تداوم گرانی نان؛ یک اقتصاددان از یارانه ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی نان خبر داد

دومینوی افزایش قیمت نان در حالی ادامه دارد که یک اقتصاددان می‌گوید دولت سالانه ۱۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان می‌دهد؛ یارانه‌ای که مشخص نیست نسبت آن با افزایش قیمت‌ها چیست و کجا و چگونه هزینه می‌شود.

مسعود نیلی رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف گفته است که «دولت در کشور ما دائم در حال توزیع رانت است» که در گذشته از پول نفت بوده و حالا هم دولت با ایجاد بدهی این کار را می‌کند.

به گفته نیلی اعداد رانت‌ها هم بسیار بزرگ شده است و همین «یارانه ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی نان» یکی از این رانت‌ها است.

توزیع رانت ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی تحت عنوان یارانه نان اما کمترین تاثیر را در سبد غذایی مردم دارد به‌طوری‌که دولت با افزایش قیمت نان در بخش‌های مختلف کشور موافقت کرده است.

این افزایش قیمت اما به نظر می‌رسد به‌صورت «موقت و علی‌الحساب» است چرا که تاکید مقامات صنفی و دولتی بر پوشش تنها بخشی از هزینه‌های تحمیلی به نانوایان در دور جدید افزایش قیمت‌ها است.

در تازه‌ترین مورد عضو هیات مدیره اتحادیه نانوایان استان بوشهر چهارشنبه ۱۳ دی‌ ماه با اعلام خبر افزایش قیمت نان در بوشهر گفت: «ترمیم قیمت نان در بوشهر بخشی از مابه‌التفاوت دستمزد کارگر نانوایی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ است.»

تاکید سجاد محمدی بر پوشش بخشی از «مابه‌التفاوت» دستمزد نشان می‌دهد که در سال آینده نیز باید منتظر تغییرات قیمتی در این بخش بود.

هشتم دی‌ ماه نیز همزمان با ادامه افزایش قیمت بسیاری از کالاها در ایران، خبرگزاری «فارس» از افزایش ۳۰ درصدی قیمت «نان تافتون» در خوزستان خبر داده بود.

افزایش قیمت‌ها درحالی رخ می‌دهد که مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی نهم آبان ماه سال جاری به خبرگزاری دولتی «ایرنا» گفته بود: «در بحث قیمت نان نیز هیچ‌گونه تغییر قیمتی نداریم؛ زیرا دولت به این صنف یارانه پرداخت می‌کند.»

مرور تغییرات ایجاد شده در حوزه نان نشان می‌دهد که قیمت نان در شهرهای مختلف در یک بازه ۳۰ تا ۶۰ درصدی به‌صورت منطقه‌ای افزایش یافته است؛ اقدامی که مسئولان از آن بعنوان «همسان‌سازی قیمت نان» نام برده‌اند.

نان در کنار اقلامی مانند تخم مرغ در ایران یکی از اقلام پرمصرف در میان اقشار کم درآمد است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۶ ژانویه ۲۰۲۴