گزارش‌ها درباره «جزییات پیش‌نویس توافق برای ۲ ماه وقفه» در جنگ غزه

خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده‌اند که مقام‌های آمریکا، قطر، مصر و اسرائیل به پاریس رفته‌اند تا درباره پیش‌نویس تهیه‌شده یک توافق که به آزادی گروگان‌ها در ازای وقفه دو ماهه در جنگ غزه می‌پردازد گفت‌وگو کنند.

به نوشته آسوشیتدپرس، در نشست پاریس که روز یکشنبه هشتم بهمن برگزار می‌شود ویلیام برنز، رئیس سازمان سی‌آی‌ای، محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست وزیر قطر، عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر، و داوید بارنه‌عا، رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل موساد، شرکت دارند.

نیویورک تایمز گزارش داده که کشورهای میانجی، شامل آمریکا، مصر و قطر، با ادغام پیشنهادات اسرائیل و حماس در ۱۰ روز گذشته، پیش‌نویس یک توافق آزمایشی را تدوین کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به نیویورک تایمز گفته‌اند هنوز اختلافات مهمی وجود دارد اما آنها به در دسترس بودن توافق نهایی «محتاطانه خوشبین هستند».

این گزارش یک روز پس از گفت‌وگوهای تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با رهبران مصر و قطر منتشر شده است.

در ماه نوامبر در جریان وقفه هفت روزه در این جنگ، حماس بیش از ۱۰۰ گروگان را آزاد کرد و اسرائیل به بازداشت حدود ۲۴۰ زندانی فلسطینی پایان داد.

رسانه‌های اسرائیلی شمار گروگان‌های باقیمانده را حدود ۱۳۶ نفر گزارش کرده و گفته‌اند دست‌کم ۲۲ تن از آنها احتمالا زنده نیستند.

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی دستیابی به توافق جدید ظرف دو هفته آینده را محتمل دانسته است.

بر اساس این توافق، در مرحله اول وقفه‌ای به مدت ۳۰ روز در جنگ برقرار می‌شود و گروه افراطی حماس برخی از گروگان‌ها، شامل زنان، سالخوردگان و زخمی‌ها، را آزاد می‌کند.

به نوشته نیویورک تایمز، در طول این وقفه دو طرف به بررسی جزییات مرحله دوم،‌ شامل آزادی بقیه گروگان‌ها از جمله مردها و سربازان در ازای ۳۰ روز وقفه دیگر، خواهند پرداخت.

بنابر این گزارش، تعداد فلسطینی‌هایی که بر اساس این توافق قرار است از زندان‌های اسرائیل آزاد شوند هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

این توافق همچنین امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه را فراهم می‌کند.

مقام‌های آمریکایی به نیویورک تایمز یادآور شده‌اند با اینکه این توافق «آتش‌بس دائمی» که خواسته حماس برای آزادی گروگان‌ها بود نیست، اما اگر اسرائیل جنگ را برای دو ماه متوقف کند، احتمالا پس از این وقفه جنگ را به همان شیوه قبل دنبال نخواهد کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، دستیابی به توافقی برای وقفه دو ماهه در جنگ غزه برای رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل مطلوب است.

بنابر این گزارش، جو بایدن که به دلیل حمایت از عملیات اسرائیل با انتقادهای جناح چپ حزب دموکرات روبه‌رو بوده از این توافق استقبال خواهد کرد و بنیامین نتانیاهو هم که تحت فشار چشمگیری برای آزادی گروگان‌ها قرار دارد رویکرد مشابهی خواهد داشت.

گروه حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود ۱۵ مهرماه با یورش به جنوب اسرائیل نزدیک به ۱۲۰۰ تن را کشت و حدود ۲۴۰ نفر را گروگان گرفت.

اسرائیل در پاسخ به این یورش عملیات گسترده‌ای را در سراسر نوار غزه آغاز کرده که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس، تاکنون بیش از ۲۵ هزار کشته در این باریکه بر جای گذاشته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴