نقشه اسرائیل برای اداره و کنترل امنیت باریکه غزه پس از جنگ: حماس دیگر حاکمیت نخواهد داشت

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل پس از بحث‌های جنجالی در جلسه شب گذشته کابینه بنیامین نتانیاهو، دولت را مورد انتقاد قرار داد و خواستار جایگزینی آن‌ها شد.

لاپید گفت: «درز اطلاعات از جلسه کابینه دیشب مایه شرمساری بود و دلیل دیگری بر خطرناک بودن این کابینه است.»

وی تاکید کرد که باید افراد دیگری جایگزین وزرا و رئیس کابینه شوند: «این افراد شایسته فداکاری و قهرمانی مردان و زنان ارتش اسرائیل نیستند و نمی‌توانند یک تصمیم راهبردی را هدایت کنند. هم اکنون باید بروند.»

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، میری رگو، وزیر حمل و نقل و دیوید امسالم، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای از گزارش درباره این که ارتش اسرائیل قصد دارد از مقاماتی که از جدایی نوار غزه در سال ۲۰۰۵ حمایت کرده‌بودند تحقیق کند ابراز خشم کردند. گفته می‌شود این تحقیقات درباره رویدادهای منتهی به کشتار هفت اکتبر است.

شماری از فرماندهان ارتش از جمله هرزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش در این جلسه حضور داشت.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این نهاد در تاریخ پنج تا هفت ژانویه به لبنان می‌رود تا درباره وضعیت مرز بین اسرائیل و لبنان و اهمیت اجتناب از تشدید تنش در منطقه گفت‌وگو کند.

در این بیانیه آمده است: «بورل بار دیگر بر نیاز به پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک تاکید خواهد کرد.»

بورل با هدف گفت‌وگو درباره وضعیت مرز بین اسرائیل و لبنان راهی بیروت می‌شود

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه گفت که توافق دیپلماتیک با حزب‌الله لبنان همچنان امکان پذیر است. این سخن چند روز پس از حمله احتمالی اسرائیل به یکی از رهبران حماس در بیروت بیان می‌شود.

گالانت در نشستی در تل‌آویو به آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه آمریکا گفت: «ما خود را در یک تقاطع می‌بینیم. فرصت کوتاهی برای توافق‌های دیپلماتیک که ترجیح ما به آن است وجود دارد.»

وی اولویت اصلی را اطمینان از بازگشت امن حدود ۸۰ هزار غیر نظامی اسرائیل به شمال کشور در نزدیکی مرز با لبنان برشمرد و گفت: «این منطقه زمان کوتاهی پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس تخلیه شد.»

اسرائیل می‌گوید توافق دیپلماتیک با حزب‌الله همچنان ممکن است

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که جلسه پنجشنبه شب کابینه اسرائیل پس از حمله چند وزیر به نمایندگان ارتش این کشور از جمله هرزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش که در جلسه حضور داشتند، پر تنش شد.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی، میری رگو، وزیر حمل و نقل و دیوید امسالم، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای از گزارش درباره این که ارتش اسرائیل قصد دارد از مقاماتی که از جدایی نوار غزه در سال ۲۰۰۵ حمایت کرده‌بودند تحقیق کند ابراز خشم کردند. گفته می‌شود این تحقیقات درباره رویدادهای منتهی به کشتار هفت اکتبر است.

طبق گزارش‌ها، بنی گانتس، وزیر کابینه جنگ در این جلسه بر سر وزرایی که به رئیس ستاد حمله می‌کردند فریاد زد و گفت: «این یک تحقیق حرفه‌ای است. رئیس ستاد در حال انجام تحقیقاتی درباره آنچه رخ داده، است، در خدمت اهداف جنگ و توانایی ما برای آماده شدن برای جنگ در شمال است. …این یک تحقیق ملی نیست.»

طبق گزارش جروزالم پست یکی از وزرا به شبکه خبری کان گفت: «این یک بحث نفرت انگیز بود که جنجالی شد. آن‌ها به ارتش حمله کردند. برخی از اعضای ارشد ارتش در این بحث شرکت کردند.» این رسانه نام وزرایی را که با آن‌ها صحبت شده ذکر نکرده است.

یکی دیگر از وزیران گفت که به آن‌ها گفته شده است فریادها در این جلسه از بیرون اتاق هم شنیده می‌شد.

وی افزود: «این مایه شرمساری است. شما می‌توانید از ارتش انتقاد کنید اما آن‌ها [وزرا] شخصا و به طور بی‌پایان به رئیس ستاد حمله کردند. شما باید فکر کنید که آیا این جلسه ارزش تصمیم‌گیری در سطح سیاست امنیتی ما را دارد یا خیر.»

وزیر دیگری به شبکه کان گفت: «می‌خواهم تصور کنم وقتی سربازان ما در میدان نبرد درباره آنچه رخ داده است و حمله به رئیس ستاد شان می‌شنوند چه حالی می‌شوند.»

رسانه‌های اسرائیل: جلسه کابینه نتانیاهو به محل فریاد بین وزرا و فرماندهان ارتش تبدیل شد

گراهام: آشتی جهان عرب با اسرائیل کابوس ایران است، هنوز فرصت برای عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان وجود دارد
لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی می‌گوید که هنوز امکان عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان وجود دارد.

اسرائیل و عربستان در اوایل سال میلادی گذشته به سمت برقراری روابط رسمی دیپلماتیک حرکت کرده بودند. اما این تلاش‌ها با حمله حماس در هفت اکتبر و جنگ اسرائیل در غزه شکست خورد.

گراهام در سخنانی در تل‌آویو گفت که معتقد است فرصت همچنان برای عادی سازی روابط تا ژوئن یعنی زمانی که ایالات متحده توجه خود را به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری معطوف خواهد کرد وجود دارد.

این نماینده جمهوری خواه از ایالت کارولینای جنوبی گفت قصد دارد این موضوع را با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سفر به ریاض در روزهای آینده مطرح کند.

وی روز پنجشنبه به خبرنگاران انگشت اتهام را به سوی ایران گفت و گفت که کابوس ایران این است که جهان عرب با اسرائیل آشتی کند و منطقه را به سمت روشنایی سوق دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که ائتلافی به رهبری کشورهای عرب برای بازسازی غزه شکل بگیرد. گراهام افزود که او حتی ۱۵ سنت از پول آمریکا را در تشکیلات خودگردان فلسطینی سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

این در حالی است که کاخ سفید گفته است تشکیلات خودگردان باید در غزه پس از جنگ نقش داشته باشد.

گراهام: آشتی جهان عرب با اسرائیل کابوس ایران است، هنوز فرصت برای عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان وجود دارد

وزیر امور خارجه اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که سفیر این کشور در اسپانیا به مادرید باز خواهد گشت. این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که درگیری دیپلماتیک بر سر جنگ اسرائیل در غزه باعث شده بود که این وزارتخانه او را به بیت‌المقدس [اورشلیم] بازگرداند.

اسرائیل رودیکا رادیان گوردون، سفیر خود را در اواخر نوامبر پس از اینکه پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا، قانونی بودن حمله اسرائیل به غزه را زیر سوال برد، فراخواند.

وزارت خارجه اسرائیل روز گذشته اعلام کرد که روابط دو کشور از آن زمان بهبود یافته است.

این وزارتخانه گفت: «با توجه به مناسب شدن بیانیه‌های دولت اسپانیا، تصمیم گرفته شد که سفیر به مادرید بازگردد و به فعالیت‌های خود برای حمایت از حق دولت اسرائیل برای حمایت از شهروندانش در برابر تروریست‌های حماس ادامه دهد. »

سفیر اسرائیل به مادرید باز می‌گردد؛ «روابط دو کشور بهبود یافته است»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه به نماینده آمریکا گفت که به‌دنبال «تغییر اساسی» در مرز اسرائیل با لبنان است.

این اظهارات چند روز پس از آن بیان شد که حمله احتمالی اسرائیل به بیروت منجر به کشته شدن یکی از اعضای ارشد حماس شد و تنش بین اسرائیل و حزب‌الله را افزایش داد. حزب‌الله لبنان وعده داده است که انتقام این حمله را بگیرد.

نتانیاهو مشخص نکرد برنامه‌هایش شامل چه مواردی می‌شود اما گفت متعهد است ساکنان خارج شده از شمال اسرائیل را در خانه‌هایشان به‌طور ایمن اسکان دهد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که مناقشه با لبنان از طریق دیپلماتیک برطرف شود اما در عین حال گفت که ابایی از گسترش درگیری‌ها ندارد.

نتانیاهو گفت: «اسرائیل پس از حمله مرگبار روز هفت اکتبر، مصمم‌تر، جسورتر، متحدتر از همیشه است. آن‌هایی از همسایگان ما که هنوز این موضوع را درک نکرده‌اند در آینده این را به‌ خوبی درک خواهند کرد.»

اسرائیل از حزب‌الله لبنان خواسته است که به توافق آتش بس سال ۲۰۰۶ سازمان ملل احترام بگذارد که این گروه را ملزم به عقب‌نشینی از مرزهای اسرائیل می‌کند.

بنیامین نتانیاهو در پی «تغییر اساسی» در مرز اسرائیل با لبنان است

نقشه اسرائیل برای اداره باریکه غزه پس از جنگ: حماس دیگر حاکمیت نخواهد داشت؛ تل‌آویو کنترل کلی امنیت را بدست خواهد گرفت
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، پیشنهادهایی را برای اداره آینده غزه پس از پایان جنگ این کشور با حماس ارائه کرد و گفت که حاکمیت فلسطینی‌ها در باریکه غزه محدود خواهد بود.

به گفته آقای گالانت مسئولیت بازسازی ویرانی گسترده باریکه غزه بر عهده گروهی متشکل از چندین کشور خواهد بود و مصر نیز بر اساس این طرح که وی جزییات آن را مشخص نکرد، نقش ایفا خواهد کرد.

بر اساس طرح یوآو گالانت، در نهایت مسئولیت اداره باریکه غزه بر عهده فلسطینی‌ها خواهد بود. به گفته وی «ساکنان غزه فلسطینی هستند، بنابراین نهادهای فلسطینی مسئول خواهند بود، با این شرط که هیچ اقدام خصمانه یا تهدیدی متوجه دولت اسرائیل نباشد.»

برخی از اعضای راست افراطی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گویند که فلسطینی‌های غزه باید تشویق به ترک این باریکه شوند و در کشوری دیگر سکنی گزینند.

اگرچه ممکن است پیشنهادات آقای گالانت عملی‌تر از پیشنهادهای برخی دیگر از اعضای کابینه‌ دولت اسرائیل تلقی شود، اما به احتمال زیاد توسط رهبران فلسطینی و کشورهای منتقد سیاست‌های تل‌آویو رد خواهد شد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۵ ژانویه ۲۰۲۴