اقدام هماهنگ بریتانیا و آمریکا در تحریم فرمانده سپاه قدس و مهره‌های کليدی حامی حماس و جهاد اسلامی

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه ۲۳ آذر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه و وزارت خارجه بریتانیا در یک اقدام مشترک تحریم‌های جدیدی را علیه نیروی قدس سپاه پاسداران، حماس و جهاد اسلامی به اجرا گذاشتند.

این اولین اقدام مستقیم دولت بریتانیاست که حمایت جمهوری اسلامی از حماس و جهاد اسلامی را هدف می‌گیرد.

وزارت خارجه بریتانیا نیز در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد که رژیم جدیدی از تحریم علیه جمهوری اسلامی از روز پنجشنبه به اجرا گذاشته می‌شود که برای اعمال فشار و پاسخگو کردن مقامات ایران به دولت این کشور اختيارات گسترده‌ای خواهد داد.

در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا خاطرنشان شده که براساس این تصمیم، اختیارات دولت برای مختل کردن اقدامات خصمانه ایران در بریتانیا و سراسر جهان افزایش می‌یابد، تصمیم گیران حکومت جمهوری اسلامی و عوامل وابسته به آنها مورد تحریم قرار خواهند گرفت، تولید پهپاد در ایران و انتقال آنها به کشورهای دیگر هدف قرار می‌گیرد و در همکاری با دولت آمریکا فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و سایر مقامات ایرانی مرتبط با حماس و جهاد اسلامی تحریم می شوند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود ضمن ستودن رژیم جدید تحریم‌های بریتانیا علیه ایران آن را اقدام مهمی برای مقابله با حمایت جمهوری اسلامی از حماس و سایر گروه‌های نیابتی دانسته که هدف آنها «گسترش جنگ و بحران و تشدید مصائب مردم منطقه »است.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه خود افزود که یکی از اهداف رژیم جدید تحریمی علیه ایران مقابله با تهدیدهای بی سابقه جمهوری اسلامی از جمله به خطر انداختن صلح و امنیت در سراسر خاورمیانه و توطئه‌های متعدد عوامل ایران برای قتل افراد در خاک بریتانیاست.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا گفته رفتار جمهوری اسلامی برای بریتانیا و متحدان آن «تهدیدی غیرقابل قبول» است.

او نیز خاطر نشان کرده که بریتانیا در همکاری با آمریکا در اولین گام از اجرای تحریم‌های جدید حمایت جمهوری اسلامی از حماس و جهاد اسلامی را هدف گرفته است.

اولین اقدام در چارچوب رژیم جدید تحریم‌های بریتانیا علیه ایران تحریم اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به دلیل «نقش کلیدی» او در عملیات برون‌مرزی و حمایت از گروه‌های نیابتی در سطح منطقه و چند مقام ارشد این نیرو و نمایندگان حماس و جهاد اسلامی در تهران هستند.

این افراد محمد سعید ایزدی، فرمانده شاخه فلسطین نیروی قدس و فرمانده واحد عملیاتی برون‌مرزی ابوجهاد؛ علی مرشاد، مجید زارعی و مصطفی مجید خانی اعضای شاخه فلسطین نیروی قدس؛ خالد قدومی، نماینده حماس در ایران و ناصر ابوشریف، نماینده جهاد اسلامی در ایران هستند.

براساس این تصمیم تمامی دارایی‌های این افراد مسدود شده و سفر آنها به بریتانیا ممنوع می‌شود.

علاوه بر این افراد، شاخه فلسطین نیروی قدس سپاه پاسداران نیز در فهرست تحریم های بریتانیا قرار گرفته و دارایی های آن مسدود می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد که اکثر این افراد از جمله اسماعیل قاآنی و محمد سعید ایزدی به دلیل کمک به حماس و جهاد اسلامی از جمله مشارکت در شبکه حمایت مالی از فعالیت‌های «تروریستی و ارسال اسلحه» برای این دو گروه قبلاً از سوی اداره کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه تحریم شده بودند.

از بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا چنین برمی آید که مجید زارعی، یکی از مقام‌های ارشد شاخه فلسطین نیروی قدس، در هماهنگی با بریتانیا و براساس تصمیم روز پنجشنبه به فهرست تحریم‌های آمریکا افزوده شده است.

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته «ما به همکاری و هماهنگی با متحدان خود از جمله بریتانیا برای مبارزه با شبکه‌های حمایت مالی از تروریسم و تهدیدهای ایران ادامه خواهیم داد.»

وزارت خزانه‌داری تصریح کرد که تحریم‌های جدید علیه نیروی قدس سپاه پاسداران براساس موازین حقوقی مندرج در فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ مبارزه با گروه های تروریستی و حامیان آنها تنظیم و اجرا شده است.

نیروی قدس سپاه پاسداران در اکتبر ۲۰۰۷ به دلیل حمایت از گروه‌های تروریستی متعددی مشمول این فرمان شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳