هه‌نگاو: ۷۴ زندانی در ایران در یک ماه اعدام شدند

وب سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» در گزارشی با استناد به آمارهای راستی آزمایی شده نوشت که در نخستین ماه سال جدید میلادی، حداقل ۷۴ زندانی در زندان‌های جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.

هه‌نگاو افزود که در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی در ایران ۷ زندانی سیاسی و مذهبی اعدام شدند و ۴۶درصد اعدام شدگان در ایران شهروندان کُرد بوده‌اند.

این وبسایت اعلام کرد که از ۷۴ اعدام در ماه ژانویه، ۴۶ مورد مربوط به زندانیان متهم به جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده است.

هه‌نگاو تاکید کرد که از مجموع ۷۴ زندانی که در ماه ژانویه اعدام شده‌اند، تنها ۱۲ مورد در منابع رسمی ایران و سایت‌های وابسته به قوه قضاییه اعلام رسمی شده است.

اعدام زندانیان سیاسی و غیرسیاسی در ایران طی ماه‌های اخیر شدت گرفته است و به ویژه اعدام زندانیان سیاسی در هفته های اخیر واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی گسترده ای را به همراه داشت.

در حال حاضر مجاهد کورکور، رضا رسایی، فاضل بهرامیان، مهران بهرامیان، محمدجواد وفایی ثانی، منصور دهمرده، عباس دریس، معترضان زندانی در خطر اعدام قرار دارند.

دولت آمریکا نیز این اعدام‌ها را محکوم کرده و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از افزایش شدید استفاده از مجازات اعدام در ایران، از جمله اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی در روز سوم بهمن‌، ابراز نگرانی کرده است.

ایرانیان خارج از کشور نیز طی روزهای گذشته در شهرهای مختلف جهان، تجمعات اعتراضی بسیاری را در اعتراض به اعدام‌ها در ایران برگزار کرده اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲ فوریه ۲۰۲۴