کشته شدن رضی موسوی؛ کفن‌پوشان انتقام می‌خواهند!

رسانه‌های داخلی ایران شامگاه یکشنبه از تجمع شماری از هواداران حکومت جمهوری اسلامی مقابل شورای عالی امنیت ملی کشور در واکنش به کشته شدن سید رضی موسوی، فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، در «حمله هوایی اسرائیل» به دمشق خبر دادند.

تصاویری که از این تجمع در رسانه‌های ایران از جمله حساب کاربری روزنامه هم‌میهن در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده است، عده‌ای کفن‌پوش را نشان می‌دهد که شعار «جمهوری اسلامی انتقام، انتقام» سرمی‌دهند.

تجمع‌کنندگان که شمارشان در این تصاویر چند ده نفر است، پرچم‌های زردرنگ حزب‌الله لبنان را در دست گرفته‌اند. همهری آنلاین در گزارش خود، تجمع‌کنندگان را «جمعی از جوانان، دانشجویان و شهروندان تهرانی» نامیده است که «خواستار پاسخ قاطع» به اسرائیل شده‌اند.

رضی موسوی، به نوشته خبرگزاری تسنیم، از قدیمی‌ترین مستشاران سپاه در سوریه و «از همراهان» قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، بوده که روز دوشنبه در حمله اسرائیل به منطقه زینبیه دمشق کشته شد.

بر اساس گزارش‌ها، آقای موسوی از دهه ۱۳۷۰ «مسئول پشتیبانی و لجستیک نیروی قدس سپاه در سوریه» بوده و نقش مهمی در حفظ حکومت بشار اسد بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه داشته است. او همچنین «مسئول پشتیباتی جبهه مقاومت در لبنان و سوریه» معرفی شده است.

‌تهدید سپاه و ابراهیم رئیسی به انتقام گرفتن

در واکنش به کشته شدن رضی موسوی، ‌سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد که «بی‌تردید رژیم غاصب و متوحش صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد پرداخت.»

سپاه پاسداران علت کشته شدن این فرمانده را «حمله موشکی» اسرائیل اعلام کرده و به شکل رسمی او را «مسئول پشتیباتی جبهه مقاومت در سوریه» معرفی کرده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، نیز در پیامی کشته شدن موسوی را «تسلیت» گفت و این اقدام را «نشانه دیگری از سرخوردگی، عجز و ناتوانی» اسرائیل دانست و افزود این کشور «قطعا تاوان این جنایت» را خواهد داد.

واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی

کشته شدن رضی موسوی بازتاب گسترده‌ای در صفحات هواداران حکومت جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

برخی از حساب‌های شبکه ایکس (توئیتر سابق) بخش‌هایی از یک مستند را منتشر کرده‌اند که در آن رضی موسوی به نقل از قاسم سلیمانی می‌گوید تو هم «پیر» شده‌ای و باید «شهید» شوی.

برخی افراد هم خواستار واکنش جمهوری اسلامی به کشتن این فرمانده ارشد سپاه توسط اسرائیل و «انتقام» شده‌اند.

بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی در دی‌ماه سال ۹۸ در عراق به فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، مقام‌های ایرانی از «انتقام سخت» سخن گفتند و چند موشک به سمت پایگاه عین‌الاسد که محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق بود،‌ شلیک کردند.

حساب منسوب به شبکه افق تلویزیون دولتی ایران در شبکه ایکس، به نقل از یک فرمانده دیگر نیروی قدس سپاه خبر داد که اسرائیل هفته گذشته نیز همین مکان را هدف قرار داده بود، ولی آقای موسوی در آن محل نبود.

جعفر اسدی در ادامه مدعی شده است که این بار اسرائیل به کمک «جاسوس‌ها» توانست مکان دقیق حضور رضی موسوی را شناسایی کند.

کاربران دیگری در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند سپاه پاسداران که در داخل ایران به سرکوب مردم، فعالان سیاسی و رسانه‌ها مشغول است، در عرصه نظامی توان دفاع از نیروهای خود را ندارد.

برخی دیگر نیز گفته‌اند بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی در دی‌ماه ۹۸، در دی‌ماه امسال یک فرمانده مهم دیگر نیروی قدس سپاه در خارج از مرزهای ایران کشته شد.

جنگ پنهان اسرائیل و ایران در سال‌های گذشته

بر اساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی، اسرائیل از دهه ۱۳۸۰ برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران اقداماتی انجام داده است.

رخنه دادن ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت به تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران، خرابکاری تیرماه ۹۹ در سایت نطنز، سرقت اسناد اتمی ایران و انتقال آن به اسرائیل که با هدف «متقاعد کردن» دونالد ترامپ به خروج آمریکا از برجام انجام شد و «ترور دانشمندان هسته‌ای» ایران در طول چند سال از جمله این اقدامات عنوان شده است.

این اقدامات به شکل رسمی توسط مقام‌های امنیتی اسرائیل تأیید نشده است.

از سوی دیگر، ایران نیز در سال‌های اخیر به انجام چند حمله سایبری به تاسیسات نظامی و غیرنظامی اسرائیل متهم شده است و با استفاده از گروه‌های نیابتی خود مانند حزب‌الله لبنان، حماس و اخیرا حوثی‌ها در یمن حملاتی علیه اهداف اسرائیل انجام داده است.

جمهوری اسلامی همچنین متهم است که در حمله به اتباع اسرائیلی در کشورهای مختلف و حملات پهپادی به کشتی‌های تجاری این کشور دست داشته است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۶ دسامبر ۲۰۲۳