برگزاری مجمع عمومی کارگران فولاد در چهارمین روز اعتصاب

چهارمین روز اعتصاب و اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز با برپایی مجمع عمومی در محل تجمع ادامه یافت. کارگران شرکت بلبرینگ سازی ایران در تبریز؛ کارکنان رسمی شهرداری در تهران، کارگران شرکت قند دزفول، مردم اردگان به خط اعتصاب و اعتراض پیوستند. بازنشستگان‌‌ کشوری در چند شهر به برپایی تجمعات اعتراضی خود ادامه دادند

اخبار روز: امروز سه شنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۲، چهارمین روز اعتصاب و اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز با برپایی مجمع عمومی در محل تجمع ادامه یافت. همچنین امروز کارگران شرکت بلبرینگ سازی ایران در تبریز دست به اعتصاب زدند. در تهران کارکنان رسمی شهرداری دست به اعتصاب زده و در مقابل شورای شهر تجمع اعتراضی برپا کردند. کارگران شرکت قند دزفول نسبت به حقوق های پایین برای چندمین روز دست به اعتراض زدند. امروز همچنین بازنشستگان‌‌ کشوری در چند شهر به برپایی تجمعات اعتراضی خود ادامه دادند. یزد امروز شاهد گسترش تظاهرات مردم اردکان یزد در اعتراض به آلودگی هوا و توسعه صنایع آلاینده و راهپیمایی مردم به سمت میدان اصلی شهر بود. دیروز دوشنبه ۴ دی ماه کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری به تجمعات اعتراضی و مکرر خود تداوم دادند. همچنین دیروز معلمان خرید خدماتی یزد، اعتصاب و تجمع اعتراضی مقابل استانداری یزد برگزار کردند. دانش آموزان در این تجمع با معلمان همراهی کردند.

امروز سه شنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۲، چهارمین روز اعتصاب و اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز به سطح نازل دستمزدها و تعدیل کارگران معترض با راهپیمایی و شعار اعتراضی آغاز شد و همانند روزهای گذشته این راهپیمایی از محل اصلی تجمع تا میدان بقایی ادامه یافت.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد، در محل تجمع خود برای تبادل نظر درمورد چگونگی ادامه اعتصاب و تصمیم گیری های جمعی، مجمع عمومی برگزار کردند.

امروز نیروهای انتظامی در میدان بقایی، محل تجمع کارگران مستقر شده بودند که گارگران با شعار « نه تهدید نه زندان دیگر اثر ندارد » از آنها استقبال کردند.

کارگران فولاد کنترل درهای شرکت را تا ساعات پایانی شب در اختیار داشتند. طبق گزارش و تصاویر منتشر شده در آخرین ساعات دوشنبه، ۴ دی، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز تا آخرین ساعات شب گذشته کنترل تمامی درهای شرکت را در دست داشته‌اند و امروز نیز تجمع و اعتصاب آنان ادامه یافت.
خواست‌های اصلی کارگران معترض فولاد اهواز عبارت است از:
رفع ممنوعیت ورود به شرکت کارگران تعلیق شده و بازگشت به کار کارگران اخراج‌شده قبلی.
همسان‌سازی دستمزدها برابر دریافتی کارگران شرکت‌های فولادی هم‌جوار.
اجرای کامل و فوری طبقه‌بندی مشاغل.
قراردادی شدن کلیه کارگران شفق.
برکناری مدیرعامل فاسد و خلع مالکیت از بانک ملی.
مشارکت کارگران در امر مدیریت شرکتی که متعلق به خود ما است.

امروز همچنین در تبریز، بر اساس اخبار و تصاویر منتشره، کارگران شرکت بلبرینگ سازی ایران در تبریز در اعتراض نسبت به کم بودن حقوق و مشکلات معیشتی دست از کار کشیدند.

در تهران، کارکنان رسمی شهرداری دست از کار کشیده و مقابل شورای شهر تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.
این تجمع با شعار “شهردار بیا پایین” همراه بود. این کارگران خواهان پرداخت حقوق و معوقات خود هستند.

در دزفول دیروز، کارگران شرکت قند دزفول نسبت به حقوق های پایین اعتراض کردند. چند روزی است کارگران شرکت قند دزفول نسبت به حقوق های پایین معترض هستند. یکی از کارگران متاهل شرکت می گوید: با این همه سختی کار و شرایط بد آب و هوایی تنها ۱۰ میلیون حقوق می گیرم. شرکت قند وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام است، بنابراین انتظار نداریم چنین حقوق هایی به کسانی که متاهل هستند، پرداخت شود. کارگران در ایران تمامی مشکلات از قبیل نبود بیمه، نداشتن خانه و سرپناه، بیکاری، عدم پرداخت حقوق معقول و ثابت، نبود حمایت، کاهش قدرت خرید و … را یکجا تجربه می‌کنند.

کارکنان رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، در تداوم اعتراضات خود، دوشنبه ۴دیماه مجددا دست به تجمع اعتراضی زدند.

روزها، هفته‌ها و ماه‌های متوالی است که این اعتراضات بدون پاسخگویی مسئولین همراه بوده است.

اهم مطالبات این کارکنان عبارتند از:
برکناری مدیران نالایق
حذف کامل سقف‌حقوق
حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی
عودت کسورات مازاد مالیات
اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت بک-پی
عدم ادغام و دست‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان

دیروز دوشنبه ۴ دی معلمان خرید خدمت یزد اعتصاب کرده و به همراه دانش آموزان مقابل استانداری یزد تجمع اعتراضی برگزار کردند. معلمان خرید خدماتی با تجمع اعتراضی مقابل استانداری یزد نسبت به وضعیت استخدامی خود معترض شدند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت از مطالبات این معلمین خرید خدمت در یزد و دیگر نقاط کشور برای تعیین وضعیت و استخدام قطعی آنان تاکید کرد که باید تنها دانش‌آموزانی در چنین اعتراض‌های مشارکت کنند که به سن عقلی کافی رسیده باشند و آگاهانه برای مطالبات خود معلمان را همراهی کنند.

امروز در ادامه اعتراضات خیابانی بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری، چند شهر کشور کماکان شاهد ادامه این شهروندان بود. بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و کشوری مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.این تجمعات اعتراضی در برخی شهرها از جمله در سنندج، اهواز، کرمانشاه، و …در مقابل صندوق‌ بازنشستگی‌ این شهرستان‌ ها یا مقابل استانداری برگزار شد.
این تجمعات با سر دادن شعار هایی از جمله “این همه بی عدالتی، هرگز ندیده ملتی” و “منزلت معیشت، حق مسلم ماست” همراه بود.

بازنشستگان سایر صندوق ها از جمله مخابرات دیروز در بیش از ۲۰ استان کشور تجمعات گسترده ای برگزار کرده بودند. در انتهای خبر گزارش یکی از حاضرین در تجمع بزرگ بازنشستگان در تهران به نقل از اتحاد بازنشستگان آمده است.

در شهر یزد امروز تظاهرات مردم اردکان یزد در اعتراض به آلودگی هوا و توسعه صنایع آلاینده با حرکت مردم به سمت میدان اصلی شهر و راهپیمایی، گسترش یافت.
مردم شعار دادند: « استاندار حیا کن اردکان رو رها کن» « هوای پاکیزه حق مسلم ماست » ، « وعده وعید زیاد دادند ما همه رو فریب دادند» .

گزارشی میدانی از تجمع بزرگ و مشترک صندوق های مختلف بازنشستگان در تهران طی دیروز ۴ دی ماه

صبح دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ برای اعتراض به وضعیت معیشتی و درمانی در برابر سازمان برنامه و بودجه حضور یافتیم. جمعیت گرد آمده با توجه به فراخوان‌ها و‌. تبلیغا‌ت چشمگیر نبود. تعدادی از بازنشستگان از شهرهای بندرعباس، رشت و کرمانشاه و… در تجمع حضور داشتند اما تعداد کم‌ بازنشستگان ساکن تهران، کاملا ملموس بود.
برخلاف موارد پیشین این بار نیروی انتظامی با بازنشستگان برخورد نداشت. چند تن از بازنشستگان سخن گفتند که متاسفانه کیفیت بلندگو بسیار بد بود به شکلی که بیشتر حضار سخنان گویندگان را نمی‌شنیدند.
اتفاق ناخوشایندی که در این تجمع روی داد پایین آوردن بنر بازنشستگان فولاد توسط سه تن از فرهنگیان بود که موجب نارضایتی بسیاری از تجمع کنندگان شد. استدلال این سه فرد این بود که این تجمع مرتبط با بازنشستگان کشوری‌ است و فولادی نباید در آن حضور یابد و از آن سوءاستفاده کند. تعدادی از بازنشستگان با آنها وارد بحث شدند و استدلال کردند که همه‌ی بازنشستگان مطالبات مشترک صنفی دادند و این مکان در انحصار هیچ گروه خاصی نیست. این رفتار از سوی برخی از بازنشستگان مشابه عملکرد نیروهای امنیتی بود که مانع مطالبه‌گری هستند. گویا این افراد که به خودمحوری عادت کرده‌اند، خبر نداشتند که بازنشستگان دیگر هم فراخوان داده‌اند و همه چیز حول حضور همین چند تن نمی‌چرخد.
مدتی بعد سه نماینده از همان خودخواندگان همیشگی به داخل سازمان رفتند و در برگشت توضیح دادند که آقای منظور، رئیس سازمان حضور نداشته و وقت ملاقاتی برای اواسط دی ماه به ایشان داده بودند. سپس از بازنشستگان خواستند مکان را ترک کرده و منتظر فراخوان بعدی برای ملاقات با منظور باشند.

شعارهای بسیار مناسب امروز که به دفعات تکرار شد، عبارت بودند از:

اتحاد اتحاد، علیه فقر و فساد
اتحاد اتحاد، علیه ظلم و فساد

ضمنا شعار “معلم و کارگر زندانی آزاد باید گردد” توسط گروهی که همواره خود را سازماندهنده و البته مالک تجمع‌ها می‌دانند، قطع شد، آنها شعارهای اعتراضی را خاموش می‌کردند.
ما بازنشستگان به دفعات این رویدادها را تجربه کرده‌ایم و خوب می‌دانیم که هر دستاوردی با برابرشمردن همه‌ی بازنشستگان، حق برابر و همگانی برای سخن گفتن و مطالبه‌گری، دفاع از همکارانی که برای مطالبه‌گری به زندان افتاده‌اند، قابل حصول است.
ما از تکرار این مصادره کردن‌ها از سوی هر گروه خاصی بیزاریم. بازنشستگان نیازی به پدرخوانده ندارند.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۲۷ دسامبر ۲۰۲۳