ترودو: به دنبال قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی هستیم

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، در مراسم یادبود قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی گفت دولتش به دنبال راه‌هایی برای افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی است.

آقای ترودو در این مراسم که شامگاه دوشنبه ۱۸ دی‌ماه در ریچموندهیل کانادا و با حضور خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی برگزار شد گفت دولتش در پاسخ به اقدامات سپاه پاسداران پیش از این کارهایی انجام داده و در صدد کارهای بیشتر است.

او گفت: «می‌دانیم که برای پاسخگو کردن رژیم ایران باید کارهای بیشتری انجام دهیم و به این کارها، از جمله جست‌وجوی راه‌هایی برای فهرست کردن سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی، ادامه خواهیم داد.»

از بین ۱۷۶ نفری که در سرنگونی هواپیمای اوکراینی کشته شدند، ۵۵ نفر شهروندی و ۳۰ نفر اقامت دائم کانادا را داشتند.

خانواده‌های این قربانیان طی چهار سال گذشته از دولت کانادا خواسته‌اند سپاه پاسداران را به عنوان گروه تروریستی اعلام کند.

ایالات متحده آمریکا از آوریل ۲۰۱۵ و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نام سپاه پاسداران را رسما به فهرست سازمان‌های تروریستی افزوده است.

پارلمان کانادا نیز اکتبر همان سال با تصویب قطعنامه‌ای، از دولت این کشور خواست سپاه پاسداران را در زمره گروه‌های تروریستی قرار دهد.

دولت جاستین ترودو در سال‌های گذشته با اشاره به مشکلاتی که این تصمیم ایجاد خواهد کرد، از جمله تاثیر آن بر شهروندانی که خدمت سربازی خود را در سپاه پاسداران گذرانده‌اند، خواسته پارلمان و همچنین خانواده قربانیان را به تعویق انداخته است.

با این حال در ماه‌های اخیر چند مقام دولت کانادا از احتمال اجرای این تصمیم خبر داده‌اند. از جمله دومینیک لوبلان، وزیر امنیت عمومی این کشور، هفته گذشته کنار گذاشته شدن گزینه تروریستی خواندن سپاه پاسداران را رد کرد و گفت: «دولت ما همیشه به دنبال اقداماتی برای تقویت امنیت ملی و پاسخگویی به سازمان‌های تروریستی است.»

او همچنین گفت که از نهادهای امنیتی این کشور خواسته است توصیه‌های خود را درباره به روز رسانی فهرست گروه‌های تروریستی اعلام کنند.

جاستین ترودو در اظهارات شامگاه یکشنبه خود همچنین با بیان اینکه کانادایی‌ها هرگز فاجعه سرنگونی هواپیما را فراموش نخواهند کرد، سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیزی که برای حقوق زنان برپا شده بود و همچنین برگزاری دادگاه‌های نمایشی در ایران را محکوم کرد.

در مراسم یادبود قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده، علاوه بر نخست وزیر شمار دیگری از مقام‌های دولت کانادا نیز حضور داشتند.

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد هجدهم دی‌ماه ۹۸ کمتر از سه دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران هدف دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

در این مراسم یک دقیقه به احترام قربانیان سکوت شد و علاوه بر نمایش مستند کوتاهی درباره قربانیان، خانواده‌های کشته‌شدگان نام عزیزان خود را با صدای بلند خواندند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۹ ژانویه ۲۰۲۴