تایید طرح حملات واکنشی آمریکا به کارکنان و تاسیسات جمهوری اسلامی در عراق و سوریه

شبکه خبری سی‌بی‌اس روز پنجشنبه، اول فوریه (۱۲ بهمن)، به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که ایالات متحده یک رشته حملات چندروزه علیه اهدافی در عراق و سوریه را طراحی کرده است. مقام‌ها گفتند که این طرح‌ها شامل حمله به مواضع جمهوری اسلامی ایران، از‌جمله کارکنان و تاسیسات آن کشور نیز می‌شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، پیش‌تر در روز سه‌شنبه گفته بود که درباره نحوه پاسخگویی به حمله پهپادی جمهوری اسلامی به شمال‌شرق اردن و نزدیکی مرز سوریه که باعث کشته شدن سه سرباز آمریکایی و مجروح شدن بیش از ۴۰ نفر شد تصمیم گرفته است. واشنگتن شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران را مسئول آن حمله اعلام کرده است.

سی‌بی‌اس نوشته است که طراحی حملات مورد‌نظر واشنگتن در پاسخ به حملات پهپادی و موشکی به نیروهای آمریکایی در منطقه، از‌جمله حمله پهپادی روز یکشنبه به پایگاه برج۲۲ اردن است. این اولین حمله مرگبار علیه نیروهای آمریکایی از زمان شروع جنگ غزه در ماه اکتبر است و عامل افزایش تنش‌ها در منطقه به‌شمار می‌رود.

مقام‌های آمریکایی از چند هفته پیش درباره گسترش جنگ غزه به مناطق دیگر خاورمیانه هشدار داده‌اند و گفته‌اند که به‌دنبال افزایش تنش و رویارویی با تهران نیستند. آنان در عین حال نحوه مجازات نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی بدون تحریک و گسترش جنگ را بررسی کرده‌اند.

به نوشته این شبکه خبری آمریکایی، آب‌وهوا عامل تعیین‌کننده در زمان انجام حملات خواهد بود. سی‌بی‌اس افزود ایالات متحده توانایی انجام حملات در هوای نامساعد را دارد، اما ترجیح می‌دهد برای اجتناب از آسیب احتمالی و غیرعمدی به غیرنظامیان دید بهتری از اهداف داشته باشد. در این گزارش به زمان انجام حملات احتمالی اشاره نشده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، پس از حمله فوق در اردن وعده داده بود که «در زمان و مکان مناسب به حمله به نیروهایمان پاسخ می‌دهیم.»

شماری از قانونگذاران آمریکایی خواستار پاسخ قوی ایالات متحده به حمله نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی شده‌اند. کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، ضمن حمایت از سیاست خارجی «اول آمریکا» که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ دنبال می‌شد، گفت رهبری ضعیف بایدن باعث ادامه حملات جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش به آمریکایی‌ها شده است.

خبر کشته شدن سربازان آمریکایی در منطقه که همواره از خطوط قرمز آمریکا بوده، با واکنش تند نمایندگان جمهوری‌خواه ایالات متحده مواجه شده است. هنوز مشخص نیست که آیا کشته‌ شدن این سه سرباز آمریکایی می‌تواند سیاست راهبردی دولت کنونی ایالات متحده را در قبال تهران تغییر دهد یا خیر.

کتائب حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق، روز چهارشنبه اعلام کرد که عملیات نظامی علیه نیروهای آمریکایی را لغو می‌کند و از آن زمان هیچ حمله جدیدی به مواضع نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه صورت نگرفته است. هیچ نشانه‌ای از تعلیق حملات تلافی‌جویانه ارتش آمریکا پس از لغو حملات کتائب حزب‌الله دیده نشده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲ فوریه ۲۰۲۴