیط زیست در دوبی با برپایی تجمعاتی علیه سوخت‌های فسیلی که مهم‌ترین علت گرمایش زمین عنوان می‌شود، شعار دادند.

همه این تجمعات در محل برگزاری «کاپ ۲۸» با اجازه سازمان ملل، به عنوان برگزارکننده این کنفرانس جهانی و امارات به عنوان میزبان این نشست، برگزار می‌شود.

در کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی، نمایندگان شرکت‌های فعال در حوزه نفت، گاز و زغال‌سنگ نیز حضور دارند.

مشاور امنیت ملی اسرائیل می‌گوید در دو ماه گذشته دست‌کم هفت هزار شبه‌نظامی فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.

زاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، روز شنبه ۱۸ آذرماه در ادامه تصریح کرد این یک برآورد «حداقلی» است.

او طی مصاحبه‌ای با شبکه ۱۲ اسرائیل گفت شمار شبه‌نظامیان کشته شده می‌تواند بیشتر از این رقم باشد، چرا که «ما همه چیز را درباره افرادی که در تونل‌های فروریخته حماس در زیر غزه کشته شده‌اند، نمی‌دانیم».

آقای هانگبی گفت هفت هزار کشته، یک برآورد محافظه‌کارانه است.

حماس ۱۵ مهرماه با حمله به اسرائیل ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۴۰ نفر را گروگان گرفت. از آن زمان، اسرائیل حملات سهمگینی به نوار غزه داشته و مقامات فلسطینی می‌گویند شمار کشته‌ها تاکنون به نزدیک به ۱۸ هزار نفر رسیده است.

مقامات فلسطینی به طور مجزا شمار کشته‌های شبه‌نظامی را اعلام نکرده، اما می‌گویند هزاران زن و کودک در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

یک روز بعد از وتوی قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در نوار غزه، اسرائیل از ساکنان غیرنظامی مناطق مرکزی خان‌ یونس خواست که آنجا را ترک کرده و تخلیه کنند.

از زمان پایان آتش‌بس یک هفته‌ای در جمعه هفته گذشته، اسرائیل عملیات زمینی در غزه را گسترش داده و به نواحی جنوبی این منطقه، خصوصا خان یونس کشانده است.

همزمان نبردهای سنگینی در شمال غزه میان نیروهای حماس و نظامیان اسرائیلی گزارش شده است.

سخنگوی عرب‌زبان وزارت دفاع اسرائیل روز شنبه با انتشار نقشه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، شش منطقه خان یونس را نشانه‌گذاری کرد که ساکنان آنجا باید فورا تخلیه شوند.

مناطق اعلام شده شامل مرکز خان‌ یونس نیز می‌شود.

طی روزهای گذشته گزارش‌هایی از عملیات تعقیب اعضای حماس توسط ارتش اسرائیل در خان یونس منتشر شده بود.

رسانه‌های روسیه به نقل از وزارت موقعیت‌های اضطراری این کشور گزارش دادند که روز شنبه صد تن از شهروندان این کشور به همراه خانواده‌های خود با عبور از گذرگاه رفح، توانسته‌اند نوار غزه را ترک کرده و وارد مصر شوند.

به گفته این وزارتخانه، از زمان آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس،‌ بیش از هزار شهروند روسیه از غزه خارج شده‌اند و از این تعداد، ۹۴۰ تن از جمله ۴۲۰ کودک به روسیه بازگشته‌اند.

همزمان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در تماس تلفنی با همتای مصری خود از کمک‌های او برای تخلیه شهروندان روسیه از مناطق جنگ‌زده غزه تشکر کرد.

کرملین اعلام کرد که پوتین در این تماس همچنین برای عبدالفتاح السیسی در انتخابات پیش روی مصر «آرزوی موفقیت» کرد و او را در جریان مذاکرات اخیر خود با رهبران ایران، ‌عربستان سعودی و امارات گذاشت.

شاخه نظامی گروه حوثی‌ها در یمن روز شنبه به همه شرکت‌های کشتیرانی هشدار داد اگر با اسرائیل همکاری کنند، در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌گیرند.

یک سخنگوی این گروهِ مورد حمایت جمهوری اسلامی با اعلام «ممنوعیت» حرکت همه کشتی‌ها به سمت اسرائیل گفت اگر مواد غذایی و داروهای مورد نیاز به نوار غزه نرسد، همه کشتی‌هایی که در دریای سرخ به سمت بنادر اسرائیل می‌روند، «صرف‌ نظر از ملیتشان هدف نیروهای نظامی ما قرار می‌گیرند.»

حوثی‌ها در هفته‌های اخیر برای نمایش حمایت خود از گروه افراطی حماس، حملاتی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام داده و موشک‌ها و پهپادهایی به سمت خاک اسرائیل شلیک کرده‌اند.

ناوهای آمریکایی مستقر در آب‌های منطقه تعدادی از این موشک‌ها و همچنین پهپادهای حوثی‌ها را سرنگون کرده‌اند.

آمریکا قطعنامۀ پیشنهادی برای آتش‌بس‌ فوری انسان‌دوستانه در جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس را که از جمعه ۱۷ آذر وارد سومین ماه شد، وتو کرد.

اسرائیل از نخستین ساعات ۱۸ آذر حملات خود علیه حماس در غزه را شدت بخشید.

آمریکا و اتحادیۀ اروپا این گروه را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳