ایران با داشتن عظیم‌ترین ذخایر انرژی جهان در آستانه رویارویی با معضل کمبود انرژی

در حالی که ایران دارای دومین ذخایر عظیم گاز جهان، سومین کشور نفت‌خیز دنیا و سرشار از منابع تجدید‌پذیر انرژی است، رسانه‌های حکومتی می‌گویند کشور تا کمتر از ۲۰ سال دیگر با معضل تامین انرژی روبرو خواهد شد.

خبرگزاری حکومتی فارس در گزارشی در همین زمینه نوشت: «برآوردها نشان می‌دهد که ایران از سال ۱۴۲۰ فقط توان پاسخگویی به یک‌سوم از تقاضای گاز کشور را دارد و تا آن زمان مردم و صنایع ایران فقط ۸ ساعت در طول شبانه‌روز می‌توانند گاز و برق داشته باشند.»

به گزارش این رسانه وابسته به سپاه پاسداران، هر چند توسعه میدان پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی دنیا است باعث شد ایران از سال ۱۳۹۷ در تولید گاز از قطر پیشی بگیرد و با تولید روزانه ۷۰۰ میلیون متر‌مکعب گاز رکوردشکنی کند، اما افت تولید از این میدان از سال ۱۴۰۴ به میزان سالانه ۲۸ میلیون متر‌مکعب در روز بحران موجود گاز را در کشور تشدید خواهد کرد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز حاکی از آن است که کمبود گاز از سال گذشته از مرحله ناترازی فصلی خارج شده و در حال حاضر ایران در کل روزهای سال با کمبود روزانه حدود ۱۲۳ میلیون متر مکعبی مواجه است.

تسنیم، دیگر خبرگزاری حکومتی وابسته به سپاه پاسداران، نیز همزمان در گزارشی اعلام کرده است که کمتر از یک‌درصد انرژی کشور از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر کل ظرفیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران ۸۷۰ مگاوات است، در حالی که دولت سیزدهم مکلف شده است تا سال ۱۴۰۴ دستکم ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر کشور اضافه کند.

ایران با داشتن ظرفیت فوق‌العاده در انرژی‌هایی همچون خورشید و باد می‌تواند سهم به‌سزایی از نیاز انرژی خود را از این منابع طبیعی، پاک و تجدید شونده تامین کند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴