نگرانی از وضعیت جسمانی زینب جلالیان در زندان یزد

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از وضعیت جسمانی زینب جلالیان، زندانی سیاسی که شانزدهمین سال از حکم حبس ابد خود را در زندان یزد سپری می‌کند، ابراز نگرانی کرده و درباره محرومیت او از رسیدگی‌های پزشکی با وجود مشکلات جسمانی متعدد هشدار داده است.

هرانا روز دوشنبه چهارم دی‌ماه اعلام کرد، خانم جلالیان به بیماری ناخنک چشم مبتلاست و به دلیل پیشرفت این بیماری، بینایی‌اش به شدت کاهش یافته است و علاوه بر این، با وجود داشتن مشکلات پزشکی متعدد دیگر از جمله بیماری‌های کلیوی و گوارشی، به دستور مسئولین مربوطه از اعزام به بیمارستان و دریافت رسیدگی‌های تخصصی پزشکی محروم شده و با خطر کوری مواجه است.

این نهاد حقوق بشری در ادامه گزارش خود می‌نویسد، «این وضعیت زینب جلالیان نگرانی‌های جدی در مورد سلامت و آینده او ایجاد کرده و نه تنها نقض حقوق بشری این زندانی سیاسی را نشان می‌دهد، بلکه وضعیت نگران‌کننده سایر زندانیان سیاسی در ایران را نیز آشکار می‌سازد.»

زینب جلالیان اهل ماکو، در سال ۱۳۸۶ دستگیر و در سال ۱۳۸۸ به اتهام خروج غیرقانونی از کشور به یک سال حبس تعزیری و به اتهام محاربه به دلیل عضویت در گروه‌های مخالف نظام (پژاک) به اعدام محکوم شد. حکم اعدام او در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور تأیید، اما سپس به حبس ابد تخفیف یافت.

خانم جلالیان اعلام کرده است در زمان بازداشت به شیوه‌هایی چون شلاق زدن به کف پا، مشت به شکم، کوبیدن سر به دیوار و تهدید به تجاوز، مورد آزار و شکنجه قرار گرفته است.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، زینب جلالیان ۴۱ ساله که به عنوان با سابقه‌ترین زندانی سیاسی زن در ایران شناخته می‌شود، طی ۱۶ سال گذشته از حق مرخصی نیز محروم بوده و علاوه بر «شکنجه‌های روانی و جسمانی»، از سال ۱۳۹۹ تاکنون هیچ ملاقاتی با خانواده نداشته‌است.

آمریکا بارها نقض مکرر و مداوم حقوق زندانیان و شهروندان ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.

مراجع بین‌المللی حقوق بشری، از جمله گزارشگران سازمان ملل متحد، نیز همواره از مقامات جمهوری اسلامی خواسته‌اند به این روند خاتمه دهند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۶ دسامبر ۲۰۲۳