جزییات جدیدی از «لاستیک گیت» و فساد ۲۲ میلیون دلاری در «آستان قدس رضوی»

پس از افشای فساد ۲۲ میلیون دلاری در «آستان قدس رضوی» تحت عنوان واردات لاستیک، علیرضا پیمان‌پاک مدیرعامل وقت شرکت «مدیریت تامین زنجیره رضوی» گفته این «یک پرونده معمولی» است و یکی از متهمان این پرونده، آرمان علمایی که پس از این فساد در دولت رئیسی پُست و مقام گرفته را بی‌ارتباط با فساد معرفی کرده است!

روزنامه «اعتماد» چاپ تهران روز گذشته اطلاعاتی درباره یک فساد بزرگ توسط «آستان قدس رضوی» با ارزش ۲۲ میلیون‌ دلار را افشا کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی روزنامه «اعتماد» در سال ۹۸ و دولت دوازدهم به ریاست حسن روحانی، در دوره مدیریت علیرضا پیمان‌پاک مدیرعامل وقت شرکت «مدیریت زنجیره تأمین رضوی» وابسته به «آستان قدس»، ۸٠ میلیون دلار ارز دولتی را در قالب قراردادی در اختیار «محمد ذوالفقاری» گذاشت تا ۲٠٠ هزار حلقه لاستیک وارد کند.

با گذشت سه سال نه تنها پس از دریافت این ارز، لاستیکی وارد نشده بلکه دو تن از متهمان این پرونده نیز در دولت ابراهیم رئیسی پست و مقام گرفتند. اکنون پرونده قضایی این فساد بزرگ در قوه قضاییه جمهوری اسلامی در جریان است.

محمد ذوالفقاری که اساسا در حوزه لاستیک فعالیت نداشته و کار او در تجارت خشکبار بوده، پیش از این قرار داد با اتهام خالی‌فروشی ۸ هزار میلیارد تومانی در سامانه نیما مشهور و خبرساز شده بود. او بار دیگر با رانت توانسته طرف قرارداد با «آستان قدس رضوی» شود و به همراه شبکه‌ی فسادش ۲۲ میلیون‌ دلار به اسم واردات لاستیک دریافت کند.

نکته جالب توجه در گزارش روزنامه «اعتماد» حضور فردی به عنوان ضامن محمد ذوالفقاری است که با نام اختصاری «آ.ع.» معرفی شده بود؛ فردی که به گفته روزنامه «اعتماد» با وجود متهم بودن در این پرونده فساد پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی دو سال بعد از این قرارداد- زمانی که پیمان‌پاک در دولت رییسی به قدرت رسید- در سال ۱۴۰۰ ریاست مرکز تجاری ایرانیان در ارمنستان را بر عهده گرفت.

جالب توجه اینکه در روند دادرسی این پرونده نام «آ.ع.» حذف شده و در هیچ جای فرایند دادرسی پرونده «آستان قدس» مشاهده نمی‌شود!

روزنامه «اعتماد» همچنین نوشته بود که نام «آ.ع.» در جریان دادگاه‌های رسیدگی به فساد ۱۴ هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه بارها از سوی متهمان و محکومان مورد اشاره قرار گرفته و در یکی از بخش‌های مربوط به آن پرونده، «آ.ع.» متهم به دریافت ۱/۵ میلیارد تومان حق دلالی شده است.

ساعاتی پس از انتشار این گزارش، وبسایت «تجارت نیوز» با علیرضا پیمان‌پاک مدیرعامل وقت شرکت «مدیریت تأمین زنجیره رضوی» گفتگو کرد. در گزارش «تجارت نیوز» از نام اصلی «آ.ع.» رونمایی شده است: آرمان علمایی.

علیرضا پیمان‌پاک در این گفتگو در واکنش به فسادی که از روز گذشته به «لاستیک‌ گیت» معروف شده، گفته که «در کل این هم یک پرونده معمولی است که باید مراحل رسیدگی‌اش طبق روال پیش برود!»

علیرضا پیمان‌پاک همچنین در پاسخ به اینکه آرمان علمایی کیست و چه نقشی در فساد واردات لاستیک در سال ۹۸ داشته است، به «تجارت‌ نیوز» گفته: «این اتفاق ارتباطی به آرمان علمایی ندارد. در سال ۱۳۹۸ صرافی «ارزایران» و محمد ذوالفقاری به‌عنوان انتقال‌دهنده ارز با شرکت مدیریت زنجیره تأمین رضوی قراردادی منعقد کردند که ۸۰ میلیون دلار را به حساب شرکت‌های لاستیک واریز کنند.»

علیرضا پیمان‌پاک که به عنوان مقام وقت در «آستان قدس رضوی» قرارداد واردات لاستیک با محمد ذوالفقاری را امضا کرده، در گفتگو با «تجارت نیوز» گفته که «۳۰ درصد از ارز تخصیص داده شده که معادل همان ۲۲ میلیون دلار می‌شود به چرخه بازار بازنگشته و فقط ۷۰ درصد ارز منتقل شده است.»

او گفته که «بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ شرکت تولیدکننده در دریافت این ارز ناکام بودند که سرانجام «آستان قدس رضوی» شکایت خود را به قوه قضائیه برد و اکنون به حکم دادگاه محمد ذوالفقاری در بازداشت بسر می‌برد و مدیرعامل «ارزایران» با وثیقه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی آزاد است.»

او همچنین مدعی شده که «ارزایران به دنبال این است که با جوّسازی رسانه‌ای خود را تبرئه کند و برای این اتفاق هم هر از چندگاهی هزینه می‌کند تا بتواند از «آستان قدس» امتیاز بگیرد. از آنجایی که این افراد متهم به اخلال ارزی هستند، قصد دارند پول را برگردانند تا ماجرا حل و فصل شود. ولی آنها باید این ارز را برای خرید لاستیک منتقل می‌کردند که وظیفه خود را به‌ درستی انجام نداده‌اند. ولی در کل این هم یک پرونده معمولی است که باید مراحل رسیدگی‌اش طبق روال پیش برود.»

علیرضا پیمان‌پاک درباره علت دیر برگشت‌خوردن چک‌های مربوط به ذوالفقاری هم گفته که «دو فقره چک وجود داشت که در سال ۹۹ برگشت خورده‌اند. یعنی همان زمانی که فرآیند واردات لاستیک دچار مشکل شد.»

او اما همچنان موضوع تضمین آرمان علمایی درباره محمد ذوالفقاری را که در گزارش روز سه‌شنبه ۱۹ دی «اعتماد» آمده رد و تأکید کرده که «در این ماجرا اصلا نامی از آرمان علمایی وجود ندارد و اکنون هم او آزاد است و فعالیتش را انجام می‌دهد.»

«تجارت نیوز» اما در توضیحاتی نوشته که ابهامات اساسی در این پرونده به چشم می‌خورد. در وهله اول این پرسش مطرح است که چرا با وجود فعالیت حدود ۱۵۰ شرکت مربوط به واردات لاستیک، این قرارداد با شخصی منعقد شده که اولاً در حوزه تجارت خشکبار فعالیت داشته و در ثانی پیش از همکاری با «آستان قدس» هم در سامانه نیما اقدام به ۸۰۰۰ میلیارد تومان وجه غیرواقعی کرده بود؟!

نکته دوم این است که قرارداد مربوطه دارای نقص‌های حقوقی جدی است که ازجمله می‌توان به نبود ضامن قانونی اشاره کرد. در بند تضمین یک فقره چک به امضای خود ذینفع یعنی محمد ذوالفقاری وجود دارد که در وجه شرکت مدیریت زنجیره تامین رضوی صادر شده و البته شخصی به‌ نام آرمان علمایی هم پشت آن را امضا کرده است.

این گزارش افزوده اگرچه چکی به نام صرافی «رمزایران» امضا نشده، اما شرکت مدیریت زنجیره تأمین رضوی ابتدا از این صرافی شکایت کرده و جالب آنکه، پس از گذشت چهار سال، تازه دو ماه پیش چک ذوالفقاری را برگشت زده است!

علیرضا پیمان‌پاک که هرچند در روند قضایی به عنوان نماینده «آستان قدس رضوی» ظاهرا شاکی پرونده است اما در اصل جزو متهمان این پرونده فساد و احتمالا همکار شبکه فساد بوده و سعی کرده با بی‌ارتباط دانستن آرمان علمایی با فسادی که محمد ذوالفقاری متهم ردیف اول آن است، فرافکنی کند.

این در حالیست که حضور آرمان علمایی در میانه‌ی این معامله نشان از نقش او در این پرونده دارد و از سوی دیگر ابهامِ پُست گرفتن او پس از روی کار آمدن دولت رئیسی و نشستن او بر مقام ریاست مرکز تجاری ایرانیان در ارمنستان نیز مطرح است.

اکنون پرسش مهم‌تر اینست که شبکه‌های فساد و مافیایی جمهوری اسلامی تا چه حدی قدرت دارند که آرمان علمایی که در پرونده فساد بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان از متهمان پرونده بوده و محکوم شده، و همچنین در حکم کارچاق‌کن «آستان قدس رضوی» فعالیت می‌کرده، با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی و باندش، توانسته به پست و مقام رسمی نیز برسد؟!

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴