دولت اسکاتلند ۳۷۲ هزار پوند به یک مرکز اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی بودجه داد

مرکز اسلامی المهدی در گلاسگو از دولت اسکاتلند ۳۷۲ هزار پوند بودجه دریافت کرده؛ بودجه‌‌ای که گفته می‌شود بابت «حمایت از افزایش آگاهی درباره مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی» به آن‌ها داده شده است. این مرکز پایگاه همتای مرکز اسلامی انگلستان مستقر در لندن است که بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی برای او مراسم عزاداری برگزار کرد.

مخالفان در تبعید جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که این مرکز به پایگاه غیرمجاز رژیم تهران در اسکاتلند بدل شده است. گروه‌ها و فعالان ایرانی خارج از کشور بارها از مقام‌های دولتی کشورهای میزبان خواسته‌اند جلو فعالیت نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی را بگیرند.

مرکز اسلامی انگلستان از سال ۲۰۲۲ به دلیل نگرانی درباره عملکرد آن و محتوای وب‌سایت و رویدادهایی که سازماندهی می‌کرد، تحت بازرسی کمیسیون خیریه بریتانیا قرار گرفت. با این حال تایمز لندن پیش‌تر گزارش داده بود که مرکز اسلامی انگلستان از دولت بریتانیا بیش از ۱۰۰ هزار پوند کمک مالی دریافت کرده است. ساندی‌تایمز هم پیش‌تر گزارش داده بود روحانیونی که این مرکز را اداره می‌کنند، دیدگاه‌هایی موهن دارند و در موعظه‌هایشان «مرگ بر انگلستان» سر می‌دهند.

تایمز ماه گذشته فاش کرد که دولت اسکاتلند به بنیاد المهدی، خیریه مستقر در همان محوطه در ساوت‌ساید، بیش از ۱۹۳ هزار پوند کمک کرده است. با این حال تایمز گزارش می‌دهد که اکنون تایید شده که مبلغ کل کمک‌های مالی به این موسسه خیریه، تقریبا دو برابر این مقدار بوده است.

این بنیاد پرچم جمهوری اسلامی و تصویر آیت‌الله خمینی را که فتوای اعدام سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی، را صادر کرده بود، روی دیوارش نصب کرده است.

مرکز اسلامی لندن در کنار مرکز اسلامی هامبورگ، مسجد امام علی در استکهلم و مرکز اسلامی امام علی در تورنتو از کانون‌ها و مجموعه‌های وابسته به جمهوری اسلامی به شمار می‌روند که در پوشش فعالیت مذهبی، اهداف سیاسی، امنیتی و تبلیغاتی حکومت ایران را پیش می‌برند.

این موضوع پس از علنی شد که راسل فایندلی، سخنگوی دادگستری حزب محافظه‌کار اسکاتلند، آن را با وزرای هالی‌رود، مطرح کرد.

مری مک‌آلن، وزیر حمل‌ونقل، اقتصاد کم‌کربن و تسهیل جابه‌جایی اسکاتلند، در پاسخی کتبی اعلام کرد: «بنیاد المهدی برای دو طرح بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، با هدف افزایش آگاهی در مورد تغییرات اقلیمی بین جوامع محروم و اقلیت‌های قومی و بهینه کردن رویکرد آن‌ جوامع در مصرف انرژی، از صندوق تغییرات اقلیمی ۳۷۲ هزار پوند کمک مالی دریافت کرد.»

او تاکید کرد که موسسه خیریه زیست‌محیطی Keep Scotland Beautiful بر مصرف این بودجه نظارت داشت و درخواست‌‌های کمک مالی بررسی‌های مربوطه را گذرانده‌اند. همچنین برای اطمینان از اجرای آن طرح‌ها با توجه به اهدافشان، نظارت لازم صورت گرفته و کمک‌ها بر اساس هزینه‌های انجام‌شده پرداخت شده است.

فایندلی خواستار شفاف‌سازی مواردی شد که این بودجه بابت آن‌ها هزینه شده‌ است. او با ابراز شگفتی از اینکه مقدار پول مالیات‌دهندگان به این مرکز تقریبا دو برابر گذشته شده است، گفت: «با این حال، کل این فرایند همچنان جزو موضوع‌های محرمانه دولت ملی‌گرای اسکاتلند (اس‌ان‌پی) باقی ماند.»

فایندلی افزود: «باید دقیقا بدانیم این پول بابت چه بوده، چه کسی برای پرداخت آن تصمیم گرفته، درباره هرگونه ارتباطی با ایران چه اطلاعاتی وجود دارد و چه بررسی‌هایی صورت گرفته است، تا اطمینان حاصل شود که این پول به‌درستی هزینه شده است.»

مخالفان مدعی‌اند مرکز گلاسگو به کنسولگری غیررسمی دولت جمهوری اسلامی بدل شده و در سال ۲۰۲۱ برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نقش مرکز رای‌گیری را ایفا کرده است.

روزنامه تایمز به‌تازگی بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده بود نمایندگان «سفارت جمهوری اسلامی ایران» قصد دارند برای بررسی امکان ارائه خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی مقیم اسکاتلند از مرکز اسلامی گلاسگو دیدن کنند. در این بیانیه آمده است: «ما تهدیدهای احتمالی در بریتانیا را پیگیرانه ارزیابی می‌کنیم و از تمامی ابزارها برای محافظت از مردم و منافعمان در برابر تهدیدهای دولت جمهوری اسلامی بهره خواهیم گرفت.»

دولت اسکاتلند تاکید کرد که اکنون هیچ رابطه مالی با بنیاد المهدی ندارد.

مرکز اسلامی المهدی نیز ادعا کرده که هدفش «گسترش نفوذ اسلام به‌ منزله یک شیوه زندگی دینی» و نیز تامین مالی اهداف خیریه از جمله «سرپرستی زنان بیوه، ایتام و خانواده‌های بی‌بضاعت» است.

نه مرکز المهدی و نه سفارت جمهوری اسلامی به درخواست اظهارنظر در این زمینه پاسخ ندادند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳