سازمان بازرسی: اقتصاد زندان‌ها با مواد مخدر تامین می‌شود

محمدمهدی بلندیان، معاون سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور، در جلسه‌ دیدار با اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت که در جمهوری اسلامی «اقتصاد زندان‌ها با مواد مخدر تامین می‌شود». این مقام قضایی اذعان کرد که «نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی متناسب با معضلات اجتماعی حوزه مواد مخدر طراحی نشده است».

معاون سیاسی و قضایی سازمان بازرسی ضمن تاکید بر ضرورت مبارزه با مواد مخدر گفت که در این زمینه باید «تلاش مضاعف» شکل بگیرد.

او در ادامه، به اهمیت موضوع تامین اقتصاد زندان‌ها با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: «توجه به جامعه هدف پرخطر مواد مخدر بیانگر اقتصاد بزرگ و پیچیده‌ای است که در حال‌ حاضر نظام بین‌المللی مقابله با افیون را دچار دگردیسی کرده است.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی بلندیان به اسکندر مومنی که وظیفه مقابله با مواد مخدر در ایران را بر عهده دارد، گفت: «وضعیت زندان‌ها از حیث سهم زندانیان مرتبط با مواد مخدر، عرضه، فروش و مصرف نامناسب است و باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق و اصلاح ساختاری انجام شود.» او همچنین بر تغییر «رویکردها و رویه‌های ناکارآمد» در این زمینه تاکید کرد.

معاون نظارت و بازرسی سیاسی و قضایی سازمان بازرسی در ادامه سخنانش، مدعی شد که این سازمان از «گرفتن مچ افراد متخلف ابایی ندارد و در صورت لزوم در این خصوص با اقتدار وارد می‌شود». با این حال او از توضیح درباره اینکه سازمان بازرسی برای پاکسازی زندان‌ها از مواد مخدر چه راهکاری دارد و تاکنون چه اقدام‌هایی انجام داده است، خودداری کرد.

جمهوری اسلامی تعداد قابل توجهی از زندانیان مرتبط با جرائم مواد مخدر را با ادعای «پیشگیری و مبارزه» اعدام می‌کند. بررسی آمار زندانیان اعدام‌شده در ایران نیز نشان می‌دهد که بیشتر آنان با عناوین اتهامی مواد مخدر اعدام شده‌اند. با این حال، نه‌‌تنها میزان توزیع و مصرف مواد مخدر در ایران روندی نزولی نداشته که گزارش‌ها حاکی از کاهش نگران‌کننده سن اعتیاد در ایران است.

گزارش‌های درزکرده از زندان‌ها و اذعان مسئولان آشکار می‌کند که خریدوفروش مواد مخدر حتی در زندان‌ها هم جریان دارد؛ به‌ طوری‌ که داده‌های پژوهشی نشان می‌دهد بیماران درگیر اعتیاد در زندان‌ به مواد مخدر هرچند با قیمت‌های گزاف اما به‌راحتی، دسترسی دارند؛ برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این دسترسی‌ها در مواردی از طریق طیفی از مسئولان زندان و زندان‌بان‌ها فراهم می‌شود.

روزنامه اعتماد روز ۱۶ آذر در گزارشی با موضوع شیوع ایدز در زندان‌های ایران، به موضوع مصرف مواد مخدر زندانیان پرداخت و نوشت از آنجا که قيمت مواد مخدر در زندان‌ها چند برابر گران‌تر از نرخ خرده‌فروشی در خيابان‌ها است و با توجه وضعيت اقتصادی اغلب زندانيان معتاد، اقتصادی‌ترين شيوه مصرف در زندان تزريق است. زندانیان درگیر بیماری اعتیاد به دلیل اینکه به سرنگ نو دسترسی ندارند، به تزریق با سرنگ‌های مشترک و دست‌ساز متوسل می‌شوند و همین مسئله به شیوع بیماری ایدز در زندان‌ها منجر شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳