دیوان عالی آمریکا پرونده امکان نامزدی ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ را بررسی می‌کند

دادگاه عالی ایالات متحده روز جمعه ۱۵ دی‌ماه اعلام کرد که تصمیم بی سابقه دادگاه عالی کلرادو مبنی بر حذف دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور سابق آمریکا٬ از صندوق رای آن ایالت را بررسی خواهد کرد.

این پرونده در هشتم فوریه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و حکم آن به صورت سراسری به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، ترامپ همچنان در رای‌گیری اولیه باقی می‌ماند، زیرا حکم دادگاه بدوی در مورد رد صلاحیت وی در انتظار رسیدگی به دادگاه عالی متوقف شده است. اگر قضات به این نتیجه برسند که دونالد ترامپ برای مناصب دولتی واجد شرایط نیست، آنگاه رای‌هایی که به او داده می‌شود، حساب نمی‌شوند.

تصمیم دادگاه عالی برای رسیدگی به این پرونده، ۹ قاضی را عملا در میانه انتخابات ۲۰۲۴ درگیر می‌کند.

از ۲۳ سال پیش که دادگاه عالی ایالات متحده درباره پرونده مربوط به جورج بوش و ال گور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ رای صادر کرد، این نخستین چالش موجود از دخالت دادگاه عالی در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست.

دیوان عالی ایالت کلرادو ۲۸ آذرماه، با استناد به بخش سوم متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا، شرکت دونالد ترامپ در رای‌گیری برای تعیین نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را ممنوع کرد.

وکلای رئیس جمهور سابق آمریکا در دادخواست خود به دادگاه نوشتند: «در سیستم ما حکومت مردم، توسط مردم، و برای مردم اجرا می‌شود و بر پایه آن این حکم دادگاه کلرادو صحیح نیست.»

آنها در این پرونده استدلال کردند که« دادگاه عالی کلرادو در نحوه توصیف نقش آقای ترامپ در رویدادهای ۶ ژانویه ۲۰۲۱ اشتباه کرده است.»‌ به گفته وکلای آقای ترامپ، آنچه در ششم ژانویه رخ داد یک «شورش» نبود و ترامپ به هیچ وجه در آن «درگیر» نشد.

هفته گذشته، وزیر امور داخلی ایالت مین، ترامپ را از رای گیری اولیه آن ایالت در سال ۲۰۲۴ حذف کرد.

شینا بلوز گفت :«‌آقای ترامپ به دلیل اعمالش در آستانه شورش سال ۲۰۲۱ در کنگره برای شرکت در انتخابات واجد شرایط نیست.»

مین دومین ایالت پس از کلورادو است که آقای ترامپ را از نامزدی در انتخبات منع می‌کند.

این در حالی است که تیم دونالد ترامپ ۱۲ دی‌ماه به این تصمیم در دادگاه ایالتی اعتراض کرد.

از دیگر سو دادگاه عالی اورگان می‌تواند به زودی در مورد پیشنهاد دیگری برای حذف ترامپ از انتخابات اولیه و عمومی آن ایالت به دلیل نقش او در شورش ششم ژانویه تصمیم بگیرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۶ ژانویه ۲۰۲۴