دادگاه عالی کلرادو ترامپ را از رای گیری سال ۲۰۲۴ کنار گذاشت

دادگاه عالی کلرادو در تصمیمی خیره‌کننده و بی‌سابقه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را از انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۲۴ این ایالت حذف کرد و حکم داد که او با استناد به قانون «ممنوعیت شور‌شیان» در اصلاحیه چهاردهم، کاندیدای واجد شرایط ریاست‌جمهوری، نیست.

رای دادگاه ۴ به ۳ بود و اجرای این حکم تا ۴ ژانویه و درخواست تجدیدنظر ترامپ در دیوان عالی آمریکا به تعویق افتاده است. این حکم می تواند مناقشه را به کل کشور گسترش دهد.

به گزارش سی‌ان‌ان، این حکم دادگاه عالی، ترامپ را به مشارکت آشکار و داوطلبانه در شورش کنگره، حتی پس از آغاز آن، متهم می‌کند و ادعای «آزادی بیان» او را رد می‌کند.

با وجود این که این تصمیم فقط برای کلرادو اعمال می شود، اما تاثیری قابل توجه بر انتخابات ۲۰۲۴ خواهد داشت.

مقامات انتخابات کلرادو اعلام کرده اند که این موضوع باید تا ۵ ژانویه، یعنی آخرین مهلت قانونی برای تعیین فهرست نامزدهای انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان که در ۵ مارس برگزار می شود، حل و فصل شود.

اکثریت قضات در نظر خود با اشاره به حوادث ششم ژانویه بدون امضا نوشتند: « ترامپ نه تنها شورش را تحریک کرد، بلکه حتی زمانی که محاصره ساختمان کنگره به طور کامل در جریان بود، با درخواست مکرر از معاون رئیس جمهوری (مایک) پنس برای انجام ندادن وظیفه قانون اساسی خود و تماس با سناتورها برای متوقف کردن شمارش آرای الکترال، از آن حمایت کرد. این اقدامات مشارکت آشکار، داوطلبانه و مستقیم در شورش محسوب می‌شود.»

اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی که پس از جنگ داخلی تصویب شد، بیان می‌کند که مقاماتی که سوگند حمایت از قانون اساسی را یاد می کنند، اگر «در شورش شرکت داشته باشند» از تصدی مقامات دولتی در آینده منع می شوند. اما این عبارت مبهم است، صراحتاً به ریاست جمهوری اشاره نمی کند و تاکنون فقط دو بار از سال ۱۹۱۹ به بعد اعمال شده است.

ترامپ هرگونه تخلف در رابطه با ششم ژانویه را رد می کند و دعاوی اصلاحیه چهاردهم را سوءاستفاده از روند قانونی می داند. او در ارتباط با تلاش های خود برای براندازی انتخابات ۲۰۲۰ تحت اتهام فدرال و ایالتی قرار دارد و بی گناه اعلام کرده است.

در آخرین مناظره سال ۲۰۲۳ داوطلبان نامزدی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات سال آینده، فقط چهار نامزد واجد شرایط حضور داشتند: ویویک راماسوامی، نیکی هیلی، ران‌ دی‌سانتیس و کریس کریستی.

آن ها سعی کردند که خود را از دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه، متفاوت نشان دهند؛ هرچند که ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در هیچ یک از چهار مناظره‌ای که تاکنون برگزار شده شرکت نکرده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳