هلدینگ متعلق به سپاه: دولت به «خاتم الانبیا» بدهکار است

محمدرضا رحمانی، مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیا که از مجموعه‌های اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است در رابطه با بدهی مالیاتی این قرارگاه به دولت، با اشاره به این‌که دولت به هلدینگ راه و شهرسازی خاتم الانبیا بدهکار است گفت: «عدد بدهی‌های دولت بسیار درست است و امکان اعلام مجموع بدهی دولت به تمام بخش‌ها و هلدینگ‌های قرارگاه وجود ندارد.

اما بدهی دولت فقط به بخش هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان است.» رحمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گفت که مطالبات مالیاتی دولت از قرارگاه با بدهی‌های دولت «تهاتر» می‌شود. او همچنین درباره استفاده از تهاتر نفتی و حواله نفتی برای تأمین مالی اجرای پروژه‌های بخش راه و شهرسازی این هلدینگ قرارگاه تأکید کرد: «باید توجه داشت قرارگاه بخشی از نیروهای مسلح در کشور محسوب می‌شود و نیروهای مسلح برای بخشی از منابع دفاعی خود می‌توانند از تهاتر نفت استفاده کند و هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا هم از این ظرفیت در همین قالب استفاده و پول را وارد پروژه‌ها می‌کند.»

«قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا» بخشی از آن چیزی است که بعضاً از آن تحت عنوان «امپراتوری» مالی و اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد می‌شود. این قرارگاه از جمله قدرتمندترین نهادهای اقتصادی در ایران است که پس از پایان جنگ ایران و عراق با هدف «آب‌رسانی، صدور نفت و گاز، اجرای پروژه‌های سدسازی، انتقال آب، نیرو و راه‌سازی» تأسیس شد و از دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد نفوذ و قدرت بیشتری پیدا کرد. ایالات متحده آمریکا این نهاد را تحریم کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۶ دسامبر ۲۰۲۳