پدری که پسر نوجوانش را به‌ دلیل «آرایش و رفتار زنانه» کُشت بازداشت شد

گزارش‌ها از ایران حاکی از بازداشت مردی است که پسر ۱۷ ساله خود را به‌ دلیل «آرایش و رفتار زنانه» به قتل رسانده است.

به نوشته خبرگزاری رکنا، این مرد میانسال که خود در تماس با پلیس، به ارتکاب به قتل اعتراف کرده، گفته که به‌ دلیل رفتارهای فرزندش در تبریز «بی‌آبرو» شده بود.

او در گفت‌و‌گو با خبرنگار این خبرگزاری اضافه کرده که به‌ خاطر رفتارهای پسرش که نام او پارسا عنوان شده، «نمی توانستم در میان فامیل و دوست و آشنا سر خود را بالا بگیرم، همه با انگشت نشانمان می‌دادند.»

به گفته این فرد، تحمل رفتار این پسر نوجوان «از توان او و خانواده‌اش خارج بود» و پس از «روان‌درمانی» و چند بار بستری او، حتی سازمان بهزیستی هم از پذیرش فرزندش امتناع کرده بود.

او گفته ابتدا تصمیم به خودکشی گرفته بود، اما به‌ دلیل نگرانی از سرنوشت خانواده‌اش پس از مرگ او با زنده‌ بودن پسرش، تصمیم گرفت «برای همیشه پارسا را خلاص» کند.

هنوز مشخص نیست که این جوان ۱۷ ساله چه نوع گرایش جنسی داشته است.

اما این نخستین‌ بار نیست که یک جوان همجنس‌گرا یا کوییر در ایران به قتل می‌رسد. پیش از این نیز چندین نمونه از این قتل‌ها به ویژه به دست اعضای خانواده خبرساز شده بود.

در سال ۱۴۰۰ نیز علیرضا فاضلی منفرد، جوان همجنسگرای ساکن اهواز توسط سه نفر به قتل رسید. افرادی که این جوان ۲۰ ساله را به قتل رساندند، پس از قتل به مادر آقای فاضلی‌ منفرد محل جسد فرزندش را اطلاع دادند.

علیرضا فاضلی منفرد به تازگی از سربازی معاف شده بود و هنگامی که کارت معافیت از سربازی او به خانه‌شان پست می‌شود، برادران او با دیدن عبارت روی کارت، متوجه هویت جنسی او شده بودند.

اقلیت‌های جنسی در ایران با تبعیض‌های گسترده‌ای روبه‌رو هستند و مقامات ارشد جمهوری اسلامی با القاب ناپسندی آن‌ها را مورد خطاب داده و «غیرانسان یا بیمار» می‌خوانند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور وضعیت حقوق بشر در ایران، در گزارشی که به شورای حقوق بشر این سازمان ارائه داد، با اشاره به این موضوع، برای نخستین بار به مسئله «شکنجه‌درمانی» اقلیت‌های جنسی در ایران اشاره کرد.

در این گزارش از دادن «شوک الکتریکی» و «تزریق اجباری هورمون یا تجویز داروهای قوی» به کودکان همجنسگرا، دوجنسگرا و تراجنسی در ایران ابراز نگرانی شده بود.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱ فوریه ۲۰۲۴