بایدن می‌گوید هنوز راه حل‌هایی برای تشکیل کشور فلسطینی در دوره نتانیاهو وجود دارد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر اسرائیل گفت هنوز راه حل‌هایی برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی در دوره بنیامین نتانیاهو وجود دارد.

آقای بایدن شامگاه جمعه ۲۹ دی‌ماه در حاشیه دیدار با شهرداران آمریکا در پاسخ به یک خبرنگار گفت بنیامین نتانیاهو مخالف همه راه حل‌های دو کشوری نیست و شکل‌هایی از این راه حل امکان تحقق دارد.

رئیس جمهور آمریکا ساعاتی پیش از آن، پس از حدود یک ماه، با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

بنابر اعلام کاخ سفید، گفت‌وگوهای دو طرف شامل موضوعاتی از قبیل آزادی گروگان‌ها، وضعیت غزه و راه حل دو کشور بود.

این گفت‌وگوی تلفنی یک روز پس از آن انجام شد که بنیامین نتانیاهو تصریح کرد به دولت آمریکا گفته با تشکیل کشور مستقل فلسطین پس از جنگ فعلی مخالف است.

با این حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، ارتباط این تماس تلفنی با اظهارات اخیر نخست وزیر اسرائیل را رد کرد و در نشست خبری خود گفت این تماس تلفنی از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود.

جو بایدن نیز در حاشیه شهرداران آمریکا گفت تحقق راه حل دو کشور مستقل در دوران زمامداری بنیامین نتانیاهو غیرممکن نیست.

او با اشاره به اینکه چندین راه حل برای ایجاد دو کشور وجود دارد گفت: «فکر می‌کنم بتوانیم کاری کنیم … فکر می‌کنم راه‌هایی وجود دارد که این [راه حل دو کشور مستقل در کنار یکدیگر] امکان تحقق دارد».

رئیس جمهور آمریکا بدون اشاره به جزییات گفت: «برخی اعضای سازمان ملل هستند که … نیروهای مسلح ندارند».

بنیامین نتانیاهو در نشست خبری روز پنجشنبه خود گفته بود به «دوستان آمریکایی» تصریح کرده که پس از جنگ غزه «اسرائیل باید کنترل امنیتی بر کل سرزمین‌های غرب رود اردن را در اختیار داشته باشد».

او تاکید کرد که این یک «شرط ضروری» است و با ایده تشکیل کشور فلسطین در تضاد است.

پس از این اظهارات، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت دو کشور موضوعات را «متفاوت می‌بینند» و برای حل چالش‌های امنیتی اسرائیل «هیچ راهی بدون ایجاد کشور فلسطین وجود ندارد».

در هفته‌های اخیر جو بایدن و مقام‌های دولت او بارها بر ضرورت ایجاد کشور مستقل فلسطین تاکید کرده‌اند و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز پس از دیدار با رهبران چند کشور عربی، در نشست خبری خود در تل‌آویو گفت اسرائیل باید تن به «انتخاب‌های سخت» بدهد.

بنابر بیانیه کاخ سفید، در گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن با بنیامین نتانیاهو، دو طرف همچنین به بحث درباره وضعیت غزه و تغییر به سمت «عملیات‌های هدفمند» پرداختند.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود ۱۵ مهرماه در خاک اسرائیل نزدیک به ۱۲۰۰ تن را کشت و حدود ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

ارتش اسرائیل در واکنش به این یورش، عملیات گسترده‌ای را در سراسر نوار غزه آغاز کرده که به گفته مقام‌های وزارت بهداشت غزه که در کنترل حماس است، تاکنون بیش از ۲۴ هزار کشته برجای گذاشته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ ژانویه ۲۰۲۴