جو بایدن: به ارائه کمک نظامی به اسرائیل ادامه می‌دهیم تا زمانی که آنها از شر حماس خلاص شوند

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده دوشنبه شب از «امنیت مردم یهود، امنیت اسرائیل و حق وجود آن» در پی حملات تروریستی حماس در ۷ اکتبر حمایت کرد.
به گزارش شبکه‌ سی‌ان‌ان، رئیس جمهور آمریکا با اشاره به حمایت خود از اسرائیل، ضمن اذعان به مسائل بین خود و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به شوخی گفت که زمانی به رهبر اسرائیل گفته بود: «دوستت دارم، اما با چیزی که مجبور به گفتن آن هستی موافق نیستم.» او افزود: «امروز هم همینطور است.»
با این حال، بایدن در اظهاراتی به مناسبت پنجمین شب از عید «حنوکا» یهودیان گفت که اسرائیل پس از حمله حماس و جنگ متعاقب آن در غزه، در «موقعیت سختی» قرار دارد.
بایدن گفت: «ما به ارائه کمک نظامی به اسرائیل تا زمانی که آنها از شر حماس خلاص شوند، ادامه خواهیم داد، اما ما باید مراقب باشیم، آنها هم باید مراقب باشند. افکار عمومی کل جهان می‌تواند یک شبه تغییر کند، ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.»
رئیس جمهور آمریکا همچنین از تلاش دولتش برای آزادی گروگان‌هایی که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند و ارسال کمک‌های بشردوستانه به منطقه ستایش کرد.
بایدن گفت: «ما بی وقفه برای بازگشت امن گروگان‌ها تلاش می‌کنیم. من شخصاً ساعت‌های بی‌شماری را صرف کردم – جدی می‌گویم، شاید تا ۲۰ ساعت با قطری‌ها و مصری‌ها، اسرائیلی‌ها – تا آزادی گروگان‌ها را تضمین کنیم، کامیون‌ها را به داخل غزه گسیل کنیم، کمک‌های بشردوستانه را به جریان بیاندازیم، تا آنها را متقاعد کنم که گذرگاه را باز کنند و مطمئن شویم [عبدالفتاح رئیس جمهور مصر] السیسی دروازه ورود به مصر را باز کرده است.»

گالانت به روزنامه بریتانیایی «دیلی میل» گفته که «سخت است که دموکراسی‌ها را به جنگ بکشانیم، اما وقتی در یک جنگ وارد می‌شویم، بسیار قوی‌تر می‌شویم، چون برای دفاع از ارزش‌های خود می‌جنگیم.»
گالانت همچنین در بخشی از این مصاحبه گفته که کمک‌های جمع‌آوری شده توسط فعالان حامی فلسطینی‌ها مورد استفاده «ترور جهانی» قرار گرفته است.
او می‌گوید: «تبلیغات حماس بر دانشگاه‌ها و اعتراضات تأثیر می‌گذارد و پول‌هایی سرازیر می‌شود که شبکه‌های تروریستی را در سراسر جهان فعال می‌کند.»
یک مقام ارشد اسرائیلی در پاسخ به روزنامه «تایمز اسرائیل» اذعان می‌کند که عکس‌های صدها مرد فلسطینی بازداشت شده که با لباس‌های زیر به تصویر کشیده شده و در روزهای گذشته منتشر شده، ممکن است «ناراحت کننده» باشد.
با این حال، این منبع روزنامه تایمز اسرائیل به شرط ناشناس ماندن اصرار دارد که ارتش اسرائیل «فقط کسانی را که به آنها مشکوک است متوقف می‌کند و برای اطمینان از اینکه هیچ یک از آنها سلاح یا مواد منفجره پنهان نکرده باشند، برهنه کردن‌شان ضروری بود.»
تزاچی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، اوایل شب گذشته گفت که عکس‌های بیشتری از تسلیم شدن اهالی غزه‌ با لباس زیر در فضای مجازی منتشر نخواهد شد. هانگبی به رادیو سراسری «کان» اسرائیل گفت که پخش این عکس‌ها «به هیچ چیز کمک نمی‌کند.»
تعدادی از تصاویر و ویدئوهایی که در روزهای اخیر در فضای مجازی به بیرون درز کرده نشان می‌دهد ده‌ها مرد فلسطینی نیمه برهنه دستگیر شده‌اند. در برخی از تصاویر، بازداشت شدگان مجبور به نشستن یا زانو زدن بر روی زمین در فضای باز، گاهی اوقات با چشم‌بند، می‌شوند، در حالی که برخی دیگر از عکس‌ها گروه‌هایی را نشان می‌دهند که با دستان بسته در حال راهپیمایی هستند یا ستیزه‌جویان ادعایی در حال تحویل سلاح هستند.
ارتش اسرائیل دستگیری صدها نفر را تایید کرده و مدعی است که اعضای حماس در حال تسلیم شدن هستند، زیرا به گفته مقامات اسرائیلی این گروه که از سوی بسیاری از کشورها سازمانی «تروریستی» طبقه‌بندی شده، در پی عملیات ارتش اسرائیل «در حال فروپاشی» است.
اما ارتش اسرائیل همچنین نشان داده است که بسیاری از بازداشت‌شدگان کمی بعد آزاد شده‌اند و مقامات گفته‌اند که سربازان ممکن است تحت دستورالعمل «اول دستگیر کن و بعداً مورد بازجویی قرار بده» عمل کرده باشند.
رسانه‌های اسرائیل خبر می‌دهند؛ تشکیل یک گروه «محرمانه» توسط نتانیاهو برای بررسی برنامه‌های پس از جنگ
شبکه ۱۳ اسرائیل یکشنبه شب گزارش داد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل یک تیم «کوچک و مخفی» از متحدان ارشد و نمایندگانی از تشکیلات دفاعی تشکیل داده است تا در مورد طرح‌های پس از جنگ برای غزه گفتگو کنند.
بر اساس این گزارش، این تیم توسط مشاور امنیت ملی «تزاچی هانگبی» و وزیر امور استراتژیک «ران درمر» رهبری می‌شود و نمایندگانی از نیروهای دفاعی اسرائیل، موساد و «شین بت» در آن حضور دارند.
بنابر این گزارش، مایک هرتزوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا نیز در این جلسات حضور داشته است. این گزارش همچنین خبر می‌دهد که این تیم «تاکنون چهار بار» تشکیل جلسه داده‌اند و انتظار می‌رود این هفته دوباره با یکدیگر دیدار کنند.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه گام‌های بعدی را در پاسخ به بحران خاورمیانه، از جمله «سرکوب مالی حماس» و «ممنوعیت سفر برای شهرک‌نشینان اسرائیلی» که مسئول خشونت در کرانه باختری بودند، بررسی کنند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری الجزیره خواستار اعزام یک «هیئت نظارت بین‌المللی» برای ارزیابی وضعیت انسانی در غزه شد.
به گزارش رویترز، او ضمن محکوم کردن حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، گفت استفاده اسرائیل از آن حمله به عنوان توجیهی برای مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطینی، غیرقابل قبول است.
پیشتر در روز یکشنبه، بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر اسرائيل در یک تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهوری روسیه، از مواضع ضد‌اسرائیلی مقامات مسکو در سازمان ملل متحد و در مجامع دیگر ابراز نارضایتی کرد.

ژنرال هرتزی هالوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل طی بازدید از لشکر ۹۱ مستقر در شمال کشور گفت باید «تغییرات بسیار واضحی» در وضعیت امنیتی در مرز مشترک با لبنان ایجاد شود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه «خشونت‌های جنسی» اعضای حماس را که در حمله ۱۵ مهر به اسرائیل مرتکب شدند، به شدت محکوم کرد. او همچنین کسانی را که آن اقدامات را به شدت محکوم نکرده‌اند یا در محکومیت آن کند بوده‌اند، مورد انتقاد شدید قرار داد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳