درگیری‌های شدید در جنوب نوار غزه؛ شمار سربازان اسرائیلی کشته‌شده از ۱۰۰ نفر فراتر رفت

گزارش‌ها از نوار غزه حاکی است که درگیری‌های شدید بین شبه‌نظامیان فلسطینی و سربازان اسرائيلی روز دوشنبه همزمان با حملات هوایی به این باریکه در جریان است.

گروه حماس تهدید کرده است که هیچ کدام از گروگان‌های اسرائیلی بدون مذاکره «زنده» از نوار غزه بیرون نخواهند رفت. این در حالی است که اسرائیل در طول شب حملات شدید هوایی به خان یونس در جنوب نوار غزه انجام داد. به گفته مقام‌های حماس «ده‌ها» نفر بر اثر این حملات شبانه کشته شدند.

خان یونس در دور جدید درگیری‌ها به کانون اصلی جنگ بین اسرائیل و گروه حماس تبدیل شده است. از سوی دیگر حملات هوایی اسرائیل به مواضعی در سوریه که گفته می‌شود متعلق به شبه‌نظامیان نزدیک به ایران است ادامه دارد. در همین راستا اسرائیل یکشنبه شب به چند منطقه در حومه دمشق حمله کرد.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه نتوانست برای درخواست آتش‌بس در نوار غزه به توافق برسد. قطعنامه پیشنهادی امارات عربی متحده برای برقراری آتش‌بس با رای وتوی آمریکا روبرو شد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها از جنگ در نوار غزه و رویدادهای مرتبط با آن را می‌توانید در ادامه بخوانید.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از فروش نزدیک به ۱۴ هزار مهمات تانک به اسرائیل بدون تائید کنگره ایالات متحده دفاع کرد.

او همچنین از کنگره خواست تا کمک بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری به اسرائیل، اوکراین و دیگر اولویت‌های امنیت ملی آمریکا را تائید کند. وزیر خارجه آمریکا نیازهای اسرائیل در جریان عملیات در نوار غزه را توجیه‌کننده فروش مهمات به این کشور بدون تصویب کنگره دانست.

مهمات تانک و تجهیزات پشتیبانی مرتبط با آن تنها بخش کوچکی از کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل محسوب می‌شود. دیگر کمک‌های نظامی قرار است در کنگره مورد بررسی قرار گیرد.

جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره شرایط نوار غزه روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

این جلسه در پی وتوی قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس در شورای امنیت تشکیل خواهد شد. سازمان همکاری اسلامی و کشورهای عربی درخواست تشکیل این جلسه را ارائه کرده‌اند.

گفته می‌شود که احتمال رای‌گیری درباره متنی در مورد جنگ غزه در این نشست وجود دارد. این در حالی است که مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمانت اجرایی ندارد.

آمریکا در جلسه شورای امنیت از حق وتوی خود استفاده کرد و بریتانیا نیز به قطعنامه پیشنهادی رای ممتنع داد. ۱۳ عضو دیگر شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی امارات عربی متحده رای مثبت دادند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که شمار سربازانی که در جریان جنگ در نوار غزه کشته شدند از ۱۰۰ نفر فراتر رفت.

مقام‌های نظامی اسرائیل در تازه‌ترین اطلاع‌رسانی خود هویت سه سرباز اسرائیلی دیگر را که در باریکه غزه کشته شدند اعلام کردند. بنا به همین گزارش تاکنون ۱۰۱ سرباز اسرائیلی در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۱ دسامبر ۲۰۲۳