حزب الله به یک پایگاه هوایی در شمال اسرائیل حمله کرد

حمله هوایی روز یکشنبه اسرائيل به اردوگاه آوارگان فلسطینی خان یونس در جنوب نوار غزه به جان باختن دو خبرنگار فلسطینی منجر شد که یکی از آنها خبرنگار محلی شبه خبری الجزیره است.

نام حمزه دحدوح فرزند وائل دحدوح خبرنگار کهنه‌کار شبکه الجزیره که خود نیز برای این شبکه خبر و گزارش تهیه می‌کرد به همراه یک خبرنگار دیگر در میان قربانیان حملات روز یکشنبه اسرائیل به خان یونس دیده می‌شود.

وائل دحدوح که پیش‌تر ۴ عضو خانواده‌اش را در حملات اسرائيل از دست داده است همچنان به انعکاس وقایع جنگ جاری در نوار غزه ادامه می‌دهد.

این چهره رسانه‌ای اکنون به نمادی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مقاوم اما در معرض خطر در غزه تبدیل شده که ده‌ها تن از آنها تاکنون هنگام پوشش خبری کشته شده‌اند.

خالد عبدالله، بازیگر و کنش‌گر مصری تبار بریتانیایی یکشنبه شب در مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۴ با بستن بازوبند سفید و قرار دادن نشان کبوتر صلح روی لباسش، خواستار آتش‌بس در غزه شد.

این بازیگر بریتانیایی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نشان کبوتر در بیت‌لحم ساخته شده است. امروز سه ماه از مرگ و ویرانی غیرقابل درک(در غزه) می‌گذرد و ما نیازمند پایان دادن به آن هستیم؛ اولین قدم در راه باید برقراری آتش‌بس دائمی باشد.»

نیروی هوایی ارتش اسرائيل اعلام کرد که در پاسخ به حملات تازه حزب‌الله، اهدافی را در جنوب لبنان مورد حمله قرار داده است.

این اهداف به گفته ارتش اسرائيل، شامل یک مجتمع نظامی در روستای «مروحین»، یک سامانه موشکی و نیز زیرساخت‌هایی در روستای «عیتا الشعب» بوده است.

افزایش درگیری‌ها و شدت گرفتن تبادل آتش میان اسرائیل و گروه شیعی تحت حمایت ایران در جنوب لبنان به نگرانی در خصوص تشدید و فراگیر شدن تنش و گشوده شدن جبهه جنگ دیگری در منطقه دامن زده است.

به گزارش الجزیره، بنی گانتس، عضو کابینۀ جنگ اسرائیل با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس از تمایل کشورش برای دستیابی به « یک راه حل دیپلماتیک» با حزب‌الله خبر داده است.

ارتش اسرائيل روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دست کم ۱۰ جنگجوی فلسطینی را در درگیری‌های جنوب نوار غزه کشته است.

در این بیانیه که به مهمترین عملیات شب گذشته ارتش اسرائیل در غزه اختصاص دارد، آمده است یک انبار تسلیحاتی در مناطق مرکزی غزه بمباران شده و یک محور تونل را از زیر خاک بیرون آوردند.

این بیانیه همچنین به حملات صورت گفته به خان‌یونس، دومین شهر بزرگ غزه، اشاره می‌کند و می‌افزاید که «۳۰ هدف تروریستی مهم» در این بخش از منطقه محاصره شده غزه مورد حمله قرار گرفته است.

نهاد متولی بهداشت در تشکیلات تحت اداره حماس صبح دوشنبه از کشته شدن دست کم ۷۳ فلسطینی در حملات ۲۴ ساعت گذشته ارتش اسرائیل به غزه خبر داد.

بر اساس این گزارش، ۹۹ فلسطینی نیز بر اثر این حملات طی بیست و چهار ساعت گذشته مجروح شده‌اند.

حماس پیش از این شمار جان باختگان حملات اسرائیل به غزه پس از هفت اکتبر را ۲۲ هزار و ۸۳۵ نفر اعلام کرده بود.

یک مسئول حماس نسبت به عدم همراهی کشورهای عربی و اسلامی با درخواست آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به «نسل‌‌کشی اسرائیل» در غزه به شدت ابراز تاسف کرد.

سامی ابوزهری با انتشار مطلبی در این خصوص در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد: «امیدواریم چاره‌ای وجود داشته باشد، در غیر این صورت این سکوت رسمی، به مانند حکم ماموریتی برای اشغالگران خواهد بود تا آنچه از غزه باقی مانده است را نیز نابود کنند.»

آفریقای جنوبی ماه گذشته با تشکیل پرونده‌ای در دیوان بین‌المللی دادگستری رسما نسبت به «نسل کشی اسرائيل در غزه» شکایت کرد.

مقامات آفریقای جنوبی معتقدند هدف از آنچه توسط ارتش اسرائيل در غزه روی می‌دهد نابودی بخش قابل توجهی از گروه ملی، نژادی و قومی فلسطینی است.»

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای حزب‌الله یک پایگاه هوایی در شمال این کشور را هدف حمله قرار داده‌اند.

شبکه خبری فرانس۲۴ با اعلام این مطلب در گزارشی آورده است که اسرائیل نسبت به قوع «جنگی دیگر» در منطقه هشدار داده است.

درگیری‌ها در سراسر مرز لبنان در حالی تشدید شده است که اسرائیل همچنان به عملیات زمینی خود در مرکز و جنوب غزه علیه شبه نظامیان حماس ادامه می‌دهد.

نگرانی‌ها نسبت به گسترش یافتن این جنگ به مرز اسرائيل و ورود بازیگران جدید، ایالات متحده را بر آن داشته تا بر تلاش‌های دیپلماتیک خود به منظور جلوگیری از شعله‌ور شدن تنش در دیگر نقاط منطقه بیافزاید.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که برای چهارمین سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس وارد منطقه شده است، یکشنبه شب وارد ابوظبی شد.

به گزارش برخی منابع خبری این سفر در پی افزایش نگرانی‌ها در کاخ سفید نسبت به تشدید تنش میان اسرائیل و لبنان و احتمال فراگیر شدن مناقشه جاری به سایر نقاط منطقه صورت گرفته است.

آقای بلینکن قرار است دوشنبه شب پیش از ورود به اسرائیل، برای دیدار و گفتگو با مقامات عربستان سعودی وارد ریاض شود.

وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه کشته شدن هزاران غیرنظامی در جنگ جاری میان اسرائیل و حماس را «بسیار غمبار» خواند و نسبت به گسترش یافتن درگیری‌ها در صورت تشدید تنش بین اسرائیل و لبنان هشدار داد.

وی پیش‌تر در قطر تاکید کرده بود فلسطینیانی که در پی جنگ جاری در غزه آواره شده و به دیگر مناطق کوچ کرده‌اند نباید برای ترک این منطقه تحت فشار قرار گیرند و باید به محض فراهم شدن شرایط به خانه‌های خود بازگردند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۸ ژانویه ۲۰۲۴