بایدن: اسرائیل برای حفاظت از جان غیرنظامیان بیشتر دقت کند؛ افزایش ۷ میلیارد دلاری بودجه اسرائیل برای جنگ غزه

مقامات امریکایی همزمان با سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به اسرائیل می‌گویند که واشینگتن از اسرائیل خواسته به عملیات در مقیاس بزرگ و گسترده در غزه پایان دهد و مرحله حملات هدفمند و مشخص را آغاز کند.

دو مقام آمریکایی مطلع به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی در دیدار روز پنجشنبه خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ضرب الاجل یا جدول زمانی را برای پایان دادن به عملیات در مقیاس گسترده در غزه ارائه نکرده است.

در همین زمینه، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در خصوص مذاکرات مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: جیک سالیوان با بنیامین نتانیاهو در مورد « مرحله بعدی کارزار نظامی اسرائیل گفت‌وگو کرد و او پرسش‌های جدی در این زمینه مطرح کرد.»

جان کربی اضافه کرد: جیک سالیوان همچنین درباره کارزار نظامی اسرائیل برای عملیات مشخص و دقیق‌تر بودن در هدف‌گیری و همچنین تلاش‌ها افزایش ارسال کمک‌های رایزنی کرد.

این در حالی است یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در همین روز در دیدار با جیک سالیوان گفته بود که جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه «بیش از چند ماه» به طول خواهد انجامید.

یوآو گالانت گفت: «حماس یک سازمان تروریستی است که بیش از یک دهه برای مبارزه با اسرائیل ساخته شده است و زیرساخت‌های زیرزمینی و هوایی ساخته است که نابود کردن آن آسان نیست. زمان می‌برد – بیش از چند ماه – اما ما حماس را شکست خواهیم داد و نابود خواهیم کرد.».

دیوید کامرون٬ وزیر خارجه بریتانیا٬ پنجشنبه٬ اظهارات سفیر اسرائیل در لندن در خصوص امکان‌پذیر نبودن تشکیل کشور فلسطینی را «ناامیدکننده» خواند.

زیپی هوتوولی، سفیر اسرائیل در بریتانیا٬ روز چهارشنبه تاکید کرد که طرح تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل در کنار هم «هیچ شانسی» برای تحقق ندارد.

وزیر امور خارجه بریتانیا در جلسه استماع کمیته پارلمانی در واکنش به مصاحبه سفیر اسرائیل تاکید کرد که تشکیل کشور مستقل فلسطین «هنوز هم امکان پذیر است.»

سفیر اسرائیل در بریتانیا٬ در مصاحبه با «اسکای نیوز» در پاسخ به این پرسش که آیا راه حل تشکیل کشور فلسطینی می‌تواند گزینه‌ای برای صلح در این منطقه باشد، گفت: « پاسخ مطلقا نه است.»

خانم هوتوولی تصریح کرد، زمان آن فرا رسیده است که جهان این را درک کند که بعد از حملات هفتم اکتبر دیگر طرح صلح اسلو دیگر شکست خورده است و باید طرح جدید ایجاد کرد.»

در حالی سفیر اسرائیل این اظهارات را مطرح کرده است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بر لزوم تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل به عنوان راه حلی برای صلح تاکید کرده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند٬ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید٬ روز جمعه در کرانه باختری با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت که جیک سالیوان درباره «تلاش‌های مداوم برای بازسازی و احیای» تشکیلات خودگردان فلسطین و مهار «خشونت شهرک‌نشینان افراطی» علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری با محمود عباس مذاکره خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه در مصاحبه با یک رسانه اسرائیلی گفت که کرانه باختری و نوار غزه باید تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین که «احیا و بازسازی شده»، اداره شود.

جیک سالیوان روز پنجشنبه با بنیامین نتانیاهو و مقام‌های دیگر دولت اسرائیل در تل‌آویو دیدار کرد.

بنیامین نتانیاهو در ماه گذشته به صراحت اعلام کرد٬ در پایان جنگ٬ تشکیلات خودگردان فلسطین با ساختار کنونی صلاحیت اداره نوار غزه را ندارد.
یک مقام ارشد دولت بایدن پنجشنبه در اسرائیل به خبرنگاران گفت که روزهای یحیی سینوار، رهبر حماس در غزه به شماره افتاده، چرا که دستان او «به خون آمریکایی‌ها» آلوده است و عدالت در موردش اجرا خواهد شد.

این مقام ارشد دولت بایدن به همراه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به اسرائیل سفر کرده است.

رسانه های اسرائیلی می‌گویند این نخستین بار است که یک مقام آمریکایی در خصوص سرنوشت یحیی سینوار صحبت می‌کند.

این مقام ارشد دولت بایدن تصریح کرده است: « فکر می‌کنم می توان گفت که مهم نیست چقدر طول بکشد… عدالت اجرا خواهد شد.»

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند، ۳۸ اسرائیلی-آمریکایی در جریان حمله گروه افراطی حماس در ۱۵ مهرماه کشته شدند و هشت شهروند آمریکایی در بین ۱۳۵ گروگانی هستند نفری هستند که در حال حاضر در در اختیار حماس هستند.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه از اسرائیل خواست در عملیات نظامی خود علیه گروه افراطی حماس در غزه در حفاظت از جان غیرنظامیان بیشتر دقت کند.

جو بایدن پس از دیدار از یک مرکز تحقیقات پزشکی در نزدیکی واشینگتن به خبرنگاران گفت: « من از آنها می‌خواهم که بر نحوه حفاظت از جان غیرنظامیان تمرکز کنند، نه اینکه از تعقیب حماس دست‌بردارند، بلکه اما بیشتر دقت کند.»

رویترز می‌گوید جو بایدن در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به اسرائیل سفر کرده و در تلاش است مقامات اسرائیلی را ترغیب کند که عملیات نظامی خود در غزه را محدود کنند.

جو بایدن اوایل هفته جاری نیز گفته بود اسرائیل به دلیل «بمباران‌های بی رویه» در غزه در حال از دست دادن حمایت بین المللی است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه گفت که کرانه باختری و نوار غزه باید تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین که «احیا و بازسازی شده»، اداره شود.

جیک سالیوان که به اسرائیل سفر کرده است در مصاحبه‌ای با کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل اظهار داشت که در جریان دیدار خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در مورد تغییر رویکرد اسرائیل در عملیات نظامی خود در غزه از جمله دقیق‌تر و هدفمندتر کردن حملات، گفت‌وگو کرده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید از ارائه جزئیات بیشتر درباره مذاکرات خود با بنیامین نتانیاهوخودداری کرد، اما گفت، دو طرف «درجه بالایی از همگرایی» درخصوص مسائل راهبردی و برداشتن گام‌های ضروری داشتند.

جیک سالیوان گفت: «در نهایت حکومت کرانه باختری و غزه باید به هم متصل شوند و باید تحت یک تشکیلات خودگردان فلسطینی احیا و نوسازی شده مرتبط شوند.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که این چنین تحولی به چه معناست، گفت: «این چیزی است که ابتدا نیاز به رایزنی‌های فشرده با فلسطینی‌ها و همچنین با دولت اسرائیل دارد.»

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو در ماه گذشته تصریح کرد در پایان جنگ در غزه تشکیلات خودگردان فلسطینی با ساختار کنونی صلاحیت اداره نوار غزه را ندارد.
سخنگوی کاخ سفید پس از هشدار وزیر دفاع اسرائیل مبنی بر اینکه جنگ با حماس «بیش از چند ماه» ادامه خواهد داشت، اطمینان داد که ایالات متحده می‌خواهد جنگ بین اسرائیل و گروه افراطی حماس «هرچه زودتر پایان یابد».

حماس از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی طبقه‌بندی شده است.

جان کربی روز پنجشنبه درباره سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به اسرائیل افزود که آقای سالیوان در این سفر درباره تغییر حمله اسرائیل به غزه «در آینده نزدیک» به سمتِ «عملیات با شدت کم» بحث کرد.

پیش از این اظهارات، وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با جیک سالیوان گفته بود که جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه «بیش از چند ماه» به طول خواهد انجامید.

گالانت گفت: «حماس یک سازمان تروریستی است که بیش از یک دهه برای مبارزه با اسرائیل ساخته شده است و زیرساخت‌های زیرزمینی و هوایی ساخته است که نابود کردن آن آسان نیست. زمان می‌برد – بیش از چند ماه – اما ما حماس را شکست خواهیم داد و نابود خواهیم کرد.»

جیک سالیوان روز پنجشنبه در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور نیز دیدار کرد.

پارلمان اسرائیل، کنست، روز پنج‌شنبه اصلاحیه قانون بودجه دولتی سال جاری را تصویب کرد که بر اساس آن، هفت میلیارد دلار برای پوشش جنگ غزه به بودجه دولتی اضافه شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی حدود ۲۶ میلیارد شِکِل (۷ میلیارد دلار) به بودجه سال جاری دولت برای پوشش جنگ غزه، مقابله با حملات حزب‌الله، کمک‌های انسان‌دوستانه به خانواده‌های شهروندان اسرائیلی آسیب‌دیده از جنگ، خصوصاً ۲۰۰ هزار اسرائیلی آواره شده از مناطق مرزی با لبنان و غیره اضافه شد.

اصلاحیه قانون بودجه با رای موافق ۵۹ کرسی و رای مخالف ۴۴ کرسی از کل ۱۲۰ کرسی کنست تصویب شد.

علت مخالفت اپوزیسیون، تخصیص نیم میلیارد شِکِل بودجه جدید برای امور اجتماعی و حتی آموزشی در زمینه‌های مختلف بود.

برخی نمایندگان، دولت بنیامین نتانیاهو را به سیاسی‌کاری و سوء استفاده از وضعیت جنگی برای جذب بودجه برای امور غیرضروری متهم کردند.

یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون و بنی گانتس عضو کابینه جنگ دولت نتانیاهو از جمله افراد مخالف با این بخش از اصلاحات بودجه بودند.

در حالی که سی‌ان‌ان به نقل از یک «منبع آگاه» گزارش داده که اسرائیل سفر رئیس موساد به قطر را برای ازسرگیری مذاکرات درباره وقفه در عملیات جنگی و تبادل گروگان و زندانی «لغو» کرده، یک مقام ارشد حماس مطلبی متناقض با آن بیان کرده است.

این مقام ارشد که به نام او اشاره‌ای نشده، روز پنجشنبه، ۲۳ آذر به خبرگزاری آلمان گفته که مذاکره کنندگان در حال «گفت‌وگوهای جدی درباره آتش‌بس» در غزه هستند.

این خبرگزاری به نقل از این مقام نوشته است: «تا زمانی که آتش بس اجرایی نشود، تبادل گروگان‌ها و اسیران انجام نخواهد شد.»

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه با استناد به یک «منبع آگاه» گزارش داد که اسرائیل سفر برنامه‌ریزی شده رئیس موساد به قطر را برای ازسرگیری مذاکرات درباره وقفه در عملیات جنگی و تبادل گروگان و زندانی «لغو کرده است».

کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز چهارشنبه شب خبر داده بود که کابینه جنگی این کشور به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر با انجام سفر داوید برنئا به دوحه مخالفت کرده است.

رئیس موساد و همچنین ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، ماه گذشته در دور پیشین مذاکرات در قطر نقش مستقیم داشتند و هر دو همزمان مدتی را در دوحه در جریان مذاکرات سپری کردند.

اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد هفت نفری که توسط سازمان‌های اطلاعاتی دانمارک به‌دلیل برنامه‌ریزی برای حمله به غیرنظامیان دستگیر شده‌اند، «از طرف» گروه افراطی حماس مأموریت داشته‌اند.

آن‌طور که موساد اعلام کرده سازمان‌های اطلاعاتی دانمارکی، این موضوع و نیز دیگر فعالیت‌های گروه حماس در خاک اروپا را به اطلاع دفتر بنیامین نتانیاهو رسانده‌اند.

مقامات دانمارکی روز پنجشنبه، ۲۳ آذر اعلام کردند در اقدامی هماهنگ در سراسر کشور چندین نفر را به ظن آمادگی برای یک حمله تروریستی یهودی‌ستیزانه بازداشت کرده‌اند.

نخست وزیر دانمارک هشدار داده این که درگیری‌ در جای دیگری از جهان، «وارد زندگی جامعه دانمارکی شود»، برای این کشور قابل پذیرش نیست.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳