رافائل گروسی: ایران در اختلافات با غرب آژانس را «گروگان» گرفته است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تازه‌ترین موضع‌گیری درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت که چنین به‌نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی در مسئله اختلافات با کشورهای غربی، آژانس را «گروگان» گرفته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه ۲۸ دی‌(۱۸ ژانویه) به خبرگزاری فرانسه گفت که تهران «به سختی» با آژانس همکاری می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مستقر در وین، از سال ۲۰۲۱ میلادی که جمهوری اسلامی تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را متوقف کرد، برای کنترل و راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران با چالش مواجه شده است. برنامه‌ هسته‌ای تهران به رغم اینکه جمهوری اسلامی ادعا می‌کند به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست، همچنان در حال گسترش است.

رافائل گروسی، در مصاحبه‌ای در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس که در سوئیس در حال برگزاری است گفت: «این یک وضعیت ناامیدکننده است، ما به فعالیت‌های خود در آنجا (ایران) ادامه می‌دهیم اما آن‌ها همکاری با آژانس را به شکل بی‌سابقه‌ای محدود کرده‌اند.»

او به عنوان نمونه به ممانعت از انجام وظیفه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بهانه ملیت آنان اشاره کرد و افزود: «این اقدامی در جهت تنبیه آژانس به دلیل مسائل بیرونی است. وقتی فرانسه، بریتانیا و آمریکا چیزی می‌گویند که آن‌ها (جمهوری اسلامی) دوست ندارند، گویی آژانس را گروگان اختلافات سیاسی خود با دیگران می‌کنند و این برای ما غیرقابل‌ قبول است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون چند بار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به «رفتار سیاسی» و «تاثیرپذیری از آمریکا و اسرائیل» متهم کرده‌اند اما اینک سخنان جدید رافائل گروسی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی از آژانس به عنوان سپر اختلافات خود با کشورهای غربی استفاده می‌کند.

جمهوری اسلامی، سال گذشته در جریان مذاکرات غیررسمی با ایالات‌متحده آمریکا سرعت غنی‌سازی را اندکی کاهش داد، اما در اواخر ۲۰۲۳ بار دیگر غنی‌سازی را سرعت بخشید.

گروسی در مصاحبه اخیر گفت که نمی‌تواند پیش‌بینی کند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. او با تاکید گفت: «دپیلماسی، دیپلماسی، دیپلماسی، این چیزی است که ما نیاز داریم، باید به گفت‌وگو ادامه دهیم و از وخامت اوضاع تا وضعیت به نقطه غیرقابل‌جبران نرسد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احتمال سفر دوباره‌ به ایران را رد نکرد. او روز سه‌شنبه نیز در مصاحبه‌ای با نشنال گفت که جمهوری اسلامی ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را به‌سرعت به پیش می‌برد و همچنان به ایجاد موانع برای بازرسی‌های این سازمان ادامه می‌دهد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴